Karjala Klubi ry

Käy peremmälle

Karjala Klubi yhdistää Karjalasta kiinnostuneita,

tekee aktiiviväestölle tunnetuksi Karjalaa,

nostaa esiin karjalaisia koskevia kysymyksiä

ja

vaalii karjalaista kulttuuria sen eri ilmentymismuodoissa.

Tervetuloa kevätkokoukseen!

Karjala Klubin sääntömääräinen kevätkokous on 4.3 2024 klo 17 Maanmittauslaitoksen kokoustilassa, Opastinsilta 12 C, Pasila, Helsinki. Kokouksessa käsitellään sääntöjen 10 §:n mukaiset asiat. Tilaisuuden isäntänä Maanmittauslaitoksen uusi pääjohtaja Pasi Patrikainen, joka selostaa MML:n tulevaa toimintaa tällä vuosikymmenellä. Lisäksi Vienan karjalaisten yhdistyksen puheenjohtaja Petri Niikon esitelmä Vienan karjalaisuudesta. Ilmoittautumiset 28.2.2024 mennessä; jaana.kruth@gmail.com Kokoontuminen Pasilan virastokeskuksen info-tiskille Aurinkoraitille.

Tulostettava kutsu

Kirjailijavieraamme Arvo Tuominen tempaisi kuulijat mukaansa

Tietokirjailija, toimittaja ja dokumentaristi Arvo Tuominen oli Karjalan Klubin kirjallisuusvieraana Helsingin Oodissa 18.1.24. Tuomisen uusin, Riisutut naamiot - särkyneet unelmat -teos pureutuu Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan. Tuomisen taitava esitys keräsi noin 95 henkilön yleisön.

Lue lisää tilaisuudesta!

Arvo Kokkonen: Kulttuuriperintöä kannattaa siirtää sukupolvelta toiselle

Blogissaan Arvo Kokkonen toteaa, että yksi Karjala Klubin tehtävistä on välittää muistitietoa ja Karjalan merkitystä nuoremmille sukupolville historiaa ja sukujuuria kunnioittaen. Kirjallisuudesta oppii paljon.

Lue lisää blogista!

Karjala Klubi kokousti taiteilijakoti Lallukassa 23.11.23

Klubin syyskokous pidettiin historiallisessa ympäristössä Helsingin Töölössä. Kokouksessa kuultiin myös taiteilijakodin asiamies Timo Turjan katsaus taiteilijakodin nykyisyyteen ja menneisyyteen.

Lue lisää!

Arvo Kokkonen bloggaa: Uusia ilmansuuntia tarjolla

Arvo Kokkonen miettii blogissaan, voisiko vahvaa karjalaisuutta löytää lähempääkin kuin rajan takaa. Mitä ja missä? Se selviää blogista.

Lue lisää!

Sukututkija Jyrki Tiittanen esitelmöi Hervannan Karjala-seurassa

Hallituksen jäsen Jyrki Tiittanen esitelmöi 4.5.23 Tampereella Hervannan kirjastossa. Aihe oli sukututkimus, Karjalan karttojen ja asiakirjojen käyttö sekä Oppolan kyläkirjan teko, jossa Jyrki on ollut vahvasti mukana.

Lue Jyrkin haastattelu

Esitelmä: Eteenpäin astellen/kenraalimajuri Matti Sarasmaa

Maaliskuussa sairaustapauksen vuoksi peruuntunut esitelmätilaisuus pidettiin 29.5.23 klo 18 Töölön kirjaston Mika Waltari-salissa.

Esitelmä oli ajankohtainen ja kiinnostava:
Suomen itärajan ajankohtaisista toimista, kenraalimajuri Matti Sarasmaa Rajavartiolaitos.

Tilaisuus oli kaikille avoin. Paikalla olikin lähes 40 itärajan toimista kiinnostunutta, ja keskustelu oli hyvin vilkasta.

Tarkempia tietoja

Varapuheenjohtaja Pekka Lehtonen
plehtonen1@elisanet.fi

Karjala Klubin kesäretki Lappeenrantaan peruuntui

Kesäkuun 10. päivä Karjala Klubin väki oli lähdössä Lappeenrantaan päiväretkelle. Lähtijöitä oli valitettavasti liian, joten retki peruttiin.

Ohjelmaan kuului muun muassa tutustuminen

• Etelä-Karjalan taidemuseoon, jossa on Viipurin Taiteen ystäväin kokoelma sekä
  • Etelä-Karjalan museoon, jossa mm. Juha Lankisen aikanaan suunnittelema Viipurin pienoismalli.

Etelä-Karjalan taidemuseo

Viipurin Taiteenystävien kokoelma on taidehistoriallisesti merkittävä. Siinä on edustettuna kotimaisia kuvataiteen mestareita. Tunnettuja Lappeenrannassa olevia teoksia ovat muun muassa

• Tyko Sallisen St.Malo vuodelta 1914,
  • Victor Westerholmin Kymijoki vuodelta 1902 ja
  • Pekka Halosen Koski ja Maisema Laatokalta 1900-luvun alusta.

Lappeenrannan taidemuseossa on kaikkiaan 102 maalausta ja grafiikkaa. Painopiste on vanhemmassa suomalaisessa maalaustaiteessa.

Etelä-Karjalan museo

Etelä-Karjalan museo toimii Lappeenrannan linnoituksen pohjoiskärjessä, 1800-luvun alussa tykkivarikoiksi rakennetuissa makasiineissa. Rakennusten materiaalina on muista alueen uusklassisista tiilikasarmeista poiketen käytetty paikallista kalkkikiveä.

Museon kokoelmat pohjautuvat Lappeenrannan kaupunginmuseon, Viipurin kaupunginmuseon ja Käkisalmen museon kokoelmiin. Nykyisen Etelä-Karjalan lisäksi museon vastuulle kuuluu myös Neuvostoliitolle luovutettujen pitäjien historian tallettaminen ja esittely.

Etelä-Karjalan museon uusi perusnäyttely, Etelä-Karjalan tarina, toteutetaan Etelä-Karjalan museoon vaiheittain. Restauroitu Viipurin pienoismalli, Suomalaisen Viipurin elämästä kertova näyttelyosio ja Pusukioski ovat ensimmäiset avatut osat museon uudistuvasta perusnäyttelystä. Näyttelykokonaisuus valmistuu vuoden 2023 lopulla.

Etelä-Karjalan museon yhteydessä palvelee museokauppa, josta voi hankkia uniikkeja, museoiden kokoelmien pohjalta teetettyjä tuotteita.

Matkanjohtajan pestiä olisi hoitanut varapuheenjohtajamme Pekka Lehtonen.

Kutsu Karjala Klubin kevätkokoukseen 30.3.2023

Karjala Klubin ry sääntömääräinen kevätkokous pidetään torstaina 30. maaliskuuta 2023 klo 17.00.

Kokouspaikka Töölön kirjaston Mika Waltari–salissa. Topeliuksenkatu 6, 00250 HELSINKI.

Esillä sääntöjen 10 §:n mukaiset asiat.

Tervetuloa

HALLITUS

Kokouksen jälkeen Rajavartiolaitoksen raja- ja meriosaston osastopäällikkö, prikaatinkenraali Matti Sarasmaa alustaa aiheesta
”Suomen itärajan valvonta muuttuneissa olosuhteissa”.

Prikaatinkenraali Sarasmaan alustus alkaa klo 18.00.

Käväise Arkistossa

Vuosien 2019 - 2022 tapahtumat ja tiedotteet ovat luettavissa Arkistossa.

Karjalaisia menovinkkejä
< lokakuu 2022 >