Mitäs myö Pärssiset!

Pärssisen Sukuseuran jäsensivut. Tervetuloa!

Myö ollaan melkosen mukavaa porukkaa. Tuu mukkaa ja tutustu serkkuihis ja pikkuserkkuihis.

Meitä saa nykiä hihasta

Säännöt, tunnus

Jäseneksi

Yleistä tietoa seurastamme

Uutisia

"Oottako työ kuulleet..."

Sukukirja

Sukututkimuksesta

Yhdessä tehtyä

Matkoja ja muisteluja

Olipa kerran...

Suvun muistoja ja kuvia

Pärssisen Sukuseura Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa 1.–2.7.2022

Sukuseura on mukana Vanhan kirjallisuuden päivillä perjantaista lauantaihin 1.–2.7. Karjalan Liiton osastolla Sylvään koulun toisessa kerroksessa.  Myyntipöydällämme on voittoisan Mitäs myö Pärssiset -sukukirjan lisäksi muitakin sukutuotteita, kuten onnittelukortteja, vaakunajulisteita, postimerkkejä ja pinssejä sekä jonkin verran antikvaarista kirjallisuutta, niin kuin tapahtuman henkeen sopii. Tervetuloa tutustumaan sukuseuran toimijoihin ja toimintaan! Tapahtuma on pääsymaksuton.

Pärssisen Sukuseura kokousti Punkalaitumella 11.6.2022

Pärssisen Sukuseura ry kokoontuu joka toinen vuosi sääntömääräiseen sukukokoukseen. Tällä kertaa tavattiin Punkalaitumen Koulutintissä. Sää suosi, kun aamupäivällä tutustuttiin Koiramäkeen eli Talonpoikaismuseo Yli-Kirraan. Opastetun museokierroksen jälkeen kokousväki siirtyi Punkalaitumen hautausmaalle, jossa laskettiin kukat Karjalaan jääneiden vainajien muistoksi. Iltapäivän ohjelmassa oli sääntömääräisen sukukokous, jossa hallituksen kokoonpanoon tuli muutamia muutoksia. Sukuseuran puheenjohtajana jatkaa Olavi Pärssinen, mutta Kyösti Pärssinen luopui varapuheenjohtajuudesta ja siirtyi varajäseneksi. Varapuheenjohtajaksi nousi hallituksen jäsen Sakari Pärssinen ja hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Erkki Pärssinen Lahdesta. Kyöstin lisäksi uudeksi varajäseneksi valittiin Hannu Pärssinen Nokialta. Kokouksen jälkeen DNA-sukututkimuksen asiatuntija FM Ari Kolehmainen luennoi etäyhteydellä aiheesta "Pärssiset – sittenkin savolaisia?" Pärssisten isälinjan DNA-testitulosten valossa näyttää todennäköiseltä, että esi-isämme päätyivät Muolaaseen hyvissä ajoin ennen asiakirjojen alkua eli 1540-lukua ja Pärssisten taustalla lienee suku, joka on lähtöisin Etelä-Savosta Säämingin-Sulkavan-Rantasalmen-Juvan alueelta. Tähän asti testatuista savolaissuvuista Pärssisiä lähinnä ovat Remeksen ja Pulkkisen suvut, joihin yhteys löytynee 1200–1300-luvuilta.

Pärssiset Karjalainen sukuni -webinaarisarjassa torstaina 14.10.2021

Keväällä 2021 alkanut webinaarisarja Karjalainen sukuni jatkuu Karjalan Sivistysseuran YouTube-kanavalla. Kaikki webinaarit ovat katsottavissa siellä myös jälkikäteen. Torstaina 14.10. vuorossa olivat Pärssisen suvun tarinat. Tallenteen alussa on valitettavasti  teknisiä ongelmia, webinaari pääsee alkamaan, kun noin neljä minuuttia on kulunut. Olavi Pärssisen esityksen otsikko on Pärssiset – karjalaisen suvun 500 sodan ja rauhan vuotta. Kyösti Pärssisen aihe on Pärssiset – idän ja lännen välissä 1600-luvun Karjalassa ja Vuokko Pärssinen-Tainion osuus Pärssisiä Venäjällä – Inkerin asuttajia, pietarinsuomalaisia ja punapakolaisia. Webinaari-sarjan järjestävät Karjalan Sivistysseura, Karjalan Liitto ja Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto. Webinaarit ovat maksuttomia eikä  ennakkoilmoittautumista tarvita.

Pärssisen Sukuseura oli Karjalan Liiton Viikon seura numero 4!

Karjalan Liitolla on noin 360 jäsenseuraa. Joka viikko vuonna 2021 Liiton puheenjohtaja Outi Örn nostaa esille yhden jäsenseuran. Pärssisen Sukuseura ry on ensimmäinen sukuseura Viikon seura -sarjassa. Käy kurkistamassa, sarja jatkuu koko vuoden! Liity jäseneksi hyvään seuraan! Olethan huomannut myös Pärssisen Sukuseuran Facebook-ryhmän!

Pärssisten sukukirja ilmestyi 2020

Pärssisten kaksiosainen sukukirja Mitäs myö Pärssiset. Karjalaisen suvun 500 rauhan ja sodan vuotta putkahti painosta juhannuksen jälkeen. Se on ensimmäinen yleisesitys Pärssisen suvun vaiheista. Kirja valittiin Vuoden sukukirjaksi 2020.

