Karjalaiset ruokapidot Luvialla 15.4.2012

15.04.2012 00:00

Karjalaseurojen Satakunnan piirin naistoimikunta järjesti jo perinteeksi muodostuneet ruokapidot 15.4.2012 Luvialla niin ikään perinteikkäässä seuratalo Tasalassa. Ensimmäiset tilaisuuden valmistelijat saapuivat paikalle jo ennen aamuyhdeksää. Pääemäntänä toiminut Terttu Aro oli valmistanut osan tarjottavista ruokalajeista jo ennakkoon, mutta mm. salaatit valmistettiin ja perunat keitettiin vasta sopivasti ennen tarjolle asettamista. Emännän apuna oli puoli tusinaa piirin naistoimikunnan eri karjalaseuroista värväämää jäsentä.

Ruuan tarjoilusaliin pystytettiin myös pienimuotoinen kädentaidon näyttely, jossa oli esillä sekä vanhoja Karjalassa käytössä olleita käyttötekstiilejä että uudempia käsityötaidon näytteitä. Vanhoja käyttötekstiilejä toi paikalle mm. Airi Vihavainen. Nuorempaa käsityötaidetta edustivat Raija ja Marika Palokosken työt.

Ruokapitotilaisuuden avauksen suoritti klo 13 piirin naistoimikunnan uusi puheenjohtaja Merja Inkinen, joka toivotti osanottajat tervetulleiksi. Avaaja oli tyytyväinen siihen, että karjalaseurojen jäsenet ystävineen olivat lähteneet runsain joukoin liikkeelle. Saliin jouduttiin jopa hieman lisäämään paikkoja, kun etukäteen valmistellut paikat eivät aivan riittäneet. Ruokailijoita oli lopulta yli 120 henkilöä, joista 108 oli ns. maksavia asiakkaita ja loput mm. esiintyjiä ja keittiössä työskennelleitä talkoolaisia.

Tilaisuuteen liittyi ruokailun lisäksi myös muuta ohjelmaa. Ensimmäiseksi juhlataloon poikkesi ohikulkumatkallaan ”Merikarvialainen piikalikka Iita”, joka on siviilissä Porin Karjala-Seuran puheenjohtaja Brita-Helena Railola. Hän on koulutukseltaan näyttelijä, joten esitys ja rooliin eläytyminen oli varsin ammattitaitoista. Piikalikka Iita kertoi panneensa merkille, että talon pihassa oli paljon autoja ja päätti poiketa katsomaan, mitä joukkoa talossa oli paikalla. Niinpä hän sitten astui ovesta sisään ja hauskutti yleisöä sekä ulkoisella olemuksellaan että tarinoillaan ja lauluillaan. Yleisöllä oli hauskaa ja monet nauroivat vedet silmissä. Vaikka esiintyjä esiintyi merikarvialaisen kansannaisena, oli esiintymisessä paljon yhtymäkohtia karjalaiseen iloisuuteen ja elämänmyönteisyyteen.

Ja mikä on karjalainen juhla Satakunnassa ilman lauluyhtye Evakoita? Paljosta jäätäisiin paitsi, jos Evakot puuttuisivat. Eivätpä onneksi puuttuneet. Aluksi Evakot laulattivat yleisöä ja toimivat esilaulajina, kun kerrattiin yhdessä Karjalan pitäjät laulun sanoin. Siinä saattoi samalla jokainen muistella omia juuriaan luovutetussa Karjalassa. Seuraavaksi oli vuorossa lauluyhtyeen jäsenen Terttu Ketolan sanoittama Kotipoluilla. Ensimmäiseen esiintymiskertaan sisältyivät vielä Raatteen tie sekä Kotipolku ja tähti.

Karjalaseurojen Satakunnan piirin puheenjohtaja Jouko Hämäläinen esitti piirin tervehdyksen ja totesi, että piirin naistoimikunta oli onnistunut taas saamaan karjalaisen kansan liikkeelle. Kiitos siis toimikunnalle ja erityisesti kutsun vastaan ottaneille runsaslukuisille karjalaisen heimon edustajille ja heidän ystävilleen. Hän oli juuri sattumoisin ollut yhteydessä Karjalan Liiton toiminnanjohtajaan Satu Hallenbergiin, joka kuultuaan tapahtumasta, oli pyytänyt myös välittämään tervehdyksensä paikalla olijoille. Karjalainen ruokaperinne on rikas ja se on omalta osaltaan rikastuttanut myös koko suomalaista ruokakulttuuria. Kuten Juuret Karjalassa-kirjassa todetaan ”köyhtyä saa, mutta ei laihtua”.  Arkisin Karjalassa syötiin yksinkertaisesti, mutta ruoka ei saanut loppua kesken. Juhlassa taas ruualla oli keskeinen asema. Karjalaisen perinteen mukaan lapset osallistuivat jo pienestä pitäen piirakan valmistukseen. Karjala on tunnettu ruokaperinteensä ohella käsitöistään. Pertissä eli pirtissä oli erikseen naisten puoli ja miesten puoli. Naiset valmistivat mm. tekstiilitöitään omalla puolellaan ja miehet veistelivät tarve-esineitään, veneitään tai vaikkapa lasten leluja toisella puolella. Ahkeruutta tarvittiin mm. ennen kuin talon tyttäret tulivat naimaikään, sillä tyttärellä piti olla aitta täynnä vaatteita ennen naimisiin menoa.

