Ylärivin kuvissa, Kuusankosken uudella hautausmaalla Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä 2018, Kansallispukunäyttely kesäjuhlilta 2013, Seuran kesäretkellä Heinäveden Valamossa  20.8.2013, Pääsiäsmyyjäiset S-Marketin Kuusantorin aulassa 22.3.2018. Alarivin kuvissa seuramme jäseniä marssimassa Kuusankosken-Karjalaseuran kulkueessa, karjalaisten kesäjuhlassa Hämeenlinnassa 2019, ja tarinakerhon osallistujia Seurakuntalossa. Kesäisiä kuvia Kontlammen saunaillasta. Kymenlaakson piirin kulttuuripäivä Orilammella 18.8.2019. Aiheena Talvisodan henki ja Raatteentie - myytinmurtaja, näkökulmia sotahistoriaan by Teemu Keskisarja.

Piirakkatalkoita ja ruoanlaittotalkoita pidettiin keväällä ja syksyllä. Kuvissa seuran seuramme jäsenet ahkerina syksyllä 2019 pidetyissä talkoissa. Tarinakerhossa vieraana oli 28.10.2019 Karjala- lehden "kapellimestari", päätoimittaja Markus Rissanen. Juttuu ja tarinaa piisas koko kerhon keston ajan! Karjala- lehdessä, joka ilmestyi 7.11.19 oli kuva ja juttu vierailusta. Tarinakerho 25.11.2019, vietimme tarinoinnin ohella  "toimintapäivää", jolloin harjoiteltiin käden taitoja. Anja Sulku näytti ihan alusta alkaen, miten etupistokirjontaa tehdään, ja Leo Vuorinen kertoi ja näytti käytännössä, kuinka verkko paikataan ja pauloitetaan, ja noita kumpiakin seurattiin silmä tarkkana ja otettiin oppia. Kävimme 30.11.2019 sytyttämässä kynttilät talvisodan alkamisen muistopäivänä Karjalaan jääneiden muistomerkillä. Itsenäisyyspäivänä 6.12.2019 veimme kynttilät Karjalaan jääneiden muistoppaadelle ja osallistuimme lippukulkueeseen ja seppeleenlaskuun sankaripatsaalla.

Alhaalla kuvia seuramme jouluruokailusta, joka pidettiin 16.12.2019 Kymin Huvilassa. Ohjelmassa oli mukavaa yhdessäoloa, joululauluja, puhetta ja tietenkin hyvää jouluruokaa.

Alempana löytyy kuvia, kun Itsenäisyyspäivänä 6.12.2020 veimme kynttilät Karjalaan jääneiden muistopaadelle erilaisessa tunnelmassa, koronaepidemian takia olimme kuvissa hiukan eri näköisinä, kuin muulloin.  Jouluruokailussa 7.12.2020 olimme myös koronaepidemian vuoksi suojautuneet, paitsi ruokailun aikana. Saimme kuulla ruokailun lisäksi myös korkeatasoista musiikkia, karjalaisia lauluja ja unkarilaista musiikkia, jota meille esitti taidokkaasti kanttori Pekka Ainali ja viulisti Arvo Saaristo.

Kuvia alla, kun seuramme jäsenet veivät 6.12.2021 kynttilät Karjalaan jääneiden muistopatsaalle, myös Kuusankosken seurakunnan ja reserviläisten edustajat veivät oman muistoseppeleen Kaatuneiden muistopatsaalle.

Jouluruokailuun osallistuimme 8.12.2021, siitä myös tuokiokuvia, saimme vieraaksi Eija Vänskä-Sinkkosen, Kouvolan Karjalaseuran puheenjohtajan.

Tarinakerhossa 7.3.2022 pitivät Simo ja Nina Korpelainen mielenkiintoisen esitelmän  Ilomantsin eri kylistä ja  runonlaulaja Mateli Kuivalattaresta.

Talvisodan päättymisen päivänä 13.3.2022 käytiin joukolla lippukulkueessa viemässä kynttilät Karjalaan jääneiden muistipatsaalle. Talvisodan päättymisestä tuli 13.3. kuluneeksi 82 vuotta.

Viimeisimpinä on kuvia Kymen piirin järjestämältä perinneruokakurssilta Karhulasta, kurssi pidettiin 19.3.2022. Sinikka Tuovinen antamassa ohjeita innokkaille kurssin osallistujille. Kuvissa valmiina kurssin maistuvat tuotokset,  "Syyssadon lihapata ja Rotinakukko Uukuniemelta". Ehdittiin myös askarrella kauniita virpomavitsojakin.

