Piirin syyskokous ja puurojuhla

Koronatilanteen vuoksi jouduimme jälleen siirtämään syyskokousta ja uusi päivä on sunnuntai 15.11.20. Kokoonnumme Hotelli Keiteleeseen klo 13 alkaen syyskokouksen ja puurojuhlan merkeissä. Kokouksen lisäksi pikkujouluista ohjelmaa, puuroa ja väskynäsoppaa, arvontaa ja piirin myyntipöytä. Lopuksi vielä kohvit kaakun kera. Karjalan Liiton uusi puheenjohtaja Outi Örn sekä toiminnanjohtaja Pertti Hakanen tulevat Liiton piirikierrokselle. Ennakkoilmoittautumiset pyydetään 8.11. mennessä seuroittain Seijalle, 040-5161 941 tai sähköpostilla (seija.jatkonen(at)pp.inet.fi), jotta keittiö tietää valmistaa meille riittävästi evästä.

Tervetuloa joukolla mukaan puurojuhlaan, 120 nopeinta mahtuu mukaan =)
Toimitaan päivitettyjen koronarajoitusten mukaisesti, kasvomaskien käyttö suositeltavaa.

Karjalainen pitopöytä su 6.9.2020

Äänekosken Karjalaseura ry järjestää perinteisen Karjalaisen pitopöydän Ravintola Keiteleessä sunnuntaina 6.9.20 klo 12.00. Pitopöydässä on yksi kattaus pöytävarauksin. Ruokailun hinta on 22€/hlö.

"Karjalan Liitto on toiminut 8o-vuotta ja sitä piti juhlistaa seuramme ja piirin osalta jo keväällä täällä Äänekoskella. Coronan takia se piti siirtää ja niin ollen syyskuun ensimmäisenä sunnuntaina on oman väen lisäksi pöytä koreana meille, mutta myös kaikille karjalaisuuteen, karjalaiseen ruokaperintöön kiinnostuneille Ravintola Keiteleessä 06.09.2020.

Ollessani liittokokouksessa sain varmistettua, että KARJALAN LIITON UUSI PUHEENJOHTAJA OUTI ÖRN JA KUUN ALUSSA TOIMINNANJOHTAJAN VAKANSSIIN SIIRTYVÄ PERTTI HAKANEN SAAPUVAT VIERAAKSEMME.

TOIVOTAN TEIDÄT KAIKKI TERVETULLEIKSI ÄÄNEKOSKELLE VIETTÄMÄÄN MAKOISTA RUOKAILUA SEKÄ ALOITTAMAAN PIIRIMME SYYSKAUSI"

TERVETULOA!

KARI LEPPÄNEN

Piirin sääntömääräiset kokoukset 2020

Piirin kevätkokous pidetään poikkeusolojen vuoksi poikkeuksellisesti 2.8. klo 16.00 alkaen Äänekosken vanhalla seurakuntatalolla. Syyskokous siirtyi taasen eteenpäin aiotusta lokakuun 5.päivästä marraskuulle. Sunnuntaina 15.11. kokoonnutaan klo 13 alkaen Hotelli Keiteleeseen piirin syyskokouksen ja puurojuhlan merkeissä. Toivottavasti epidemiatilanne on tuolloin jo parempi ja päästään pitämään kokoukset suunnitelman mukaan. Seuraamme tilannetta ja ilmoitamme muutoksista täällä ja Facebookissa.

Tapahtumia peruttu koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi

Kuten Karjalan Liitto on suosittanut, myös me piirinä pyrimme estämään koronaviruksen leviämistä siirtämällä piirin kevätkokouksen pidettäväksi myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Kokous oli tarkoitus pitää maanantaina 16.3.2020. Samasta syystä piirin piirakkakilpailut, jotka olisi pidetty lauantaina 21.3.20, on peruttu. Lievestuoreen vanhanajan iltamat sekä kirkkokonsertti on niinikään peruttu.

Tämän vuoden Karjalaiset kesäjuhlat on peruttu. Ensi vuonna juhlitaan Raumalla. Lisätietoa tästä. Karjalan Liiton liittovaltuuston kokous pidetään 23.8. alkaen klo 10.00, valtakirjojen 8.00-10.00. Karjalan Liitto peruu kaikki yleisötapahtumansa toistaiseksi. Seuraa Liiton ilmoittelua Karjalan Liiton nettisivuilta. Piirin tapahtumista ilmoitetaan nettisivuilla sekä Facebookissa.

