Suku – historia ja tutkimus

Pärssinen oli Karjalankannaksen Vpl Pyhäjärven, Käkisalmen, Räisälän ja Sakkolan alueen yleisiä sukunimiä.  Pärssisen suku on kaiken todennäköisyyden mukaan lähtöisin Muolaan Pärssilän kylästä, joka myöhemmin tunnettiin Kyyrölänä.
Pärssilästä on 1500-1600-lukujen vaihteen tienoilla lähtenyt suuri joukko asukkaita katsomaan uusia asuinalueita. Tällöin yksi Pärssisen sukuhaara on Valkjärven kautta siirtynyt Viipurin Porlammin seudulle, suurin haara Vpl Pyhäjärven alueelle, josta osa jo aika aikaisessa vaiheessa jatkanut Käkisalmen alueelle.
Suvun kantapaikkana voitaneen pitää Vpl Pyhäjärven Kahvenitsan, Puikkoisten ja Alakylän alueita Kahvenitsan järven ympärillä, josta sukuhaarat ovat levinneet sitten varsin laajalle ja erityisesti Räisälän ja Sakkolan suuntaan, laaja haara myös Lumivaaran alueelle.

Muolaalta maailmalle

Ensimmäiset Pärssiset on Persin-nimisinä paikannettu Muolaan Pärssilän eli myöhemmin Kyyrölänä tunnettuun kylään 1500-luvulle. Petar Persin on merkitty Muolaan maakirjaan vuonna 1544. Sieltä sukua on levinnyt Pyhäjärvelle Kahvenitsan alueelle ja edelleen pohjoiseen Käkisalmen ja Lumivaaran seuduille, naapurikuntiin Räisälään ja Sakkolaan sekä etäämmälle Viipurin maalaiskuntaan. Muolaan maakirjassa on maininnat Antti Pärssinen ja Mikko Pärssinen vuonna 1604.
Muolaasta on 1500-1600-lukujen vaihteen tienoilla lähtenyt joukko asukkaita katsomaan uusia asuinalueita. Tällöin yksi Pärssisen sukuhaara on Valkjärven kautta siirtynyt Viipurin Porlammin seudulle, suurin haara Vpl. Pyhäjärven alueelle, josta osa jo aika aikaisessa vaiheessa jatkanut Käkisalmen alueelle.

Muistoja suvun vanhoista jäsenistä

Pärssisten tekeillä olevaan sukukirjaan tulee edelleen lisää uutta tietoa vuosisatojenkin takaa, joten myös tuoreemmat tarinat ehtivät vielä.
  Olisiko sinulla vielä kirjaamatta muistoja suvun vaiheista tai vanhoista jäsenistä? Tai onko hallussasi julkaisematonta tietoa sodan ajalta tai evakkomatkoilta? Löytyykö kätköistä vielä vanhoja valokuvia?
  Kirjoita muistot ylös ja lähetä ne sukuseuran hallituksen jäsenille. Muistot ja parhaat kirjoitukset ehtivät vielä mukaan sukukirjaan.
Malliksi vielä Kari Näriäisen kääntämä ja kirjoittama kiinnostava tarina Johannes ”John” Pärssisestä. Hän syntyi Vpl. Pyhäjärvellä 1900-luvun alussa, mutta teki elämäntyönsä Yhdysvalloissa. Tarina löytyy klikkaamalla linkkiä Johannes "John" Pärssinen.