Ruskeala-Seuran tapahtumat

Sie, mie, myö yhess!

Orava vanhan kanavan sulkuportin kaiteella. Kuva Matti Holopainen 23.4.2021.

Sie, Mie, Myö yhes!

Ruskeala-Seura järjestää tapahtumia, tekee kotiseututyötä ja huolehtii Ruskealan hautausmaasta, järjestää virtuaalimatkoja itärajan taakse Ruskealaan ja retkiä kotimaassa, levittää Ruskeala-tietoutta, harjoittaa julkaisutoimintaa, pitää puotia ja kerää varoja toimintaansa, kannustaa liikkumaan, osallistuu ja toimii yhteistyössä, kokoontuu yhteen monin tilaisuuksiin. Korona-pandemian ja siitä aiheutuneet toimintarajoitukset  saivat seuran järjestämään tapahtumia paitsi fyysisinä kokoontumisina myös verkossa, jossa olemme käyttäneet Jitsi-yhteyteyttä.

Toimintaa 2022

Tulossa

• Seuran joulujuhla lauantaina 10.12.2022 Karjalatalon Yläsalissa. Ilmoittaudu Eevalle, eeva.hasunen@gmail.com, ja tule mukaan!
  • Ruskiilainen No 5 ilmestyy

Menneitä tapahtumia

• Ruskeala-Seura oli mukana Karjalatalolla Pitäjä- ja sukumarkkinoilla 26.11.

• Ruskeala-perinnepäivä lauantaina oli 22.10.2022 Karjalatalon Takkahuoneessa

• Ruskeala-Seura ry teki bussimatkan Kuopion suuntaan.

• Ruskeala-Seura ry teki bussimatkan Mikkeliin Sodan ja Rauhan keskukseen Muistiin la 14.5. Lähtö kello 7.00  Helsingin Mikonkadun tilausajopysäkiltä, jonne paluu samana päivänä kello 18.30 mennessä. Matkalla monenlaista ohjelmaa Muisti-keskuksessa vierailun lisäksi. Matkan hinta 80 euroa/henkilö. Lisätietoa  ja ilmoittautumiset 2.5. mennessä Eeva Hasuselle, puh. 040 539 3323, sähköposti: eeva.hasunen@gmail.com. Tule mukaan, ja ota kaverikin matkaan!

• Ruskeala-perinneilta tiistaina 17.5. klo 17−19 Karjalatalon takkahuoneessa. Illan teema ”Muisti”. Ilmoittautuminen Eeva Hasuselle, puh. 040 539 3323, sähköposti: eeva.hasunen@gmail.com

• Ruskeala-Seura oli mukana Karjalaisilla Kesäjuhlilla Raumalla viikonvaihteen 17.−19.6.  Seuralle oli esittely/myyntipöytä Karjalaiselta Torilta, pöytä oli myös ruskiilaisten yhteinen kohtaamispaikka. Jäsenet olivat tervetulleita myös esittelemään Ruskealaa ja Ruskeala-Seuraa sekä myymään tuotteita vaikka lyhyenkin ajan. Sunnuntain juhlakulkueeseen ei löytynyt lipunkantajaa ja sille kaksi airutta (asuna kansallispuku tai feresi), mutta pääjuhlatilaan lippu vietiin. Kyltin kantaja oli omasta porukasta. Tällä kertaa ei Joensuusta saamamme Ruskealan lippu vielä liehunut juhlakulkueessa, mutta kenties seuraavassa juhlassa vuonna 2024 sinä mahdollistat sen? Eeva Hasuselle, puh. 040 539 3323, sähköposti: eeva.hasunen@gmail.com vastaa kysmyksiin.

• Helsingistä oli bussikuljetus Karjalaisille kesäjuhlille Raumalle: Karjalan Liiton Uudenmaan piirin bussi kesäjuhlille Raumalle 17.6. ja paluu 19.6. reitillä Kerava-Helsinki (Kiasma)- Rauma ja takaisin. Bussiin olisi mahtunut 49 henkilöä. Lisätietoja tästä kuljetusvaihtoehdosta saa Marianne Gahanilta, sähköpostiosoite on marianne.gahan@hotmail.com

• Karjalainen Luontoilta perjantaina 6.5. klo 17.00−20.00 Karjalatalolla.  Ohjelmassa oli karjalainen luonto monipuolisesti esillä neljässä teemaan liittyvää luennossa, luontopaneelissa ja näyttelyissä (karjalainen luontoaiheinen kirjallisuus ja näyttely hyönteisistä, joita on jokaisesta karjalaisesta pitäjästä). Myyntipöydältä voi ostaa kirjallisuutta.

• Ruskeala-Seura ry:n sääntömääräinen vuosikokous 12.2. (vk 6) Karjalatalolla käsitteli sääntöjen 10 §:ssä mainitut asiat. Vuosikokousasioiden jälkeen katsottiin Keijo Sorjosen videofilmin Käkisalmen matkastamme toukokuussa 2018.

Toiminta vuonna 2021

Toiminta vuonna 2020 (perinnelehti Ruskiilainen 4/2020 ilmestyi)

Toiminta vuonna 2019

Toiminta vuonna 2018 (perinnelehti Ruskiilainen 3/2018 ilmestyi)