Ylärivin kuvissa, Kuusankosken uudella hautausmaalla Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä 2018, Kansallispukunäyttely kesäjuhlilta 2013, Seuran kesäretkellä Heinäveden Valamossa  20.8.2013, Pääsiäsmyyjäiset S-Marketin Kuusantorin aulassa 22.3.2018. Alarivin kuvissa seuramme jäseniä marssimassa Kuusankosken-Karjalaseuran kulkueessa, karjalaisten kesäjuhlassa Hämeenlinnassa 2019, ja tarinakerhon osallistujia Seurakuntalossa. Kesäisiä kuvia Kontlammen saunaillasta. Kymenlaakson piirin kulttuuripäivä Orilammella 18.8.2019. Aiheena Talvisodan henki ja Raatteentie - myytinmurtaja, näkökulmia sotahistoriaan by Teemu Keskisarja.

Piirakkatalkoita ja ruoanlaittotalkoita pidettiin keväällä ja syksyllä. Kuvissa seuran seuramme jäsenet ahkerina syksyllä 2019 pidetyissä talkoissa. Tarinakerhossa vieraana oli 28.10.2019 Karjala- lehden "kapellimestari", päätoimittaja Markus Rissanen. Juttuu ja tarinaa piisas koko kerhon keston ajan! Karjala- lehdessä, joka ilmestyi 7.11.19 oli kuva ja juttu vierailusta. Tarinakerho 25.11.2019, vietimme tarinoinnin ohella  "toimintapäivää", jolloin harjoiteltiin käden taitoja. Anja Sulku näytti ihan alusta alkaen, miten etupistokirjontaa tehdään, ja Leo Vuorinen kertoi ja näytti käytännössä, kuinka verkko paikataan ja pauloitetaan, ja noita kumpiakin seurattiin silmä tarkkana ja otettiin oppia. Kävimme 30.11.2019 sytyttämässä kynttilät talvisodan alkamisen muistopäivänä Karjalaan jääneiden muistomerkillä. Itsenäisyyspäivänä 6.12.2019 veimme kynttilät Karjalaan jääneiden muistoppaadelle ja osallistuimme lippukulkueeseen ja seppeleenlaskuun sankaripatsaalla.

Alhaalla kuvia seuramme jouluruokailusta, joka pidettiin 16.12.2019 Kymin Huvilassa. Ohjelmassa oli mukavaa yhdessäoloa, joululauluja, puhetta ja tietenkin hyvää jouluruokaa.

Alempana löytyy kuvia, kun Itsenäisyyspäivänä 6.12.2020 veimme kynttilät Karjalaan jääneiden muistopaadelle erilaisessa tunnelmassa, koronaepidemian takia olimme kuvissa hiukan eri näköisinä, kuin muulloin.  Jouluruokailussa 7.12.2020 olimme myös koronaepidemian vuoksi suojautuneet, paitsi ruokailun aikana. Saimme kuulla ruokailun lisäksi myös korkeatasoista musiikkia, karjalaisia lauluja ja unkarilaista musiikkia, jota meille esitti taidokkaasti kanttori Pekka Ainali ja viulisti Arvo Saaristo.

Kuvia alla, kun seuramme jäsenet veivät 6.12.2021 kynttilät Karjalaan jääneiden muistopatsaalle, myös Kuusankosken seurakunnan ja reserviläisten edustajat veivät oman muistoseppeleen Kaatuneiden muistopatsaalle.

Jouluruokailuun osallistuimme 8.12.2021, siitä myös tuokiokuvia, saimme vieraaksi Eija Vänskä-Sinkkosen, Kouvolan Karjalaseuran puheenjohtajan.

Tarinakerhossa 7.3.2022 pitivät Simo ja Nina Korpelainen mielenkiintoisen esitelmän  Ilomantsin eri kylistä ja  runonlaulaja Mateli Kuivalattaresta.

Talvisodan päättymisen päivänä 13.3.2022 käytiin joukolla lippukulkueessa viemässä kynttilät Karjalaan jääneiden muistipatsaalle. Talvisodan päättymisestä tuli 13.3. kuluneeksi 82 vuotta.

Alempana on kuvia Kymen piirin järjestämältä perinneruokakurssilta Karhulasta, kurssi pidettiin 19.3.2022. Sinikka Tuovinen antamassa ohjeita innokkaille kurssin osallistujille. Kuvissa valmiina kurssin maistuvat tuotokset,  "Syyssadon lihapata ja Rotinakukko Uukuniemelta". Ehdittiin myös askarrella kauniita virpomavitsojakin.

