Ajankohtaista toimintaa ja tapahtumia

KALLEHIN KURKIJOKI

Olet lämpimästi tervetullut!

FT Ville Laakso päivittää Kurkijoen pitäjähistoriaa. Tule kuulemaanTurun Karjalatalolle sunnuntaina 14.4.2024 klo 14.00 alkaen mitä kuuluu projektille, mitä uutta ja päivitettyä tietoa on tutkimustyössä tullut esille!

Keväistä iltapäivää Kurkijoen historian ja kurkijokisten parissa sulostuttaa lied-duo Inkeri Lintervo ja Karoliina Aaltonen. Inkeri ja Karoliina opiskelevat Turun Konservatoriossa ja ovat esiintyneet yhdessä puolitoista vuotta.

Tilaisuuteen on ilmainen sisäänpääsy.

Halutessasi varaa kuitenkin mukaasi hieman käteistä kahvikassaan ja kirjakirppistä varten.

KEVÄTKOKOUSKUTSU

Hyvä Kurkijoki-Seuran jäsen!

Olet sydämellisesti tervetullut Kurkijoki-Seuran kevätkokoukseen sunnuntaina 7.4.2024 klo 14:00.

Esillä ovat sääntöjen määräämät asiat.

Kokous järjestetään Helsingissä Karjalatalolla Wiipurisalissa ja myös etäosallistuminen mahdollista. Seuran jäsenille on lähetetty sähköpostitse kutsun mukana etäosallistumisen linkki.

Lämpimästi tervetuloa!

Yt.
Seuran hallitus

Netta Böökin väitöstutkimus - Kurkijoki-Seura onnittelee!

Netta Böökin väitöstutkimus tarkastelee arkkitehtuurin historian näkökulmasta, mitä tapahtui Kurkijoen kunnan kirkonkylälle sen jälkeen, kun se luovutettiin Neuvostoliitolle talvi- ja jatkosodan seurauksena vuosina 1941 ja 1944 on tarkastettu ja hyväksytty.

Arkkitehtuurin historian alalla tutkimus on ensimmäinen, jossa selvitetään luovutetun Karjalan yksittäisen kylän kehitystä osana neuvostoyhteiskuntaa ja jossa äänen saavat myös suomalaisen kulttuurin aineelliset jäljet kohdanneet neuvostosiirtolaiset.

Tutkimuskohteena Kurkijoen entisen kirkonkylän tekee ainutlaatuiseksi se, että siellä on säilynyt poikkeuksellisen laaja sotaa edeltäneen ajan rakennuskanta, jonka vastaanottoa ja käyttöä tarkastelemalla avautuu näköaloja yksittäistä kylää laajempiin historian ilmiöihin ja pohjavirtoihin.

Kurkijoki-Seuran jäsenenä sinulla on mahdollisuus hankkia väitöskirja edullisemmalla jäsenetuhinnalla 35e (norm. 45e) Tiedekirjasta Snellmanninkatu 13, 00170 Helsinki tai Tiedekirjan verkkokaupasta https://tiedekirja.fi/fi/verkkokauppa. Asioidessasi paikalla myymällä mainitse jäsenetu. Mikäli tilaat kirjan verkkokaupassa, varmista jäsenetuhinta soittamalla Tiedekirjan myymälään nroon + 358 9 635 177

Filosofian tohtori Aleksi Ahtola kokoaa Kurkijoen Maamiesopiston historiaa

Kurkijoen maatalousopetuksen historiaa ei ole aiemmin kirjoitettu ja myös muuten Kurkijoen maaviljelyopetuksen historia on pitkälti unohdettu. Tutkimuksen rahoittaa Mustialan perinneyhdistys.

Huolimatta vähäisestä huomiostaan Kurkijoen maantalousopetuksen historia on tärkeä sekä kansallisesti että paikallisesti. Kurkijoelta saatu oppi kohotti sekä taloudellisessa että sivistyksellisessä mielessä.

Mikäli löytyy henkilöitä, jotka ovat itse käyneet opiston tai joiden vanhemmat tai iso- tai esivanhemmat ovat käyneet koulun, tai mahdollisesti toimineet opettajina siellä, Aleksi Ahtola haluaisi saada mielellään muistoja, tietoja, valokuvia yms.. Muistoja ja yhteydenottopyyntöjä voi lähettää sähköpostiosoitteeseen aahtola@gmail.com.

Seuraavat tapahtumat

Kokopäivän retki Ovaskan sukuseuran ja Kurkijoki-Seuran mukana Mikkeliin Sodan ja rauhan keskus Muistiin sekä Maakunta-arkistoon tai vaihtoehtoisesti Jalkaväkimuseoon 6.4.2024.