Toimintakertomus vuodelle 2019

YLEISTÄ
Kulunut toimintakausi alkoi Liiton edustajien vierailulla tammikuussa. Hän otti esille erityisesti Liiton hallituksen aloitteen seurojen kannustinrahahankkeeseen. Yhtenä tavoitteena oli uusien jäsenten hankkiminen seuroihin. Piirimme sai prosentuaalisesti hyvän tuloksen muiden piirien joukossa. Piirimme alueen seuroihin liittyi 54 uutta jäsentä, joten piirimme palkittiin parhaana piirinä saaden palkkiokseen Liiton myöntämän rahapalkinnon korvamerkittynä Kesäjuhlakuljetukseen Hämeenlinnaan. Olimme edustamassa Liittoa Viitasaaren "Kenraalin kivellä", johon Liittomme paljasti Karjalaan jääneiden kotien muistolaatan.

Olemme kuuluneet vuosia Liiton parhaimpiin piireihin, jäsenseuroja unohtamatta. Seuramme ovat pärjänneet hyvin toimintakilpailuissa omissa sarjoissaan. Kesäjuhlien piirakkamestaruuskilpailuissa "vunukat" toivat 2 ykkössijaa ja yhden 2. sijoituksen, josta voidaan päätellä, että perinnetyö tuottaa tulosta. Menestystä tuli myös Pirjo Karetien ottaessa jälleen omansa Karjala-maratonilla. Urheilun saralta on myös huomioitava Lievestuoreen Karjalaisten järjestämät Liiton hiihtomestaruuskisat, joissa piirimme menestys oli todella hyvä.

KOKOUSTOIMINTA
Piirihallitus on kokoontunut kuluneella toimintakaudella 3 kertaa sekä 1 sähköpostikokous. Hallitukseen ovat kuuluneet puheenjohtaja Seija Jatkonen (3), varapuheenjohtaja Taimo Tokkari (2), jäseninä Pirjo Karetie (3), Hannu Loipponen (2), Kirsi Limatius (3), Pirjo Lahtinen (0), Sylvi Hietanen (3), Pekka Vanhanen (2), Veikko Kaarnijärvi (2), Jouni Reinikainen (3), Ahti Ojanen (3), Heidi Pirttinen (3), Aino Jousisalo (3) ja piirin sihteeri Kari Leppänen (3).
Seija Jatkonen osallistui liittohallituksen, Kari Leppänen liittovaltuuston ja aluevastaavien kokoukseen 4 kertaa sekä Kirsi Limatius Liiton naisjaoston kokouksiin.

KULTTUURITOIMINTA
Kulttuuritoimikunta pyrki tukemaan alueen seuroja heidän toiminnoissaan. Toimikunnan puheenjohtajana toimii Pekka Vanhanen.

NAISTOIMIKUNTA
Naistoimikunta järjesti jäsenistölle erilaisia käsityökursseja, piti perinteisesti piirakkakilpailut sekä hoiti piirin kokousten kahvitukset sekä oli päävastuussa Liittojuhlien piirakkakilpailujen läpiviennissä. Kirsi Limatiuksen tullessa valituksi Karjalan Liiton naistoimikunnan puheenjohtajaksi piirin naistoimikunnan puheenjohtajana toimi Airi Kumpulainen.

URHEILUTOIMIKUNTA
Äänekosken seurakunta lahjoitti piirille kyykkämailoja, joten se pyrkii elvyttämään kyykkäharrastusta piirimme alueella. Toimikunnan puheenjohtajana toimi Pirjo Karetie.

HENGELLINEN TOIMIKUNTA
Hengellinen toimikunta jatkoi toimintaansa perinteiseen tapaansa ekumeenisesti. Se oli kysyttäessä tukemassa seuroja kirkkopyhien järjestämisessä sekä kinkeritoiminnassa. Toimikunta järjesti ekumeniset kinäerit Sepänkeskuksessa ja tulee järjestämään tulevalla kaudella seuraavat piirin yhteiset kinkerit. Toimikunnan puheenjohtaja on Kari Leppänen.

ALUEVASTAAVAN TOIMINTA
Aluevastaavan tärkeimpänä tehtävänä on ollut Liiton kannustinrahahankkeen läpivienti piirimme seuroissa. Hän on toiminnallaan pyrkinyt tukemaan seuroja toimintansa kehittämiseen niin puhelinkeskustelujen, sähköpostin ja kirjeiden välityksellä. Kuluneen vuoden aikana oli 6 seurakäyntiä ja sähköpostia ja puhelinta käyttäen on hän ollut yhteydessä kaikkiin seuroihin.
Aluevastaava raportoi toimintaansa Liittoon sekä piirihallitukselle.

YHTEENVETO
Yhteenvetona voidaan todeta, että kulunut toimintakausi oli piirimme osalta osoitus siitä, että pienikin piiri ja sen jäsenseurat voivat kuulua Liiton parhaimmistoon, kaikki riippuu seurajohtojen ja niiden jäsenten aktiivisuudesta. Piirimme alueella on alkanut "Lapsi- ja nuorisokerhotoiminta". Kuluneen kauden aikana toimintaa on ollut 3 jäsenseurassa. Tästä on hyvä jatkaa sillä se on tae toimintamme jatkuvuudella ja karjalaisen perinteen säilymiseksi tuleville sukupolville.

Kari Leppänen