Mitäs myö Pärssiset!

Pärssisen Sukuseuran jäsensivut. Tervetuloa!

Myö ollaan melkosen mukavaa porukkaa. Tuu mukkaa ja tutustu serkkuihis ja pikkuserkkuihis.

Meitä saa nykiä hihasta

Tunnus, säännöt

"Punaisessa kilvessä hopeahirsi, alapuolella musta tyviö"

Jäseneksi

Yleistä tietoa seurastamme

Uutisia

"Oottako työ kuulleet..."

Tutkimus

Sukumme tutkimus

Yhdessä tehtyä

Matkoja ja muisteluja

Olipa kerran...

Vanhoja kuvia ja muistoja

Sääntömääräinen sukukokous Vammalassa 5. syyskuuta

Pärssisen sukuseuran sääntömääräinen sukukokous pidetään Vammalan seuratalolla Seukulla lauantaina 5. syyskuuta kello 10 alkaen, mikäli koronatilanne sen vain sallii.  Varsinainen sääntömääräinen kokous alkaa kello 11.
Osallistumismaksu 40 euroa pitää sisällään tulokahvit ja piirakan, lounaan sekä lähtökahvit täytekakkuineen. Lounaaksi on lohikeitto (sekä kalaton vaihtoehto), leivät ja ruokajuomat. Maksa osallistumismaksu seuran tilille FI86 5152 0920 0210 99 viimeistään elokuun loppuun mennessä ja kerro viestikentässä kenestä maksu on suoritettu.
Virallisessa kokouksessa päätetään muun muassa jäsenmaksun suuruudesta ja hallituksen jäsenistä. Aivan mahtavaa olisi, jos saisimme uusia aktiivisia ihmisiä mukaan hallitukseen ja seuran toimintaan. Jos tunnet kiinnostusta kehittää toimintaamme, niin ilmoittaudu ihmeessä hallituksen nykyjäsenille.

Kello 10 Ilmoittautuminen, alkukahvit ja piirakka, vapaata haastelua.
                Karjalaisten laulu.
Kello 11 Sääntömääräinen sukukokous
Kello 12 (noin) Lounas
Kello 13.30 Matias Eronen: Pärssisten alkukoti Muolaassa
Kello 14 Kyösti Pärssinen: Tämmöinen siitä sukukirjasta nyt sitten tuli

Vapaa sana, vapaata haastelua, laulua, lähtökahvit ja täytekakkua.

Tervetuloa. Nähdään Vammalassa syyskuun 5. päivänä!
        Pärssisen sukuseuran hallitus

Pahoittelumme

Toisen kirjoittajan nimi on jäänyt pois sukukirjan luvuista Jalasjärveltä Ullångeriin sekä Jalasjärveltä Kokemäelle ja Ruotsin Bispforssiin. Hän on Ilkka Pärssinen Uppsalasta Ruotsista. Lukujen toinen kirjoittaja on Tapio Pärssinen.

Esitämme seuran hallituksen ja kirjatoimikunnan puolesta pahoittelumme Ilkalle.

Puheenjohtaja Olavi Pärssinen, sihteeri Kyösti Pärssinen

Sukukirja on nyt tilattavissa ja noudettavissa!

Vuosien urakka on nyt saatu valmiiksi, ja kaksiosainen Mitäs myö Pärssiset -sukukirja on saatu painosta ulos. Kirjan saa tilattua tai noudettua alla olevien ohjeiden mukaan.
     Mitäs myö Pärssisten 351-sivuinen ykkösosa sisältää historiaselvitystä, taustoitusta ja tarinoita suvun viidensadan vuoden ajalta. 743-sivuisessa toisessa osassa on yli 2 300 sukutaulua tietoineen sekä niihin liittyvät aakkoselliset henkilöhakemistot.
     Kirjassa on uutta tietoa ja kertomuksia myös Venäjälle, Ruotsiin, Kanadaan ja Yhdysvaltoihin muuttaneista sukulaisista. Ensi kertaa on selvitetty Venäjän puolella asuneiden Pärssisten vaiheita Inkerinmaan asuttamisesta Stalinin vainojen vuosiin.
Kaksiosaisen kirjan hinta on 50 euroa plus postitse toimitettuna toimituskulut 8,90 euroa

Miten kirjan saa?

Postitse: Maksa 58,90 € Pärssisen sukuseuran tilille FI86 5152 0920 0210 99 ja kirjoita maksun viestikenttään oma nimesi. Lähetys Ruotsiin 71,90 € (lähetyskulut 21,90 €).
Ilmoita postitusta varten Eijalle (eija.herlevi@gmail.com) lähetyksen vastaanottajan nimi, matkapuhelinnumero, osoite ja toivottu noutopiste (postin automaatti tai posti). Lähetä sähköpostia etukäteen Eijalle myös, jos haluat lähetyksen johonkin muuhun maahan.

Nouto: Jos asut sopivan matkan päässä, voit sopia noudon myös seuraavien ihmisten kanssa. Tällöin voit maksaa 50 euroa joko käteisellä tai pankissa yhdistyksen tilille. Kirjoita tällöin maksun viestikenttään oma nimi ja kirja saatu.
-Marja Koukku, Kiikan Kinnala, p.0504011006
-Olavi Pärssinen, Tampere, p. 0405876304, olavi.parssinen@top.fimnet.fi
-Kyösti Pärssinen, Helsinki, p. 0505182709, kyosti.parssinen@almamedia.fi
-Seija Pärssinen, Heinola, p. 044 5411069, seija.parssinen@phnet.fi
-Tapio Pärssinen, Helsinki, p. 0503544597, tapio.parssinen1@gmail.com
-Antero Pärssinen, Paimela, p. 0505706575, tero.parssi@gmail.com
-Eija Herlevi, Orimattila. p. 0405744582, eija.herlevi@gmail.com

Tämmöne seura ja tämmöst porukkaa

Pärssisen Sukuseura ry on perustettu 9. tammikuuta 2008. Seuran tarkoituksena on selvittää Pärssisen suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä sekä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Seura pyrkii myös tekemään sukuseura- ja sukututkimustyötä tunnetuksi ja muutenkin edistämään kotiseututyötä. Nykyään eniten Pärssisiä asuu Pirkanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan alueilta. Varhaisin tunnettu esi-isä on 1500-luvulta Karjalankannakselta Muolaasta.

Ollaa myö olt ihan geeni-testeiskii

Useitra seuramme jäseniä on ollut mukana DNA-sukututkimuksessa vuodesta 2014 alkaen. Niistä on varmistunut, että me kaikki Pärssiset olemme samaa sukukantaa. Vuoden 2016 alussa isälinjan testejä oli tehty seitsemän kappaletta. Neljä niistä on Pyhäjärven Kahvenitsan sukuhaaroista ja yksi sekä Viipurin, Käkisalmen että Sakkolan sukuhaaroista. Lisäksi on tehty kolme testiä Kahvenitsan Pärssisten äitilinjoista. Tulokset ovat olleet mielenkiintoisia ja palvelleet historiantutkimusta myös laajemmin. Jatkossa on tarkoitus tehdä muutamia tarkentavia testejä sekä ehkäpä laajemmin ns. serkkutesti.

Olemme osana sekä Suomi- että Karjala-DNA-ryhmää, jossa pyritään selvittämään karjalaisen väestön geneettinen perusta ja mahdolliset Karjalaan tulosuunnat. Suomi-DNA:ssa on yli 6 000 osallistujaa. Vastaavasti Karjala-DNA:ssa on yli 500 jäsentä. Määrät kasvavat hurjaa vauhtia.

< kesäkuu 2019 >
matiketopelasu