Lopuksi piirin puheenjohtaja kertoi piirin lähiajan tapahtumista. Karjalaisille kesäjuhlille Lahteen ollaan menossa suurella joukolla. Tapahtumaan osallistumisen ohella tutustutaan järjestelyihin siten, että niistä voidaan ottaa oppia omiin, vuoden 2013 kesäjuhlajärjestelyihin. Piirillä on myös mahdollisuus esittää Lahdessa kutsu Porissa v. 2013 järjestettäviin juhliin, ehkäpä porilaisrumpaleiden säestyksellä. Samalla hän esitti kaikille seuroille vetoomuksen tulla runsain joukoin mukaan piirin omiin kesäjuhliin v. 2013, sekä toimitsijoina että tapahtumavieraina. Lopuksi hän esitti onnen toivotukset piirin uudelle naistoimikunnan puheenjohtajalle.

Naistoimikunnan uudet vastuuhenkilöt halusivat kiittää toimikunnan entistä pitkäaikaista puheenjohtajaa Milja Peltomaata, joka on uutteruudellaan ja välittömyydellään ollut naistoimikunnan sielu. Uusi puheenjohtaja Merja Inkinen esitti sanalliset kiitokset, minkä jälkeen hän ja lähin apulaisensa Anne Hannukainen luovuttivat Miljalle muistoesineen ja kukat kiitoksena monista toiminnan vuosista.

Muistamisten jälkeen Evakot astuivat uudelleen lavalle ja esittivät kolme kukkiin liittynyttä kappaletta laulaen villiruusuista, valkovuokoista ja valkoisista kieloista. Esiintymisvuoro päätettiin Evakoiden ja yleisön yhdessä esittämiin Karjalan kunnaisiin.

Tapahtuman viimeisenä ohjelmanumerona oli vuorossa odotettu arvontapalkintojen arpominen. Piirin jäsenseurojen edustajat olivat lahjoittaneet runsain määrin erilaisia tuotteita arvontapalkinnoiksi, mistä toimikunta esitti nöyrät kiitokset lahjoittajille. Viimeisen voittoarvan julkaisemisen jälkeen yleisö nousi seisaalleen ja lauloi ennen kotimatkalle lähtöä Evakoiden johdolla voimallisesti Karjalaisten laulun.

Karjalaseurojen Satakunnan piiri kiittää kaikkia mukana olleita miellyttävästä ja antoisasta yhdessä olosta karjalaisen perinteen vaalimiseksi.

Kuva 1: Terttu Aro toimi pitopäivällisten pääemäntänä.

Kuva 2: Pitopäivällisten yhteydessä oli esillä myös karjalaisen kädentaidon näytteitä. Uudempaa käsityöperinnettä edustivat Raija ja Marika Palokosken työ

Kuva 3: Karjalaseurojen Satakunnan piirin naistoimikunnan uutena puheenjohtajana on aloittanut toimikautensa Merja Inkinen (oikealla). Kuvassa on mukana myös Anja Huhtala.

Kuva 4: Salissa on vielä tilaa hieman ennen tilaisuuden alkua, mutta lopulta paikkoja piti hieman lisätä.

Kuva 5: Kaikki alkaa olla valmiina.

Kuva 6: Pääemäntä Terttu Aro (kuvassa vasemmalla)apulaisineen (vasemmalta Airi Vihavainen, Tuula Merta, Irja Salomaa ja Marjatta Tapanainen) valmiina toivottamaan ruokailijat tervetulleiksi noutopöytään. Kuvasta puuttuu Milja Peltomaa.

Kuva 7: "Merikarvialainen piikalikka Iita" (Brita-Helena Railola) hauskutti yleisöä reippaalla esiintymisellään.

Kuva 8: Lauluyhtye Evakot esitti karjalaishenkisiä lauluja ja laulatti yleisöä. Evakoissa laulavat Milja Peltomaa, Sinikka Rajainmäki, Terttu Ketola, Raija Laaksonen, Tarmo Peltomaa (soittaa samalla haitaria) Veijo Sinkkonen ja Viljo Ylönen.

Kuva 9: Hyvän ruuan nauttimisen ja ohjelman seuraamisen ohella ehdittiin myös seurustella. Ikinuorella Vilma Vepsällä on meneillään iloinen juttutuokio lauluyhtye Evakoiden hanuristin Tarmo Peltomaan kanssa.

Kuva 10: Naistoimikunnan uusi puheenjohtaja kiitti entistä pitkäaikaista puheenjohtajaa Milja Peltomaata merkittävän pitkästä toimikaudesta karjalaisuuden hyväksi. Kiitospuheen jälkeen hän luovutti yhdessä aisaparinsa Anne Hannukaisen kanssa muistoesineen ja kukat edeltäjälleen.

Kuva 11: Milja Peltomaa lähikuvassa

Kuva 12:  Runsas arpajaispalkintopöytä odottaa vielä tyhjentämistä. Pöydän runsaudesta kuuluu kiitos piirin jäsenseuroille ja yksityisille lahjoittajille.

Kuva 12:  Runsas arpajaispalkintopöytä odottaa vielä tyhjentämistä. Pöydän runsaudesta kuuluu kiitos piirin jäsenseuroille ja yksityisille lahjoittajille.