Heinjoki-juhlilla heinäkuussa 2023 aiempaa enemmän osanottajia

Heinjoki-juhlia vietettiin tällä kertaa Lohjan Pusulassa. Päiväjuhlassa oli paikalla noin 180 henkilöä, mikä on enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Sitä vuorostaan edelsi kaksi vuotta ilman juhlia koronapandemian vuoksi. Yhteen kokoontumiselle ja Heinjoki-perinteen vaalimiselle on vankka kannatus. Tänä vuonna juhlan järjestelyistä vastasi Kääntymän Maamiesseura Heinjoki-Säätiön tukemana.

Kuva 1. Seppeleen lasku sankarivainajien muistomerkille Pusulan kirkolla

Juhlaa edelsi messu Pusulan kirkossa, joka on valmistunut vuonna 1838. Kirkonmenojen jälkeen Suomen ja Karjalan liput johdattivat juhlaväen kirkkomaalle sotien sankarivainajien muistomerkille ja Karjalaan jääneiden muistokivelle, joille laskettiin seppeleet. Muistomerkillä puheen pitänyt näytelmäkirjailija Arto Nieminen totesi: ”Karjalaiset ovat sitkeitä ja sopeutuvia muuttuvissa tilanteissa. Jos jonkun muun maakunnan väki olisi joutunut vastaavaan, se ei olisi sujunut yhtä hyvin.” Sankarivainajien uhrauksiin liittyen Nieminen kehotti kuulijoita: ”Kunnioitetaan kaikkia sotiemme sankareita ylpeydellä. Ylpeällä sisäisellä hymyllä, sisun sinnikkyydellä ja suurella kiitoksella.”

Kuva 2. Juhlapaikalla vaihdettiin kuulumisia ja tutustuttiin uusiin ihmisiin

Juhlapaikan Ahjolan tiloissa jouduttiin ruokailemaan jopa eteistiloissa suuren väkimäärän vuoksi. Mutta tämä vain kohotti tunnelmaa entisestään. Aikaakin oli riittävästi kuulumisten vaihtamiseen, jos vain onnistui kuulemaan toista valtavan puheensorinan ylitse.

Kauko Kuparinen juonsi tilaisuuden ja johdatteli yleisön ohjelmanumerosta toiseen.

Kuva 3. Jorma Saaristo ja hieno viipurilainen harmoniikka

Musiikkiesityksistä vastasivat Jorma Saaristo soittaen hienosti entisöityä Viipurin Soitintehtaan harmonikkaa ja Terttu Ahola laulaen tunnelmallisia kappaleita. Lisäksi esiintyi Perniön Mieskuoro laulaen mm. Maamme laulun harvinaisemmalla J. L. Runebergin omalla sävelmällä.

Kuva 4. Tilaisuuden puhujat vas. Ilkka Sintonen ja Alpo Kuparinen

Juhlapuheen piti teollisuusneuvos Alpo Kuparinen palauttaen mieliin kovia kokeneiden karjalaisten historiaa. Säätiön hallintoneuvoston puheenjohtaja Ilkka Sintonen kävi läpi menneen vuoden tapahtumia ja korosti Heinjoki-lehden tärkeyttä perinteen tallentamisessa. Samalla hän kehotti juhlaväkeä osallistumaan tuleviin kylätapaamisiin.

Kuva 5. Juhlien järjestäjien edustajat Eija Kovasin ja Kauko Kuparinen

Kiitokset kaikille juhlatilaisuuden järjestäjille ja mukana olijoille!