Kuvia Helka Tattarin jo useana vuonna keväisin pitämästä, karjalaiseen perinteeseen liittyvästä piirakanpaisto opastuksesta Elimäen Yhtenäiskoululta. Kuvissa innokkaita oppilaita piirakanpaistoa opettelemassa ja maistelemassa. Mukaan tänä keväänä oli tullut myös Eija Vänskä.

Huhtikuun alun tarinakerhoon saatiin vieraaksi kirkkoherra Kimmo Ylikangas Kuusankosken seurakunnasta kertomaan pääsiäisen viestosta, ja muustakin aiheeseen liittyvästä. Saimme myös kuulla, mitä tapahtumia Kuusankosken seurakunta järjestää tänä pääsiäisenä.

Sunnuntaina 15.5.2022 klo 12.00 vietettiin Kaatuneitten muistopäivä Kuusankosken uudella hautausmaalla, tiaisuus aloitettiin lippukulkueella, Simo Korpelainen kantoi seuramme lippua. Tilaisuudessa esiintyi Puhallinorkesteri Fantasia, jonka jälkeen oli seppeleen lasku,puolustusvoimien ja seurakunnan tervehdykset, sekä mieskuorolaulua.Tilaisuuden jälkeen laskimme kukat Karjalaan jääneiden patsaalle.

Karjalaiset Kesäjuhlat pidettiin tänä vuonna Raumalla kahden vuoden tauon jälkeen. Väkeä oli myös meidän seurasta mukana Kymen piirin järjestämällä matkalla. Viimeisimpinä kuvia ja tunnelmia niin juhlapaikasta kuin juhlakulkueestakin ja itse pääjuhlasta, juhla pidettiin Äijänsuon jäähallissa, jossa oli myös muita juhlan tapahtumia.

Alimpina kuvia tämän vuoden Karjalan Liiton Kymenlaakson piiri ry:n kulttuuritoimikunnan järjestämästä perinteisestä piirin kulttuuritapahtumasta sunnuntaina 21.8.2022 Kuusankoskella, Kymintehtaan vanhassa tehdasmiljöössä.

Tapahtuma aloitetettiin klo 12.00 lounaalla Kymin Huvilassa (Ahlmannintie 1), upeassa rakennuksessa, joka v. 1873 valmistui Kymin Osakeyhtiön isännöitsijän asunnoksi.

Klo 14.00 siirryttiin Taideruukkiin ja Pato Klubille, jossa FT Mirja Turunen esitelmöi kenttäpostin merkityksestä Suomen armeijan salaisena aseena.

“Kirjeet näyttävät sota-aikaa tavallisen suomalaisen kertomana”

Lisäksi kuultiin paikallishistoriaa Kouvolan Matkailuoppaan kertomana.

Viimeisempinä Jaakko Nikamaan ja muutamia Anja Sulun, (kuvissa teksti), ottamia kuvia Karjalaliiton Kymenlaakson piirin kulttuuritoimikunnan järjestämästä retkestä rajan tälle puolelle, retki toteutettiin 20.-22.5.2022. Retki sisälsi käyntejä mm. Parikkalan patsaspuistoon, Valamon luostariin Heinävedellä, Bombataloon Nurmeksessa jaTaistelijan taloon Hattuvaarassa.

Jäsenmaksu 2022

Seuramme jäsenmaksu v. 2022 on 30 eur/jäsen, jonka liitto perii suoraan jäseneltä. (Karjalan Kunnaat -lehden yhteydessaä tulee pankkisiirto). Jos jäsen kuuluu lisäksi johonkin liittoon kuuluvaan yhteisöön, sukuseuraan, tms., niin tuohon 30 euroon on lisätty ko. yhteisön jäsenmaksu.

Yhteystiedot 2022

Hallituksen puheenjohtaja Seija Ämmälahti p. 040 5392121 seija.ammalahti(at)pp.inet.fi Hallituksen varapuheenjohtaja Esko Käki p. 0400 753908 ekovire(at)gmail.com Sihteeri Ulla Maija Bergman p. 0405590251 ullab(at)luukku.com Rahastonhoitaja, jäsenrek.vastaava Anja Sulku p. 040 7194147 anja.sulku(at)pp.inet.fi

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!