Kuvat: Ilkka Nikunen, 2022.

Korusarja vaakunasta

Uudenkirkon pitäjän vaakunan alareunaa koristaa verkonkudontakäpy, joka kertoo itämerensuomalaisten kansojen ja erityisesti uusikirkkolaisten kalastuksesta ammattina sekä harrastuksena. Muinoin verkot kudottiin käsin. Verkon kudonnassa, paikkaamisessa ja pauloittamisessa käytettiin puista litteää neulaa, jota kutsuttiin verkonkudontakävyksi.

Verkonkudontakäpy muotoutui kauniiksi koruksi muistuttamaan meitä omista juuristamme myös tulevaisuudessa. Korusarjan on suunnitellut ja valmistanut korutaiteilija Melitina Balabin. Korujen valmistaja vaihtui syksyllä 2021 ja uniikit korut syntyvät käsityönä Lappeenrannassa Kimmo Kiljusen työhuoneella. Samalla korulinjaa uudistettiin niin, että kaikki korut ovat hopeaa joko sellaisenaan tai kullattuna.

Tilaa koru valmistujaislahjaksi, ylioppilaalle, ammattiin valmistuvalle, äidille, tyttärelle, tyttöystävälle, poikaystävälle, lapsenlapselle jne.

Hopeinen korvakoru tai riipus, yhdistyksen jäsenille 50 €, muille 60 €
Hopeinen kullattu korvakoru tai riipus, yhdistyksen jäsenille 50 €, muille 60 €

Tuotteet ovat tilaustuotteita, toimitusaika on muutamia viikkoja. Korukävyn korkeus 3 cm, korvisten lenkki on hopeaa samoin riipusten ketjut.  Tuotteita toimitetaan nyt korona-aikana Helsingissä kotiin. Muualle Suomeen toimitus on postitse, jolloin hintaan lisätään postituskulut, jotka ovat tyypillisesti 5-10 euroa. Tilaukset ja lisätietoa sähköpostitse kysymällä osoitteesta jasen.pkuusikirkko@gmail.com.

Maksa tuote Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten tilille.

FI05 2400 1800 1372 34
Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry
Nordea
Viitenumero 100007.

Tilaamalla korut tuet toimintaamme.