Martin matkat - Karjalan Matka 6.–9.6.2004

Etusivulle

Martin matkat - Karjalan Matka  6.–9.6.2004

Järjestäjä: Martti I. Jaatinen

Matkaohjelma löytyy sivun lopusta.

Matkan kohokohta oli Laatokan Kulkijoiden Muistomerkin vihkiminen. Muistomerkin tekijä: Toivo Jaatinen

Laatokankulkijain muistomerkki (kuvat yllä)

Kesäkuun kuudentena 2004 järjestetyssä juhlatilaisuudessa paljastettiin Sortavavalan satamaan, laivalaitureista 100 m itään pystytetty Laatokankulkijoiden muistomerkki. Muistomerkkinä on 4,5 m pitkä, 2 m korkea ja noin metrin paksuinen norppaa muistuttava luonnonkivi, jonka yksityiskohtien muovaamisen on suorittanut kuvanveistäjä Toivo Jaatinen.

Hankkeen juridisena ja taloudellisena hoitajana on ollut Sortavalan Pitäjäseura ry, jonka puheenjohtajana vuodesta 1980 kevääseen 2004 toiminut tekniikan tohtori Martti I. Jaatinen luovutti muistomerkin Sortavalan kaupungille. Yhdessä kuvanveistäjä Toivo Jaatisen kanssa muistomerkkihanketta ajettiin viiden vuoden ajan.

”Norpan” päärahoittajina olivat Alfred Kordelinin säätiö ja Rahapaja Oy. Merkittävä tukija oli Kesälahden maansiirto Oy, joka suoritti ilmaiseksi 12,5 tonnia painavan kiven kuljetuksen ja asennuksen paikalleen. Sortavalan pitäjäseura on myöntänyt sen toimitusjohtajalle Kalervo Jaatiselle ja Kordelinin säätiön asiamiehelle Hannu Heikkilälle Sortavala-mitalin, joka myös on Toivo Jaatisen suunnittelema.

Samassa yhteydessä lahjoitti Sortavala-säätiö Sortavalan kaupungille, Pohjois-Laatokan museolle, Petroskoin yliopiston Sortavalan filiaalille sekä avainasemassa oleville yksityishenkilöille yhteensä 90 kpl julkaisua ISTORIJA STROITELSTVA G. SORTAVALA ( Sortavalan rakentamisen historiaa). Venäjänkielisen käännöksen Martti I. Jaatisen teoksesta Sortavalan rakentamisen historiaa teki oma-alotteisesti arkkitehti Sergej Kulikov.

Tilaisuuden komeana yllätyksenä oli että pelkästään venäjänkielisistä laulajista muodostuva Sortavalan akateeminen naiskuoro esitti Suomen laulun virheettömällä suomenkielellä ja samoin pari muuta suomalaista laulua. Tämä kuvastaa kauniilla tavalla suomalaisten ja nykyasukkaiden välisiä hyviä suhteita.

Martti I. Jaatinen
29.09.2004

Linkki matkaohjelmaan (PDF-dokumentti 40 kt)