Päivitetty 02.08.2020

Evakkotaival - Karjalan siirtoväen tarina

Vuonna 2019 tulee kuluneeksi 80 vuotta ensimmäisestä evakkotaipaleesta. Juhlavuoden suurteos kertoo jälkipolville, millainen oli Karjalan maa, mitä karjalaiset sotavuosina kokivat ja kuinka evakuoinnit ja asuttaminen toteutettiin. Teoksen kuvitus on ennen näkemättömän runsas ja laadukas.
Tämä nahkaselkään sidottu teos on vuosien työn tulos ja todellinen aarre jälkipolville. Sitä on ennakkoon varattu jo yli 500 kappaletta. Koska kirjasta ei oteta uusintapainosta, haluamme varmistaa että aiheesta kiinnostuneet saavat kyseisestä teoksesta tiedon.

Halutessasi lisätietoja toimi välittömästi ja ota yhteyttä KUSTANTAJAN YHTEYSHENKILÖÖN KARI KINNUSEEN PUH NRO 045 112 3500 TAI EMAIL kari.kirja@hotmail.com.

Yhteydenotto ei velvoita teoksen hankintaan. Kyseistä teosta eivät markkinoi kirjakaupat.

Suomi menetti Karjalan mutta ei karjalaisuutta!

Sadattuhannet suomalaiset joutuivat pakenemaan sotaa vuosina 1939-44, monet kahdesti. On mahdotonta kuvitella hätää ja surua, jota evakkotaipaleella tunnettiin. Kirjailija Laila Hirvisaari kertoo kirjassa lähdöstään kuusivuotiaana sotaorpona evakkoon. Hänen tarinansa muistuttaa, kuinka laaja oli evakkokokemusten kirjo: pelkoa, turvaa, halveksuntaa, myötätuntoa, toivoa, epätoivoa. Raskaiden rauhantekojen jälkeen noin 404 000 karjalaista asutettiin sotien koettelemaan ja köyhdyttämään maahan, josta oli lohkaistu noin kymmenosa.
Historiantutkija, ft Keijo K. Kulha selvittää kattavasti, kuinka väestönsiirrot ja valtava asutustyö toteutettiin ja miten lähes mahdottomalta tuntuneessa tehtävässä onnistuttiin. Valtaosa karjalaisista menetti kaiken kahdesti. Kun jatkosodan aikana oli Karjalan pellot taas saatava tuottamaan, useimmat perheet palasivat, kyntivät nurmettuneet peltonsa ja rakensivat uuden kodin entisten raunioille.

Teos muistuttaa, kuinka ratkaisevaa oli karjalaisten oma-aloitteisuus ja aktiivisuus.  Karjalan Liitto, joka perustettiin vuonna 1940 siirtoväen edunvalvontajärjestöksi,  on kehittynyt suureksi kulttuuri- ja harrastusjärjestöksi.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen kertoo teoksessa järjestön merkityksestä sekä monipuolisesta toiminnasta. Karjalaisuus ei sotien jälkeen kuihtunut, vaan on mittaamattomasti rikastuttanut suomalaista kulttuuria. Tietokirjailijat Sari Savikko ja Hanna Pukkila-Toivonen  esittelevät kirjassa kaikki Karjalan kunnat, jotka jatkosodan rauhanteon jälkeen jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliitolle kokonaan tai niin suurelta osin, että ne lakkautettiin. Rajan taakse jäi kymmeniä virkeitä pitäjiä, kaksi kehittyvää kauppalaa sekä kolme kaupunkia, joilla oli rikas historia ja lupaava tulevaisuus. Paljon kärsineet ja uhranneet karjalaiset eivät vaipuneet katkeruuteen eivätkä toimettomuuteen, vaan olivat eturintamassa rakentamassa sotien jälkeistä Suomea.

Hinta: 280 eur. (osamaksulla 20 eur/kk tai 40 eur/kk)  (Lahjakirja vielä neuvoteltavissa kaupanpäällisiksi ennakko-ostajille.)  Kirja postitetaan ja maksetaan vasta tilauksen yhteydessä.

KIRJOITTAJAT

Historiantutkija, FT Keijo K. Kulha

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen

Tietokirjailija Hanna Pukkila-Toivonen