Poljettavan Singerin tarina

Sortavalan Pitäjäseura ry

Etusivulle

Poljettavan Singerin tarina (Hannu Pesu, 2021)

Petter Pesu oli yhden talven aikana pyytämistään oravannahoista saaduilla rahoilla ostanut 1930-luvulla Sortavalasta poljettavan Singer-merkkisen ompelukoneen, valmistusnumero A2708204.

Singerin ensimmäinen evakkopaikka oli 1939-1941 Oulunjoen Madekoskella Korhosen tilalla, toinen evakkopaikka 1944-1946 Aitolahden Keson kartano, josta Jyväskylään Seppälänkankaalle Pykälistön maanviljelystilalle. Ompelukone on tällä hetkellä Petter Pesun pojanpojan Hannu Pesun omistuksessa.

Hannu Pesu ampui isoisänsä opastuksella 1960-luvun alussa pienoiskiväärillä noin 60 oravaa ja nylki ne ns. tuppeen eli karvapuoli sisäänpäin. Ne piti leimata nimismiehen konttorissa, leimaus oli metallihakanen pääpuolen nahassa. Tämän jälkeen nahat myytiin Jyväskylässä silloisen ravintola Maakunnan takapihalla olevalle ostajalle. Myyntihinnasta ei ole muistikuvaa, mutta haulikolla oravia ei kannattanut ampua haulikon patruunoiden kalleuden vuoksi.

Metsästäjät valokuvassa ovat maanviljelijä Antti Petter Pesu (1895-1966), joka viljeli Sortavalan maalaiskunnan Pien-Rytyssä Yläsuo-nimistä tilaa. Oikealla metsästäjä Pekka Vanninen (1882-1915) Harlun pitäjän Heinjoki 9.Borista.

Kuvat:
Singer:  Hannu Pesu.
Metsästäjät:  Maijalan valokuvaamo, Sortavala.