Karjalan Liiton suunnistusmestaruuskilpailut 19.8.2012 Kärkölässä

19.08.2012 00:00

Tämän vuoden Karjalan Liiton suunnistusmestaruuskilpailut järjestettiin sunnuntaina 19.8. Kärkölän Järvelän ampumaradan maastossa. Kilpailujen järjestäjinä toimivat Kärkölän Karjala-seuraja Kärkölän Kisa-Veikot. Rasteja oli etsimässä 47 eri-ikäistä urheilijaa 26 seurasta. Eniten osanottajia oli Kirvun Vilkkaasta, Jokioisten Karjalaseurasta, Orimattilan Karjalaisista ja Kankaanpään Karjalaseurasta, joista kustakin oli mukana neljä (4) suunnistajaa. Kilpailujen yhteydessä kisailtiin myös Kärkölän Kisa-Veikkojen lasten ja nuorten seuranmestaruuskilpailut, mikä lisäsi tapahtuman kokonaiskilpailijamäärää.

Ratamestari Heikki Ylitalo oli laatinut kilpailun luonteeseen sopivat, lyhyehköt radat. Maastokin oli vanhempiin ikäluokkiin painottuneelle kilpailijajoukolle sopiva ja suhteellisen helppokulkuinen. Kun kilpailun alussa uhannut sadekaan ei kilpailun aikana alkanut, onnistuivat kilpailut hyvin. Suurimmat osanottajamäärät olivat miesten H45- ja H60-sarjoissa, molempiin osallistui kuusi (6) kilpailijaa. Vanhimmat osanottajat kilpailivat H80-sarjassa, johon osallistui viisi (5) kilpailijaa. Veteraanikilpailijoiden joukosta on kuitenkin kuulunut jo esityksiä H85-sarjan perustamisesta tulevien vuosien kilpailuihin. Tiukin kilpailu mitaleista käytiin H55-sarjassa, jossa mitalikolmikko mahtui kahden minuutin sisään.

Karjalan Liittoa edusti tapahtumassa liiton urheilutoimikunnan jäsen Päivi Klemelä (Jokioisten Karjalaseura), joka vastaa toimikunnassa suunnistusasioista. Ennen palkintojen jakoa Päivi Klemelä kiitti järjestäjinä toimineita Kärkölän Karjala-seuraa ja Kärkölän Kisa-Veikkoja hyvin järjestetyistä kilpailuista ja onnistuneesta yhteistyöstä. Samalla hän kiitti kilpailun osanottajia karjalaisen urheilukulttuurin ylläpitämisestä. Urheilun kilpailutoiminnalla on karjalaisuudessa pitkät perinteet. Päivi Klemelä esitti myös toiveen, että vuoden 2013 suunnistusmestaruuskilpailuille löytyisi järjestäjä. Koska kilpailuja pyritään pitämään eri vuosina eri alueilla, olisi toivottavaa, että seuraavalle kilpailulle löytyisi järjestäjä Tampereen alueelta. Vuoden 2014 kilpailujen järjestäjäehdokkaaksi on alustavasti ilmoittautunut Kankaanpään Karjalaseura.

Vaikka urheilutoiminnalla on pitkät perinteet Karjalan Liiton toiminnassa, osallistuu kilpailuihin liiton jäsenmäärään suhteutettuna vähän osanottajia. Maastojuoksumestaruuskilpailut on jo jouduttu lopettamaan osanottajien vähäisyyden vuoksi. Suunnistusmestaruuskilpailuissakin osanoton painopiste on vanhimmissa ikäluokissa. Alle 45-vuotiaiden sarjoissa osanottajia on yleensä hyvin vähän. Hyvin samanlainen tilanne on Karjalan Maratonilla, johon osallistui tänä vuonna 32 kilpailijaa. Samassa yhteydessä järjestetylle Nuorten mailille osallistui viisi (5) juoksijaa. Jotain siis pitäisi tehdä Karjalan Liiton urheilutoiminnan osanottajamäärien kasvattamiseksi. Urheilutoimintaan osallistuminen olisi oivallinen tapa tulla mukaan karjalaisyhteisöjen toimintaan ja kynnys olisi hyvin matala ylitettäväksi. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten innostuksen herättämiseksi karjalaisyhteisöjen toimintaan tarjoaisi urheilu luontevan lähestymistavan. Olisi toivottavaa, että Karjalaseurat pyrkisivät aktivoimaan jäsenistöään osallistumaan Karjalan Liiton järjestämiin urheilukilpailuihin. Näissä kilpailuissa osallistuminen on tärkeämpää kuin tulostaso, osallistujien ei tarvitse olla Suomen eikä edes piirinmestaritason urheilijoita. Tärkeintä on tässäkin toiminnassa karjalaishenkinen yhdessä oleminen ja tekeminen.

