Suistamon historiaa

Suistamo - itkuvirsien ja kanteleensoittajien pitäjä

Suistamon pitäjä sijaitsi luovutetulla alueella Raja-Karjalassa Laatokan pohjoispuolella. Naapuripitäjiä olivat Impilahti, Salmi, Suojärvi, Korpiselkä, Soanlahti, Ruskeala ja Harlu. Pisimmästä kohdastaan Suistamo oli 50 kilometriä pitkä ja leveyttä oli 47 kilometriä. Sortavalan kaupunkiin matkaa oli 45 kilometriä. Pitäjän itärajalta oli matkaa Neuvostoliiton rajalle vain noin 10 kilometriä. Tunnettu taistelupaikka Kollaa sijaitsi Suistamolla.  Suistamon kartan vuodelta 1939 löydät täältä

Suistamo oli tunnettu erityisesti runolaulun, kanteleensoiton ja itkuvirsien taitajista. Heitä olivat muun muassa Timo LipitsäMatjoi PlattonenPedri Shemeikka, Iivana Lösönen, Konstantin Kuokka, Iivana Misukka ja Iivana Onoila.

Ortodokseja väestöstä oli 62,8 %.  Suistamon ortodoksinen seurakunta toimi sodan jälkeen siirtoseurakuntana ja lakkautettiin 8.12.1949 annetulla asetuksella. Samalla asetuksella määrättiin perustettavaksi 14 uutta seurakuntaa eri puolille Suomea.

Suistamon kirkonkylään perustettiin vuonna 1918 seminaari, jossa koulutettiin alakansakoulun opettajia. Roikonkoskella ja Loimolassa toimi saha ja Leppäsyrjään perustettiin meijeri.  Ennen talvisotaa yhdistystoiminta eri kylissä oli vilkasta.  Suomen itsenäistyttyä pitäjä alkoi nopeasti kehittyä ja vuonna 1937 Suistamon henkikirjan mukaan asukkaita oli 8166. Suistamon kirkonkylä, Loimola ja Leppäsyrjä olivat pitäjän suurimmat kylät.

Suistamon pohjoisosa oli metsä- ja suomaastoa ja eteläpuoli maanviljelykselle sopivaa aluetta. 1920-luvulla rakennettiin Maaselkä-Suojärvi-rata, jolloin kulkuyhteydet paranivat ja pitäjään muutti uusia asukkaita.

Talvisodan sytyttyä 1939 tai viimeistään välirauhan tultua 1940 suistamolaiset joutuivat lähtemään evakkoon kiireellä ja osa kovilla pakkasilla joulukuussa. Kun jatkosota syttyi kesäkuussa 1941, suuri osa suistamolaisista palasi kotiseudulleen heti kun se oli mahdollista, vaikka olosuhteet alkuun olivat ankeat. Uusi evakkoon lähtö tuli eteen kesällä 1944, kun Suomi joutui luovuttamaan osan alueestaan Neuvostoliitolle ja noin  400 000 karjalaista joutui siirtymään lopullisesti pois kotiseuduiltaan.

Suistamo Wikipediassa

Suistamo kuvina

Tiesitkö?

Suistamolla asuu nykyään noin 100 asukasta.