Kuvia Helka Tattarin jo useana vuonna keväisin pitämästä, karjalaiseen perinteeseen liittyvästä piirakanpaisto opastuksesta Elimäen Yhtenäiskoululta. Kuvissa innokkaita oppilaita piirakanpaistoa opettelemassa ja maistelemassa. Mukaan tänä keväänä oli tullut myös Eija Vänskä.

Huhtikuun alun tarinakerhoon saatiin vieraaksi kirkkoherra Kimmo Ylikangas Kuusankosken seurakunnasta kertomaan pääsiäisen viestosta, ja muustakin aiheeseen liittyvästä. Saimme myös kuulla, mitä tapahtumia Kuusankosken seurakunta järjestää tänä pääsiäisenä.

Sunnuntaina 15.5.2022 klo 12.00 vietettiin Kaatuneitten muistopäivä Kuusankosken uudella hautausmaalla, tiaisuus aloitettiin lippukulkueella, Simo Korpelainen kantoi seuramme lippua. Tilaisuudessa esiintyi Puhallinorkesteri Fantasia, jonka jälkeen oli seppeleen lasku,puolustusvoimien ja seurakunnan tervehdykset, sekä mieskuorolaulua.Tilaisuuden jälkeen laskimme kukat Karjalaan jääneiden patsaalle.

Karjalaiset Kesäjuhlat pidettiin tänä vuonna Raumalla kahden vuoden tauon jälkeen. Väkeä oli myös meidän seurasta mukana Kymen piirin järjestämällä matkalla. Kuvia ja tunnelmia löytyy niin juhlapaikasta kuin juhlakulkueestakin ja itse pääjuhlasta, juhla pidettiin Äijänsuon jäähallissa, jossa oli myös muita juhlan tapahtumia.

Alempana kuvia tämän vuoden Karjalan Liiton Kymenlaakson piiri ry:n kulttuuritoimikunnan järjestämästä perinteisestä piirin kulttuuritapahtumasta sunnuntaina 21.8.2022 Kuusankoskella, Kymintehtaan vanhassa tehdasmiljöössä.

Tapahtuma aloitetettiin klo 12.00 lounaalla Kymin Huvilassa (Ahlmannintie 1), upeassa rakennuksessa, joka v. 1873 valmistui Kymin Osakeyhtiön isännöitsijän asunnoksi.

Klo 14.00 siirryttiin Taideruukkiin ja Pato Klubille, jossa FT Mirja Turunen esitelmöi kenttäpostin merkityksestä Suomen armeijan salaisena aseena.

“Kirjeet näyttävät sota-aikaa tavallisen suomalaisen kertomana”

Lisäksi kuultiin paikallishistoriaa Kouvolan Matkailuoppaan kertomana.

Alhaalla joitakin kuvia, joita Jaakko Nikamaa ja Anja Sulku ottivat Karjalaliiton Kymenlaakson piirin kulttuuritoimikunnan järjestämällä retkellä rajan tälle puolelle, retki toteutettiin 20.-22.5.2022. Retki sisälsi käyntejä mm. Parikkalan patsaspuistoon, Valamon luostariin Heinävedellä, Bombataloon Nurmeksessa ja Taistelijan taloon Hattuvaarassa.

Viimeisimpinä kuvia leivontakurssilta, joka pidettiin 26.9.2022  Inkeroisten Seurakuntatalolla, tehtiin yhdessä Sinikka Tuovisen ja Helka Tattarin opastuksella maa-artikkakeittoa, kaalipiirakkaa ja kesäkurpitsakakkua. Kaikki tuotokset kurssilta tulivat syötyä ja hyvää oli!

Tarinakerhossa 17.10.2022 oli vieraana Karjalaliiton Kymenlaakson piirin puheenjohtaja Eija Vänskä-Sinkkonen, hän kertoi Karjalanliiton ja Kymen piirin kuulumisia ja mielenkiintoisesta luovetettujen alueiden "Sankarihautausmaat" projektista.

MUISTOJA KARJALASTA - näyttelyn mainos kuvassa, näyttely pidettiin 28.11.-10.12.2022 Kuusankosken kirjaston näyttelytilassa.

Kuvia löytyy myös näyttelystämme. Seuramme puheenjohtaja Seija Ämmälahti avasi Muistoja Karjalasta- näyttelyn.  Saimme myös näyttelyn avajaistilaisuudessa avajaisissa kuulla Jaakko Joutjärven musisointia hanurilla. Näyttelyyn löytyi muistoja ja esineistöä, esillä oli karttoja, kirjoja, tauluja, valokuvia, ja muuta arkielämään ja evakkomatkaan liittyvää esineistöä. Näyttely kiinnosti yleisöä.

6.12.2022 Itsenäisyyspäivänä veimme kynttilät Karjalaan jääneiden muistomerkille.

Perinteinen jouluruokailu pidettiin 15.12.2022 Kymin Huvilassa, viimeisempänä tuokiokuvia ruokailusta.

