Karjalaisia menovinkkejä

Tervetuloa mukaan tapahtumiin

Retki Tammisaaren Källvikeniin ja Hankoon 5.6.2019

05.06.2019 11:30 - 05.06.2019 20:30 | Tammisaari, Hanko, Rintamamuseo, Dagmarin puisto, Hangon ortodoksinen kirkko

Keskiviikkona 5.6.2019

Karjalan Klubin kevätretki suuntautuu Tammisaareen Källvikenin – Dagmarin puistoon, Hangon rintamamuseoon ym. Lähdemme matkaan Kiasman edestä yhteisellä bussilla klo 11.30. Takaisin Helsingissä olemme klo 20.30 samassa paikassa monta kokemusta rikkaimpina. Tarjolla on erittäin elämyksellinen reissu, jolla kuullaan paljon maamme historiasta. Matkan hinta vain noin 50 euroa.

Lappohjan Rintamamuseo

Kuva: Lappohjan Rintamamuseo

Mikä Dagmarin puisto?

Nimensä tämä luonnonkaunis alue ja sen kuuluisa lähde on saanut Venäjän keisari Aleksanteri III:n tanskalaissyntyisen puolison Dagmarin mukaan. Keisaripari vieraili  alueella kahdeksan kertaa 1800-luvun lopulla. He ihastuivat seutuun ja paikallisväestö puolestaan Dagmariin. Dagmar, keisarinnana Maria Fjodorovna, oli viimeisen keisarin Nikolai II äiti. Suomen ystävä ja Suomessa erittäin suosittu.

Metsäpäällikkö Kåre Pihlström on kirjoittanut äskettäin  kiintoisan kirjan ”Källviken Dagmarin puisto”. Pihlström on paikkakuntalainen ja erittäin tarkasti perehtynyt sekä yleiseen että paikallishistoriaan ja omaa tietysti muutoinkin ainutlaatuisen paikallistuntemuksen.

Hänen opastuksellaan tutustumme Källvikenin historiaan, erikoisuuksiin  ja kauniiseen luontoon. Aluetta koskettavat myös Krimin sota ja omat sotamme.

Rintamamuseo ja ortodoksikirkko osa ohjelmaa

Vierailemme myös Hangon Rintamamuseossa Lappohjassa, ja muistelemme talvisodan jälkeistä Hangon miehitystä.

Lisäksi tutustumme Hangon ortodoksiseen Pyhien apostolienvertaisten Vladimirin ja Maria Magdaleenan kirkkoon. Kirkon syntykin liittyy keisariaikaan ja keisari Aleksanteri III :een, joka selviydyttyään juna-attentaatista v. 1888 määräsi rakennettavaksi runsaasti kirkkoja, yhtenä niistä Hankoon.

Hirvenpaistilla jaksaa reissata

Ruokailemme Villa Kosthållissa, jossa ruokalistalla hirvenpaistia.

Matkan hinta

Opastuksineen, kuljetuksineen, pääsymaksuineen ja ruokailuineen noin 50 e.

Ohjelma ja aikataulu

Keskiviikko 5.6.19

11.30  Helsinki, Kiasman edestä

13.00 Tammisaari Källviken

15.00 Hangon rintamamuseo

16.30 Hangon ortodoksinen kirkko

18.00 Ruokailu Villa Kosthåll

20.30 Paluu Helsinkiin

Matkalla voi ostaa Pihlströmin kirjaa, joka kuuluukin jokaisen sivistyneen käsikirjastoon.

Ilmoittautumiset

Allergia- yms ilmoituksin 15.5.19 mennessä:

Pekka Lehtoselle, s-posti: plehtonen1@elisanet.fi, p. 040 546 3806

Maksut

Osallistumismaksu 50 euroa maksetaan 20.5.19 mennessä Karjala Klubin tilille: FI32 1019 5000 4082 41, viite: 1232