Karhulan Karjalaisten historia

Karhulan Karjalaiset ry

Seura on perustettu vuonna 1946. Se aloitti toimintansa nimellä Kymin Karjalaiset. Kun osasta Kymin pitäjää muodostettiin Karhulan kauppala vuonna 1952, muutettiin seuran nimeksi Karhulan Karjalaiset ry. Jo aikaisemmin Tavastilan Karjalaseura oli eronnut Karhulan Karjalaisista omaksi yhdistyksekseen.

Seurassa on 72 (vuonna 2019) jäsentä. Osa jäsenistä on syntynyt menetetyn Karjalan alueella, ja suurella osalla on karjalaiset sukujuuret, mutta seuratoimintaan voi tulla myös kiinnostuksesta karjalaista kulttuuria kohtaan.

Toiminta on monipuolista: tarinailtoja, retkiä, teatterimatkoja, kursseja ja hengellisiä tapahtumia. Tarinaillat pidetään Kotkan Kaupungin omistamassa Kodintalossa kaksi kertaa kuukaudessa (joka kuukauden 1. ja 3. tiistai kesäkuukausia lukuun ottamatta). Tarinailloissa käsitellään kahvipöydän ympärillä erilaisia aihepiirejä, jäsenten omista muistoista ja kertomuksista ulkopuolisten vierailijoiden ajankohtaisiin esityksiin. Tarinailloissa on säännöllisesti 20- 25 osallistujaa.

Karhulan Karjalaisilla, Tavastilan Karjalaseuralla ja Karhulan ja ympäristön Koivistolaisilla on yhteisesti hankittu muistomerkki Karjalaan jääneille vainajille, Kymin kirkon läheisyydessä, sankarivainajien hautausmaan yhteydessä sijaitsevan muistopaikan hoidosta ja kukituksesta vastaa edellä mainitut kolme seuraa vuorollaan. Vakituisia kukituspäiviä ovat kaatuneitten muistopäivä pyhäinpäivä ja itsenäisyyspäivä.

Karhulan Karjalaiset kuuluu Karjalan Liittoon ja Karjalaisseurojen Kymenlaakson piiriin ja osallistuu myös niiden järjestämään toimintaan.

Seuralla on oma lippu, jota käytetään aktiivisesti erilaisissa tilaisuuksissa ja juhlissa.

Tervetuloa mukaan karjalaisten pariin ja karjalaiseen toimintaa.

Seuran historiasta tarkemmin historia alasivulla.

Ilmoittaudu testitilaisuuteen
Seuran historia

Kokeilu

Ei päiväkä paista, ennenko se nousoo.

Voiko tähän saada kuvan?