Toimintakertomus  2020, Laukaan Karjalaiset ry

Kulunut vuosi oli toimintamme 74. ja Karjalan Liiton teemana ” Sukupolvien ketju”. Vuosi jää historiaan perin erikoisena, Koronan, Covid-19 pandemian vuoksi. Myyjäisiä emme voineet järjestää lainkaan, vaikka normaalisti niitä on viisi. Seppeleenlaskut Kaatuneiden muistopäivänä ja Itsenäisyyspäivänä järjestettiin poikkeusoloin. Muistopäivänä oli vain seppeleenlaskija, Juhani. Tilaisuus videoitiin ja sen näki kunnan nettisivuilta. Itsenäisyyspäivänä ei ollut kirkkokansaa kirkossa, ainoastaan jumalanpalvelukseen osallistujat. Seppeleenlaskussa oli lipunkantaja (Kirsi) ja seppeleenlaskija (Juhani). Olimme varustautuneet kasvomaskein.

Jäseniä vuoden lopussa oli 152 henkeä, poistettuja 11, sairastuneita, eronneita ja maksamattomia sekä ”tuonilmaisiin siirtyneitä”. Koska jäsenmaksujen perintä siirtyy Karjalan Liitolle tulevan vuoden alusta, piti saada omat jäsenet ajantasalle, sillä emme voi enää periä edellisen vuoden unohtunutta jäsenmaksua uuden mukana, kuten ennen saatoimme tehdä.

Hallituksessa ei ole muutoksia; eli Juhani Anttonen jatkaa puheenjohtajana, kuten myös Väinö Jurvanen varapuheenjohtajana. Muut hallituksen jäsenet ovat Einari Jaatinen, Sirpa Riuttanen, Erkki Jurvanen, Lea Virenius, Leena Lehto, Heidi Pirttinen ja Tuula Pekonen. Ulkopuolisena sihteerinä Kirsi Limatius.

Hallitus on kokoontunut 5 kertaa + yleiset,  kevät- ja syyskokoukset. Piirin hallitus on kokoontunut 3 kertaa + 2 sähköpostikokousta+ yleiset syys-ja kevätkokoukset. Heidi ja Kirsi jatkavat piirin hallituksessa. Airi Kumpulainen edustaa piiriä Karjalan Liiton naistoimikunnassa (joka muuttuu vuoden 2021 alussa perinnetoimikunnaksi). Kirsi on ollut kaksi vuotta Karjalan Liiton naistoimikunnan puheenjohtajana ja jatkaa edelleen.

Seuramme naistoimikunta; emäntä Mirja Puttonen ja jäsenet; Airi Kumpulainen, Anu Kumpulainen, Raili Makkonen, Jaana Tajakka, Polina Anttonen, Sirpa Riuttanen, Heidi Pirttinen, Lea Virenius, Tuula Pekonen sekä

Väinö Jurvanen. Väinö ja Erkki Jurvanen ovat olleet seuramme viralliset kokousedustajat.

Varsinaisina toiminnantarkastajina ovat olleet Hannu Natri ja Heikki Kupiainen ja varatoiminnantarkastajana Rauno Hyvärinen.

Toimintaa ehdimme järjestää ennen pandemiaa suraavasti;

•  12.02.  Jäsenillassa, Jarmo Levy Jyväskylästä näytti ilmavalokuvia ja kertoi Sortavalasta  -20 ja -30 luvuilta, osallistui 21 h.
  • 15.02. Kirsin kinnaskurssilla 3 henkeä opetteli kintaan tekoa.
  • 15.02. Heidi piti kotisivukoulutusta Sepänkeskuksessa piirin seuroille ja osallistujia oli 5 henkeä, jotka halusi lisäopetusta.
  • 11.03. Jäsenillassa Pasi Kettunen, Sortavalan pitäjäseuran sihteeri, kertoili kuvin ja sanoin Sortavalan ympäristöön tekemältään kanoottireissulta.
  • 13.03. Veteraanijärjestöjen kanssa seppeleenlaskussa Juhani, Lea, Väinö ja Kirsi.
  • 19.07. Kirkkopyhä ”Karjalaisen kansan messu” kirkossa. Kahvitus kirkossa siten, että molemmissa pöydissä oli kahvin kaataja sekä piiraitten laittaja eli kirkkoväki otti valmiit annokset ja tekijöillä oli kasvomaskit ja käsineet.
  • 06.09. ”Karjalainen pitopöytä” Keiteleessä, Äänekoski järjesti 10 h.
  • 20.09. Liikuntapäivä ei houkutellut väkeä.
  • 15.11. Piirin syyskokous ja puurojuhla Keiteleessä, Liiton pj Outi Örn ja toiminnanjohtaja Pertti Hakanen osallistuivat ja jakoivat piirin seuroille anotut ansiomerkit. Paikalla meiltä 9 henkeä.
  • 18.12. Vuoden viimeinen hallituksen kokous ja sitä juhlistettiin joulupuurolla.

Airi ja Anu Kumpulainen ja Kirsi ovat järjestäneet piiraskursseja Karjalatalolla sekä uuden ”Makumuistoja Karjalasta” kirjan julkistamistilaisuuden ym. tilaisuuksia liittyen Liiton naistoimikuntaan, kuten Mäntyniemen jokavuotisen piirastervehdyksen.

Kiitos kaikille tapahtumiin osallistuneille ja toivokaamme, että tuleva vuosi olisi suosiollisempi, jotta voisimme järjestää myyjäisiä ym.saadaksemme lisää varoja toimintaamme. Moni varmaan tuntee itsensä kovin yksinäiseksi, koska ei voi tavata ystäviään eikä osallistua yhteisiin harrastuksiin, pidetään yhteyttä.

Laukaassa 30.12.2020

Kirsi Limatius