Piirakkakurssi 27.11.2023

”Kyl o pienes piiraas

paljo syväntä”

- Piiraat ajellaa, opasti Leena Mäntylä, yksi vetäjistä Janakkalan Karjalaisten toisella piirakkakurssilla Turengissa. Ajelulla hän tarkoitti piirakankuorien kaulitsemista taikinapötköstä leikatuista paloista. Pulikkana käytetään nykyisin yleensä puista, pyöreä molemmista päistä kapenevaa kaulinta. Vaihtoehtona voi käyttää vaikka pulloa, lasista tai pullon mallista puusta tehtyä.

Ja mitä piirakoihin pannaan täytteeksi, sitä kutsutaan sydämeksi eli karjalanmurteella syvämeksi.

Näin Leena opasti kurssilaisia, ei vain piirakoitten pyörittämiseen, vaan myös sen sanastoon.

Vanha karjalainen sanonta onkin: ”Kyl o pienes piiraas paljo syväntä”, jos pieni lapsi kiukuttelee.

Janakkalan Karjalaisten tämän vuoden toinen piirakkakurssi täyttyi nopeasti eri kanavien välityksellä levinneen tiedon kautta. Kurssille otettiin 16 piirakanpaistajaa ja enempää ei Tavastian Turengin yksikön keittiöön olisi mahtunutkaan. Kaikille piti löytyä työskentelytilaa.

Sen verran Martti Kallosen työryhmä, johon kuuluivat lisäksi Taina Kaija, Marja-Leena Hämäläinen, Heljä Linna ja Leena Mäntylä, oli tehnyt ennakkovalmisteluja, että syvämet, riisit ja muusit oli keitetty ennakkoon ja kuoritaikinat tehty valmiiksi, muuten ilta olisi venynyt liian pitkäksi.

Kurssilaiset pääsivät käytännössä kuitenkin opettelemaan pohjien kaulitsemista, täytteiden annostelua ja oikeaa levittämistä sekä piirakoiden rypyttämistä ja paistamista.

Tavallisten piirakanpohjien kaulitsemisen ohella monet ovat osanneet ottaa käyttöön jo pastakoneen. Sitä Martti ja Taina esittelivät kurssilaisillekin. Gluteiinittomien piirakankuorien valmistaminen on ollut monelle todella hankalaa taikinan herkästi tarttuessa leivinpöytään. Tattarijauhon tilalle onkin tullut hirssinsukuisen heinän siemenestä tehty Teff-jauho, joka on paljon helpommin työstettävissä. Sitkon parantamiseksi on hyvä lisätä psylliumia, mikä taas on valmistettu ratamokasvin kuivatusta kuoresta.

Kurssin tuloksista päästiin nauttimaan heti lämpiminä kahvittelun yhteydessä.

Strömsbergin mylly oli lahjoittanut kurssilaisille sekä vehnä- että ruisjauhoja. Arvatenkin lisäpontimeksi piiraiden pyörittämiseen kotonakin. Piirakoita syntyi siksi paljon, että kurssilaiset saivat niitä sekä ohjeet vielä kotiinviemisiksi ja toivottavasti intoa omaehtoiseen piiraiden leipomiseen. – Piiraiden tekemiseen on niin monta tapaa kuin on leipojaakin, kuten Heljä Linna totesi kaulinta pyörittäessään.

Piirakkakurssin ehdottomasti nuorin oli äitinsä Riikka Grönin kanssa tullut melkein nelivuotias Aarni, joka innolla pyöritti pulikkaa. Pöydän toisella puolella ahkeroivat Mervi Kosunen, Tarja Romström sekä yhtenä opettajana toiminut Taina Kaija.

Raakel Henttonen

M12 3 km

1. Matias Joutvuo Hämeenlinnan karjalaiset 12.22

-----------------------------------------------------------------------------

Karjalan Liiton hiihtomestaruuskisoissa 25.2.2023 Laukaassa Janakkalan Karjalaiset kunnostautuivat.

Petteri Aalto  (M45) 1. sija,  Auli Aalto (N45) 1. sija ja Sulo Aalto (MY) 2. sija.

Jäsenmaksu 2024

Yhdistyksen jäsenmaksu on 26 €/vuosi (sis. yhdistyksen, piirin ja Karjalan liiton jäsenmaksun)

Yhteystiedot 2024

Hallituksen puheenjohtaja Jukka Pekka Hämäläinen Pohjakatu 2, 13100 Hämeenlinna 050 5553467 jphkoulutus@gmail.com. Sihteeri Raakel Henttonen Hyvikkäläntie 540, 14240 Janakkala 0400 847023 raakel.henttonen@gmail.com

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!