Kuva 1: Karjalan Liiton Satakunnan piirin jäsenseuroista osallistui Karjalan Liiton suunnistusmestaruuskilpailuihin neljä (4) Kankaanpään Karjalaseuran edustajaa, kuvassa vasemmalta lukien Anne Hannukainen, Marjatta Vaara ja Jari Vaara. Raimo Hannukainen puuttuu kuvasta.

Kuva 2: Suunnistuskilpailuun kuuluu oleellisena osana ”jälkisuunnistus”, jossa yleensä pienellä porukalla käydään läpi radan suunnistuksen yksityiskohtia, onnistuneita reitinvalintoja ja joskus myös valitettavia ”pummeja”. Kuvassa vasemmalta lukien D45-sarjan voittaja Päivi Klemelä, D55-sarjan hopeamitalisti Marja-Leena Klemelä ja D55-sarjan voittaja Marjatta Vaara

Kuva 3: Marjatta Vaara ottaa vastaan D55-sarjan kultamitalin Karjalan Liiton urheilutoimikunnan edustajalta Päivi Klemelältä. Hopeasijalle sijoittui Jokioisten Karjalaseuraa edustava Marja-Leena Klemelä.

Kuva 4: H55-sarjan voitti Riihimäen Karjalaisten seuran Markku Keskinen. Kankaanpään Karjalaseuran Jari Vaara (vasemmalla) sijoittui toiseksi ja saman seuran Raimo Hannukainen (oikealla) kolmanneksi.

Kuva 5: Kilpailun vanhimmat osanottajat olivat sarjassa H80. Ikinuori Erkki Lätti (Forssan Seudun Karjalaseura) ottaa vastaan kultamitalin ja onnittelut palkintoja jakaneen Päivi Klemelän kädestä. Vasemmalla hopealle sijoittunut Kauko Kimpimäki (Valamo-Seura)ja oikealla pronssimitalisti Eino Engvist (Jämsän Karjala-Seura).

Tulokset:

D21 4,3 km (2): 1) Aliisa Klemelä Jokioisten Karjalaseura 47.17, 2) Reeta Rauhamaa Kärkölän Karjala-seura 1.24.15

D45 3,8 km (3): 1) Päivi Klemelä Jokioisten Karjalaseura 56.22, 2) Liisa-Marjatta Pietinen Tattiportti Ystävät (Kivennapa) 1.01.01, 3) Pirjo Arminen Orimattilan Karjalaiset 1.39.10

D55 3,3 km (3):1) Marjatta Vaara Kankaanpään Karjalaseura 43.36, 2) Marja-Leena Klemelä Jokioisten Karjalaseura 53.59, kesk Anne Hannukainen Kankaanpään Karjalaseura

D60 3,3 km (5): 1) Riitta Hämäläinen Inkilän Nuorisoseura (Kirvu) 35.24, 2) Marja-Liisa Salonen Hauhon Karjalaiset 39.00, 3) Anneli Hämäläinen Inkilän Nuorisoseura (Kirvu) 44.48, 4) Hilkka Liikonen Kärkölän Karjala-seura 46.01, 5) Raija Siira Orimattilan Karjalaiset 50.06

D65 2,1 km (1): 1) Heli Inkinen Kirvun Vilkas 55.42

D70 2,1 km (2): 1) Asta Hilska Orimattilan Karjalaiset 55.50, 2) Viola Lepistö Pääkaupungin Karjalaiset 58.24

H21 4,5 km (1): 1) Keijo Pellinen Jääski-seura 42.34

H45 4,5 km (6): 1) Ari Kuokkanen Oriveden Karjalaseura 37.33, 2) Jyrki Kopra Hämeenlinnan Karjala-Seura 40.44, 3) Markku Laine Kirvun Vilkas 46.43, 4) Markku Paija Jokioisten Karjalaseura   48.34, 5) Petri Luukkanen Hämeenlinnan Karjala-Seura 54.32, 6) Matti Pietinen Tattiportti Ystävät (Kivennapa) 1.04.48

H55 4,3 km (4): 1) Markku Keskinen Riihimäen Karjalaisten seura 41.42, 2) Jari Vaara Kankaanpään Karjalaseura 43.27, 3) Raimo Hannukainen Kankaanpään Karjalaseura 43.40, 4) Lauri Vilhunen Sortavalaseura Lahti 49.21

H60 3,8 km (6): 1) Markku Vesalainen Kemiön seudun Karjalaiset 34.36, 2) Unto Kurkinen Riihimäen Karjalaisten seura 40.54, 3) Raimo Kaukiainen Lahden Karjalaseura 43.09, 4) Aarne Mörsky Juuret Karjalassa-klubi 44.17, 5) Tapio Heinonen Juuret Karjalassa-klubi 1.06.22, 6) Taisto Siira Artjärven Karjalaiset 1.21.28

H65 3,8 km (3): 1) Veikko Loukonen Uusikirkko-seura 31.14, 2) Paavo Inkinen Kirvun Vilkas 36.54, 3) Pertti Salonen Hauhon Karjalaiset 47.11