Niskavuoren Heta 11.2.2012

11.02.2012 00:00

Niskavuoren Heta on nähty, koettu ja kuultu. Kyseessä oli Karjalaseurojen Satakunnan piirin tilausnäytäntö, jonka pääkoordinaattorina oli piirin hallituksen jäsen Kirsi Syystö. Hänelle suuret kiitokset onnistuneesta tapahtumasta.

Prosessi alkoi jo keväällä 2011, jolloin tehtiin varaus näytöksestä teatteriin ja tapahtumasta tiedotettiin seuroille. Seurat varasivat myös tällöin lippukiintiönsä. Kaikki liput varattiin hyvissä ajoin. Syksyllä prosessia jatkettiin. Liput saatiin teatterista seuroille jakamista varten. Tasapuolinen jakaminen seurakohtaisiin paketteihin oli oma haasteensa, mutta ilmeisesti jakaminen onnistui eikä suurempia protesteja kuulunut. Jako ja toimittaminen seuroille toteutettiin hyvissä ajoin ennen joulua 2011. Samassa yhteydessä seurat myös maksoivat lippunsa piirille ja piiri edelleen teatterille. Sitten vain ryhdyttiin odottelemaan itse päätapahtumaa.

Näytös sai katsojilta hyvät arvostelut. Sekä molemmat näytelmän päähenkilöt että koko näyttelijäkunta eläytyivät osaansa hienosti. Ohjaus oli erinomainen. Useimmille katsojille sekä elokuvasta että teatterista tuttua näytelmää oli nykyaikaistettu, vanha kielellinen paatos oli vaihtunut nykyaikaisempaan kielenkäyttöön kuitenkin tavalla, joka kunnioitti perinnettä. Kaikin puolin hyvin toteutettu kokonaisuus. Kenenkään ei varmasti tarvinnut katua päätöstään lähteä katsomaan esitystä.

Tapahtumalla oli myös tärkeä merkitys karjalaisten omana tapahtumana. Tämä oli osoitus siitä, että karjalaisuus elää edelleen, vaikka olemme olleet monesti huolissamme karjalaisuuden tulevaisuudesta. Meidän pitää vain edelleen etsiä ja löytää sellaisia toimintamuotoja, jotka saavat karjalaiset liikkeelle siten, että kaikki sukupolvet olisivat mukana. Yhteiset tapahtumat edistävät perinteen siirtämistä sukupolvelta toiselle ja varmistavat karjalaisuuden säilymisen elävänä, vaikka ensimmäisen polven siirtokarjalaisten osuus karjalaistaustaisen väestön kokonaismäärästä vähenee.

Teatteritapahtuman yhteydessä järjestettiin arpajaiset, joissa toimihenkilötehtävät hoiti Kirsi Syystön johdolla Porin Karjala-Seura. Arvontapalkinnoiksi olivat Luvian Karjalaseura, Yyterin Karjalaseura, Rauman Karjalaiset, Ulvilan Karjalaseura ja Kankaanpään Karjalaseura lahjoittaneet arvokkaat tuotekorit. Pyhäjärvi Säätiö ja Karjalaseurojen Satakunnan piiri lahjoittivat puolestaan kirjapalkintoja. Kiitos palkintoja lahjoittaneille yhdistyksille, ilman lahjoitustanne arpajaisia ei olisi saatu järjestettyä ja piiri olisi jäänyt ilman nyt saatua 704 euron tuottoa. Erityinen kiitos tietysti kuuluu arpoja ostaneille henkilöille, sillä he ovat tapahtuman tuoton rahoittaneet.

Valitettavasti tekijänoikeussäännöt kieltävät kuvaamisen teatteriesityksessä, joten itse otettuja kuvia ei ollut mahdollista saada tähän esitykseen, mutta teatterin kotisivuilta löytyi onneksi, pienen vinkin jälkeen, lehdistön käyttöön tarkoitettuja kuvia. Oheinen ote esitteestä palauttaa meidät menestykseksi osoittautuneeseen teatterikokemukseen ja tarinan juoneen.

Järjestelyistä vastanneita henkilöitä ja kaikkia paikalla olleita katsojia sekä arvontapalkintoja lahjoittaneita yhdistyksiä kiittäen

Karjalaseurojen Satakunnan piiri ry