Mitäs myö Pärssiset!

Pärssisen Sukuseuran jäsensivut. Tervetuloa!

Myö ollaan melkosen mukavaa porukkaa. Tuu mukkaa ja tutustu serkkuihis ja pikkuserkkuihis.

Meitä saa nykiä hihasta

Säännöt, tunnus

Jäseneksi

Yleistä tietoa seurastamme

Uutisia

"Oottako työ kuulleet..."

Sukukirja

Sukututkimuksesta

Yhdessä tehtyä

Matkoja ja muisteluja

Olipa kerran...

Suvun muistoja ja kuvia

Pärssisten sukukokous Kinnalan Koukulla 25.5.2024

Pärssisen Sukuseuran sääntömääräinen sukukokous järjestetään Kinnalan Koukulla Sastamalan Kiikassa lauantaina 25.5. Luvassa on ainakin mukavia kohtaamisia – päivän ohjelma tarkentuu myöhemmin. Tervetuloa mukaan!

Jos et jo ole sukuseuran jäsen, alkuvuosi on hyvä aika liittyä. Tutustu jäsenyyteen täällä. Liity myös Pärssisen sukuseuran Facebook-ryhmään!

Pärssisen Sukuseura ry 15 vuotta 2023!

Niin se aika kuluu... Pärssisen Sukuseuran perustava kokous pidettiin Helsingissä Karjalatalolla 19.1.2008. Yhdistysrekisteriin seura merkittiin maaliskuun lopussa, ja saman vuoden toukokuussa järjestettiin ensimmäinen sukukokous samassa paikassa. Siellä käytiin läpi vahvistetut säännöt ja niiden määräämät asiat. Seuralle valittiin hallitus, jonka puheenjohtajaksi tuli Antero Pärssinen. Sukuseuran nykyiseen nykyiseen hallitukseen voit tutustua täällä. Sukuseura on Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton jäsen. Kuvassa näkyvän sukuseuran logon eli sukuvaakunan ovat suunnitelleet Kalervo Ahvonen ja Antti Ahvonen.

Uudet jäsenet ovat tervetulleita – lisätietoa jäsenyydestä sukuseuran Jäseneksi-sivulta. Seuraa myös Pärssis-uutisia Facebook-ryhmässämme! Juhlavuoden kunniaksi sukuseuran jäsenlehti Mitäs myö Pärssiset ilmestyi kesäkuun alussa tavallista muhkeampana – 15 vuotta ja 15 Pärssis-tarinaa meiltä ja maailmalta! Mikäli jäseneksi liittyminen jää edelleen harkintaan tai haluat ostaa ylimääräisiä lehtiä, 15-vuotisnumeron voi myös tilata lähettämällä sähköpostiviestin sukuseuran jäsen- ja talousasiainhoitajalle: viivi.parssinen[at]gmail.com. Lehden hinta postikuluineen on 5 €/kpl.

Pärssisen Sukuseura kokousti Punkalaitumella 11.6.2022

Pärssisen Sukuseura ry kokoontuu joka toinen vuosi sääntömääräiseen sukukokoukseen. Tällä kertaa tavattiin Punkalaitumen Koulutintissä. Sää suosi, kun aamupäivällä tutustuttiin Koiramäkeen eli Talonpoikaismuseo Yli-Kirraan. Opastetun museokierroksen jälkeen kokousväki siirtyi Punkalaitumen hautausmaalle, jossa laskettiin kukat Karjalaan jääneiden vainajien muistoksi. Iltapäivän ohjelmassa oli sääntömääräisen sukukokous, jossa hallituksen kokoonpanoon tuli muutamia muutoksia. Sukuseuran puheenjohtajana jatkaa Olavi Pärssinen, mutta Kyösti Pärssinen luopui varapuheenjohtajuudesta ja siirtyi varajäseneksi. Varapuheenjohtajaksi nousi hallituksen jäsen Sakari Pärssinen ja hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Erkki Pärssinen Lahdesta. Kyöstin lisäksi uudeksi varajäseneksi valittiin Hannu Pärssinen Nokialta. Kokouksen jälkeen DNA-sukututkimuksen asiatuntija FM Ari Kolehmainen luennoi etäyhteydellä aiheesta "Pärssiset – sittenkin savolaisia?" Pärssisten isälinjan DNA-testitulosten valossa näyttää todennäköiseltä, että esi-isämme päätyivät Muolaaseen hyvissä ajoin ennen asiakirjojen alkua eli 1540-lukua ja Pärssisten taustalla lienee suku, joka on lähtöisin Etelä-Savosta Säämingin-Sulkavan-Rantasalmen-Juvan alueelta. Tähän asti testatuista savolaissuvuista Pärssisiä lähinnä ovat Remeksen ja Pulkkisen suvut, joihin yhteys löytynee 1200–1300-luvuilta.

Pärssisten sukukirja ilmestyi 2020

Pärssisten kaksiosainen sukukirja Mitäs myö Pärssiset. Karjalaisen suvun 500 rauhan ja sodan vuotta putkahti painosta juhannuksen jälkeen. Se on ensimmäinen yleisesitys Pärssisen suvun vaiheista. Kirja valittiin Vuoden sukukirjaksi 2020.

Ykkösosa (351 s.) sisältää historiaa, tarinoita ja henkilökuvia, toisessa osassa (743 s.) on yli 2 300 sukutaulua sekä niihin liittyvät pitäjänkuvaukset ja aakkoselliset henkilöhakemistot. Hakemistoissa on yhteensä noin 14 500 nimeä, joista Pärssisiä on lähes 4000. Pärssisiin liittyviä sukuja ovat Kaasalaiset, Haikoset, Akkaset, Inkiset, Javanaiset, Karilaiset, Kukot, Luukkaset, Musakat, Naskalit, Näriäiset, Orpanat, Pusat, Sassit, Tiirat, Äijöt... ja monet muut. Lue lisää sukukirjasta täältä.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Ollaa myö olt ihan geeni-testeiskii

Useita seuramme jäseniä on ollut mukana DNA-sukututkimuksessa vuodesta 2014 alkaen. Niistä on varmistunut, että me kaikki Pärssiset olemme samaa sukukantaa. Vuoden 2016 alussa isälinjan testejä oli tehty seitsemän kappaletta. Neljä niistä on Pyhäjärven Kahvenitsan sukuhaaroista ja yksi sekä Viipurin, Käkisalmen että Sakkolan sukuhaaroista. Lisäksi on tehty kolme testiä Kahvenitsan Pärssisten äitilinjoista. Tulokset ovat olleet mielenkiintoisia ja palvelleet historiantutkimusta myös laajemmin. Jatkossa on tarkoitus tehdä muutamia tarkentavia testejä sekä ehkäpä laajemmin ns. serkkutesti.

Olemme osana sekä Suomi- että Karjala-DNA-ryhmää, jossa pyritään selvittämään karjalaisen väestön geneettinen perusta ja mahdolliset Karjalaan tulosuunnat. Suomi-DNA:ssa on yli 6 000 osallistujaa. Vastaavasti Karjala-DNA:ssa on yli 500 jäsentä. Määrät kasvavat hurjaa vauhtia.

< joulukuu 2021 >
matiketopelasu