Karjalaisten kesäkoti Villa Salmela (Villa Bergsund)

Villa Salmela rakennettiin vuonna 1886 saareen, jonne oli kulkuyhteys Helsingistä veneellä kolme kertaa viikossa. Huvilan silloinen omistaja valtioneuvos Jaakko Sjölin (1836-1916) oli Uudenmaan maanmittaushallituksen ylitirehtööri. Virasto oli ensimmäinen, jossa sai puhua virastokielenä suomea.

Huvilalla on myöhemmin ollut 5 omistajaa ja sen nimeksi tuli Villa Bergsund. Helsingin kaupunki osti huvilan ja vuokrasi sen vuonna 1969 karjalaisille seuroille, minkä johdosta perustettiin Pääkaupunkiseudun Karjalaisyhteisöt Pääsky ry. Yhdistyksen jäsenseurat valitsevat keskuudestaan hallituksen jäsenet.

Huvila-alue toimi vuoteen 2006 saakka telttailualueena. Helsingin kaupungin määräyksestä alue tyhjennettiin teltoista ja sinne jäi 10 matkailuvaunupaikkaa. Samalla aloitettiin alueen ja huoneiden kehittäminen ja nykyaikaistaminen. Pihalle huvilan kulkutielle rakennettiin rappuset ja pihapiiriin kahvioterassi.

Alue liitettiin vuonna 2010 kaupungin vesijohto- ja viemäriverkostoon ja huvilaan rakennettiin nykyaikaiset sanitteetitilat. Samassa yhteydessä uusittiin keittiö. Huvilan uunit on muurattu uudelleen ja lattioita on korjattu.

Pihapiiriin on tehty kenttä erilaisia pelejä varten. Kasvihuonetta on ehostettu ja siellä toimii kesäkahvio silloin, kun huvila on varattu. Kasvihuoneen tuntumaan on tehty myös toinen kahvioterassi.

Vuoden 2017 kesäkauden päätökseksi maalattiin myös saunarakennuksessa sijaitsevat makuusopet ja takkahuone.