29.5.2023

Puheenjohtaja Arvo Kokkonen

Arvo Kokkonen

Kulttuuririkasta kesää kohti

Karjalaisuus elää aina ajassa ja hetkessä; kuin myös paikassa. Kun yhteiskunta tai sen toimintaympäristö muuttuu, aatteet kantavat ihmistä toiseen aikaan. Niin tekee karjalaisuuskin. Elämme aikaa, jolloin kansojen välisiä rajoja halutaan siirtää väkivallalla. Jossakin toisessa paikassa käytävällä sodalla on kauas ulottuvia vaikutuksia. Epävarmuus tulevasta huolettaa. Meidän monen karjalaisen vanhemman jälkeläisenä ajatukset pohjautuvat niihin evakkokertomuksiin, joita lapsuudessa kuulimme. Osalle meistä voi vielä olla jopa henkilökohtainen kokemus siitä ajasta.

Karjalaisuus elää tänä päivänä monella tavalla. Arvokkaiden ja kunnioitettavien muistojen ohella se elää tätä hetkeä ja myös tulevaisuutta. Vahvuus ja voima tulee jatkuvuudesta. Karjalainen ruokaperinne, käsityöperinne sekä rakennusarkkitehtuuri ovat mielestäni esimerkkejä jatkuvuudesta ja myös kehittymisestä. Kaikki sellainen luo rikkautta kansakuntaamme ja yhdessä muiden heimoaatteiden kanssa voimistaa koko Suomea. Globalisoituneessa maailmassa on juurillamme merkitystä kansallisen indentiteetin kannalta.

Yksi mielenkiintoinen jatkuvuuden ilmentymä karjalaisuudessa on kansanmusiikki ja sen kehittyminen ajassa. Karjalaista musiikkia omassa nuoruudessani esittivät Karelia-yhtye, Piirpauke ym. monet 70-luvun taitajat. Monia muita sen aikaisia ja heidän jälkeen musiikkia tuottaneista voisi mainita. Tähän päivään on korvaani tallentunut Suistamon Sähkön ja Loimolan Voiman esittämä musiikki. Jatkuvuutta karjalaisen kansanmusiikin perinteelle on vahvasti olemassa. Omaperäinen musiikki kantaa vuosikymmenten ja -satojen takaa ja modernisoituna tavoittaa yhä laajempia kuulijakuntia. Kesän musiikkifestareilla voimme kaikesta sellaisesta nauttia.

Aurinkoista ja lämmintä kesää toivottaen

Arvo Kokkonen