Ykkösosa (351 s.) sisältää historiaa, tarinoita ja henkilökuvia, toisessa osassa (743 s.) on yli 2 300 sukutaulua sekä niihin liittyvät pitäjänkuvaukset ja aakkoselliset henkilöhakemistot. Hakemistoissa on yhteensä noin 14 500 nimeä, joista Pärssisiä on lähes 4000. Pärssisiin liittyviä sukuja ovat Kaasalaiset, Haikoset, Akkaset, Inkiset, Javanaiset, Karilaiset, Kukot, Luukkaset, Musakat, Naskalit, Näriäiset, Orpanat, Pusat, Sassit, Tiirat, Äijöt... ja monet muut. Lue lisää sukukirjasta täältä.

Pahoittelumme

Toisen kirjoittajan nimi on jäänyt pois sukukirjan luvuista Jalasjärveltä Ullångeriin sekä Jalasjärveltä Kokemäelle ja Ruotsin Bispforssiin. Hän on Ilkka Pärssinen Uppsalasta Ruotsista. Lukujen toinen kirjoittaja on Tapio Pärssinen.

Esitämme seuran hallituksen ja kirjatoimikunnan puolesta pahoittelumme Ilkalle.

Puheenjohtaja Olavi Pärssinen, sihteeri Kyösti Pärssinen

Pärssisten Sukuseuran kokous kutsui kaksi kunniajäsentä

Jännitystä riitti loppukesästä, kun odoteltiin, josko koronatilanne sallisi toukokuulta siirtyneen sukukokouksen pitämisen syyskuun alussa. Ja sallihan se, mutta taudin hälytysmerkit verottivat Vammalan seuratalo Seukulle lauantaina 5.9.2020 saapuneiden pärssisläisten määrää. Kokouspäivä sujui joka tapauksessa hyvässä hengessä ja käsidesiä käytellen. Päivän ohjelmassa juhlistettiin kesällä ilmestynyttä Mitäs myö Pärssiset -sukukirjaa.

Pärssisen Sukuseuran kunniajäsenet Seija Kaarina Pärssinen ja Antero Pärssinen

Aamupäivän sääntömääräinen sukukokous eteni vakaasti kohti työjärjestyksen salaperäistä pykälää "Muut asiat". Tällä kertaa kyseessä oli sokeri pohjalla, sillä kokous kutsui sukuseuralle kaksi kunniajäsentä. Molemmat ovat kunnostautuneet sukuseuran toiminnassa sen perustamisesta lähtien. Ja kumpikin on merkittävällä tavalla osallistunut Pärssisten sukukirjahankkeen toteuttamiseen.

Sukuseuran ensimmäinen puheenjohtaja Antero Pärssinen Hollolasta luotsasi nuorta sukuseuraa tarmokkaasti vuosina 2008–2018 ja jatkoi hallitustyöskentelyä seuraavankin kauden ajan. Hänen kokemuksensa sukututkijana ja DNA-sukututkimuksen asiantuntijana on ollut korvaamattoman tärkeä sekä kirjahankkeelle että sukuseuran toiminnalle.

Myös Seija Kaarina Pärssinen Heinolasta on ollut kaikkina vuosina sukuseuran kantavia voimia. Eikä sukukirjaa olisi olemassa ilman Seijaa. Kirjaan on päätynyt sukututkijan kolmikymmenvuotisen uurastuksen tulos, sillä Seija on nainen kirjan yli 2300 sukutaulun takana. Sukututkimus tosin ei koskaan tule valmiiksi, joten työ sen parissa jatkuu sukuseurassa kirjan valmistumisen jälkeenkin.

Pärssisen Sukuseuran hallitus kiittää ja onnittelee uusia kunniajäseniä!

(Kuva: Kyösti Pärssinen)

Tämmöne seura ja tämmöst porukkaa

Pärssisen Sukuseura ry on perustettu 9. tammikuuta 2008. Seuran tarkoituksena on selvittää Pärssisen suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä sekä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Seura pyrkii myös tekemään sukuseura- ja sukututkimustyötä tunnetuksi ja muutenkin edistämään kotiseututyötä. Nykyään eniten Pärssisiä asuu Pirkanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan alueilta. Varhaisin tunnettu esi-isä on 1500-luvulta Karjalankannakselta Muolaasta.

Liity myös Pärssisen Sukuseuran Facebook-ryhmään!

Ollaa myö olt ihan geeni-testeiskii

Useita seuramme jäseniä on ollut mukana DNA-sukututkimuksessa vuodesta 2014 alkaen. Niistä on varmistunut, että me kaikki Pärssiset olemme samaa sukukantaa. Vuoden 2016 alussa isälinjan testejä oli tehty seitsemän kappaletta. Neljä niistä on Pyhäjärven Kahvenitsan sukuhaaroista ja yksi sekä Viipurin, Käkisalmen että Sakkolan sukuhaaroista. Lisäksi on tehty kolme testiä Kahvenitsan Pärssisten äitilinjoista. Tulokset ovat olleet mielenkiintoisia ja palvelleet historiantutkimusta myös laajemmin. Jatkossa on tarkoitus tehdä muutamia tarkentavia testejä sekä ehkäpä laajemmin ns. serkkutesti.

Olemme osana sekä Suomi- että Karjala-DNA-ryhmää, jossa pyritään selvittämään karjalaisen väestön geneettinen perusta ja mahdolliset Karjalaan tulosuunnat. Suomi-DNA:ssa on yli 6 000 osallistujaa. Vastaavasti Karjala-DNA:ssa on yli 500 jäsentä. Määrät kasvavat hurjaa vauhtia.

< maaliskuu 2022 >
matiketopelasu