Naistoimikunnan pitopäivälliset 7.4.2013 Huittisissa Karhiniemen Kyläkartanossa

07.04.2013 00:00

Piirin naistoimikunta järjesti perinteiset pitopäivälliset tällä kertaa Huittisissa Karhiniemen Kyläkartanossa. Aikaisemmin pitopäivällisiä on järjestetty Luvian Tasalassa. Pitoemäntänä hääri piirin naistoimikunnan puheenjohtaja Merja Inkinen.  Varsinaisen pääasian eli ruokailun lisäksi tapahtumassa oli muutakin ohjelmaa.

Tilaisuuden avaussanat lausui Huittisten Karjalaseuran puheenjohtaja Heikki Kiiski, joka toivotti kaikki osanottajat tervetulleiksi Huittisiin ja Karhiniemen kylään. Hän kertoi hieman mm. päivällisten pitopaikan historiasta. Koulutalo on 100-vuotias, mutta kouluna sen käyttö loppui 1970-luvun alussa. Karhiniemen kyläyhdistys perustettiin v. 1987. Yhdistys osti koulukiinteistön v. 1990. Nykyisin talossa järjestetään paljon erilaisia juhlatilaisuuksia. Sotien seurauksena Huittisiin sijoitettiin siirtokarjalaisia, jotka olivat lähtöisin lähinnä Sakkolan ja Pyhäjärven kunnista. Karhiniemen kylään sijoittui 20 pyhäjärveläistä perhettä.  Puheensa lopuksi Heikki Kiiski totesi, että naiset pitävät seurat pystyssä. Tässä tilaisuudessa suurin vastuu on piirin naistoimikunnan oivalla vetäjällä Merja Inkisellä, joka on myös Karjalan Liiton järjestyksessään 39. piirakkamestari.

Piiri puheenjohtaja Jouko Hämäläinen toivotti osanottajat tervetulleiksi piirin puolesta. Samalla hän kiitti piirin naistoimikuntaa, joka vastasi tilaisuuden järjestelyistä. Naistoimikunnalla on aina ollut tärkeä rooli piirin toiminnassa. Hän korosti myös yhteistoiminnan merkitystä, sillä tällaisten tilaisuuksien järjestäminen ei ole mahdollista ilman aitoa yhteistoimintaa. Yhteistoimintakykyä ja -halua tarvitaan myös Porissa 14. – 16.6.1013 pidettävien Karjalaisten kesäjuhlien järjestelyissä. Järjestelyorganisaatioon kaivattiin vielä lisää talkootyöntekijöitä. Hän käyttikin tilaisuutta hyväkseen ja esitti vetoomuksen paikalla olleille piirin seurojen edustajille. Toivottavasti sää suosii sekä kesäjuhlien järjestäjiä että juhlavieraita. Puheensa päätteeksi puheenjohtaja kutsui paikalla olijat suurella joukolla osallistumaan kesäjuhlien eri tilaisuuksiin, sillä juhlissa on tarjolla paljon korkeatasoista ohjelmaa.

Puheiden jälkeen oli vuorossa yhteislauluna laulettu Karjalaisten laulu Petri Kiiskin toimiessa säestäjänä ja heti sen jälkeen tilaisuuden pääohjelma eli naistoimikunnan tarjolle asettamien monipuolisten pöydän antimien nauttiminen. Ruokailun ja sitä seuranneen ohjelman aikana myytiin myös arpoja piirin naistoimikunnan toiminnan tukemiseksi.

Ruokailun jälkeen ikinuori jääskeläissyntyinen Vilma Vepsä kertoi mukaansa tempaavalla juttelutyylillään kouluajoistaan ja karjalatietoisuuden välittämisestä nykyiselle koulunuorisolle, sillä hänellä on ollut tämänkin kouluvuoden aikana tilaisuus kertoa muistojaan omista kouluajoistaan ja elämästä Karjalasta lapsen silmin. Hänen jälkeensä esitti musiikkia eri intstrumentein ja laulaen. Tämän jälkeen nuori kankaanpääläinen, hiitolalaisjuurinen  Josefiina Varis soitti viulua. Musiikkiesitysten jälkeen Hilja Naskali esitti lausuntaa.

Kun ohjelman seuraamisen aikana oli vatsaan saatu sopivasti tilaa, nautittiin maittavat jälkiruokakahvit. Kahvin jälkeen oli vuorossa mielenkiinnolla odotettu arpajaispalkintojen arpominen. Arpajaiset ovat yleensä kiinnostava ohjelmanumero ja toisaalta tuottavat aina kaivattua lisätuloa järjestäjien toimintamenojen katteeksi. Palkintopöytä oli runsas, mistä kuuluu kiitos palkintoja hankkineille järjestäjille ja myös niitä lahjoittaneille seuroille ja yksityishenkilöille. Arpajaispalkintojen vaihdettua omistajaa olikin aika kiittää runsaslukuista osanottajajoukkoa ja toivottaa heille hyvää kevättä ja kesän odotusta.

Maksaneita ruokailijoita oli yli 100 henkilöä ja sen lisäksi mm. esiintyjiä ja keittiössä työskennelleitä talkoolaisia. Paljon enempää ruokailijoita tiloihin ei olisi sopinutkaan, joten osanottajamäärään voitiin olla hyvin tyytyväisiä.

Kuva 1: Muutama hetki ennen tilaisuuden alkamista, mm. yhtä bussilastillista ruokailijoita vielä odotellaan. Vasemmalla edessä osa runsasta arvontapalkintopöytää.

Kuva 2:  Ruokapidoissa pientä jonotusta ei pidetä pahana asiana. Siinä on aikaa vaihtaa kuulumisia sekä tuttujen että tuntemattomien kanssa, mikä muuten saattaisi jäädä vähemmälle.

Kuva 2:  Ruokapidoissa pientä jonotusta ei pidetä pahana asiana. Siinä on aikaa vaihtaa kuulumisia sekä tuttujen että tuntemattomien kanssa, mikä muuten saattaisi jäädä vähemmälle.

Kuva 3:  Kankaanpääläinen, hiitolalaisjuurinen Josefiina Varis on vielä nuori, mutta jo kokenut esiintyjä

Kuva 3:  Kankaanpääläinen, hiitolalaisjuurinen Josefiina Varis on vielä nuori, mutta jo kokenut esiintyjä

Kuva 4: Nuoruuden vastapainoksi Vilma Vepsä edustaa Karjalassa syntynyttä, aitokarjalaista sukupolvea. Hänen evakkotaipaleensa on alkanut Jääskestä ja päätynyt Ulvilaan. Vilma on kaikille Satakuntaan sijoittuneille karjalaisille tuttu ja hyväntuulinen tarinan kertoja.