Keväällä 2023 saimme opastusta digilaitteiden käytöstä, kouluttaja Jukka Nojonen antoi meille tietoa, miten uusia digilaitteita hallitaan.

Seuravassa tarinakerhossa musiikkituokion tarjosi laulaja Tarja Merivirta, hän lauloi ja laulatti meitä tarinakerholaisia yhteislaululla.

Kävimme Veteraanipäivänä, 27.4.2023 viemässä kukat Kuusankoskella Karjalaan jääneiden muistopaadelle. Puheenjohtajamme Seija Ämmälahti laski kukkavihkon muistopaadelle

Kaatuneidenpäivänä 21.5.2023 olimme mukana kunnioittamassa Kuusankosken uudella hautausmaalla kaatuneiden muistoa. Puolustusvoiman, reserviläisten ja seurakunnan edustaja laskivat seppeleen Sankarimuistomerkille. Simo Korpelainen seurastamme oli mukana lippuvartiossa.

Seuramme tarinakerhon tämän kevään päättäjäiset pidettiin 29.5.2023 Kuusankoskella, Kettumäen kansanpuistossa, puiston grillikodassa. Kota rakennettu  järviruokoa käyttämällä.  Iltapäivää vietettiin kauniissa säässä seurustellen, kahvia ja lisukkeita nauttien ja makkaraa grillaten.

Kaiken kansan karjalaista päivää vietettiin Orilammen Lomakeskuksessa sunnuntaina 27.8.2023, tilaisuuden järjesti Kymenlaakson karjalaseurojen piirin kulttuuritoimikunta. Tilaisuudessa oli jälleen runsas osanotto.

Pitäjät ( Jääski, Säkkijärvi, Vahviala ) ja Kymenlaakson piiri esittäytyvät päivän aikana piha-alueella. Orilammen kuuluisa pitopöytä oli tarjolla ravintolasalissa.

Piirin puheenjohtaja Eija Vänskä avasi tilaisuuden, senjälkeen kuultiin Karjalan Liiton puheenjohtajan, Martti Taljan terveisiä Karjalan Liitosta, opetusneuvos Sakari Viinikainen avasi  omia ”salaisia arkistojaan”, kuultiin mielenkiintoista asiaa paikkakunnan, (Orilammen, Hillosensalmen) historiasta ja musiikillista viihdettä tarjosi duo Huuliharppukostajat.

Jääski seuran puheenjohtaja Kirsi Juura esitteli Jääsken pitäjää ja sen historiaa.

Alimpana kuvia Karjalan liiton Kymenlaakson piirin perinnetoimikunnan järjestämästä leivontakurssista, joka pidettiin 7.10.2023 Karhulassa. Mukana oli innokkaita leipojia piirin seuroista ja päivän lopuksi kurssin aikana leivotut piirakat ja rinkelit nautittiin.

Syksyn tarinakerhossa saimme tietoa ikäihmiselle suunnatuista palveluista Kouvolassa, niitä oli meille kertomassa hyvinvointikoordinaattori Tarja Alamattila, josta kaksi kuvaa.

Itsenäisyyspäivänä 6.12.2023 kävimme jälleen viemässä kynttilät Karjalaan jääneiden muistopatsaalle, myös seurakunta ja reserviläiset veivät oman seppeleen hautausmaan Kaatuneiden muistomerkille, tilaisuudesta kuvia.

Jouluruokailuun osallistuimme Kymin Huvilalla 13.12.2023 porukalla, ruoka ja seura oli jälleen mitä mainiointa, ja ehdittiin hiukan visailla ja laulellakin. Mukavaa oli kaikilla.

Jäsenmaksu 2024

Seuramme jäsenmaksu v. 2024 on 30 eur/jäsen, jonka liitto perii suoraan jäseneltä. (Karjalan Kunnaat -lehden yhteydessaä tulee pankkisiirto). Jos jäsen kuuluu lisäksi johonkin liittoon kuuluvaan yhteisöön, sukuseuraan, tms., niin tuohon 30 euroon on lisätty ko. yhteisön jäsenmaksu.

Yhteystiedot 2024

Hallituksen puheenjohtaja Seija Ämmälahti p. 040 5392121 seija.ammalahti(at)pp.inet.fi Hallituksen varapuheenjohtaja Esko Käki p. 0400 753908 ekovire(at)gmail.com Sihteeri Ulla Maija Bergman p. 0405590251 umabee52(at)gmail.com Rahastonhoitaja, jäsenrek.vastaava Anja Sulku p. 040 7194147 anja.sulku(at)gmail.com

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!