Ruskeala-Seura - elävää ja muistojen Ruskealaa

Ruskeala-Seura ry vaalii ruskealalaista perintöä

Lue lisää, ilmoittaudu jäseneksi!

Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry

Talvinen maisema on kuvattu Ruskealan kirkonmäen Herrankukkarolta.

Tervetuloa verkkosivuillemme!

Tapahtumatiedot päivitämme verkkoon mahdollisimman tiheästi. Ruskeala-Seuran toiminnasta, suunnitelmista, muutoksista ja monenlaista muuta löydät tältä etusivuilta sekä sivuilta Ruskeala-Seuran jäsenyys, Yhteystiedot, Kauppa, Tapahtumat, ja Ruskela-tietoa alasivuineen.

Juuri nyt

• Vuosikokous järjestetään lauantaina 13.2.2021. Tarkemmat tiedot tammikuun lopulla.
  • Ruskeala-pöytästandaari:  Kartoitamme kiinnostusta tilata Ruskeala-pöytästandaari. Seura hankkii standaareja, jos tarpeeksi moni on kiinnostunut. Hinta olisi noin 50 euroa/kpl. Jos haluaisit standaari, lähetä viesti sihteerille (eeva.hasunen@welho.com, puh. 040 539 3323).
  • Liikkuva Ruskiilainen: Ota käyttöön Karjalan Liiton kuntokortti KUNTORALLI nyt Excel-tiedostona! Huom. Tiedoston"KansiSivu"-välilehdellä on ohjeet kortin käyttämiseen. Kuntoilijan tietosi voit täyttää "TaulukkoSivu"-välilehdelle. Kortti on myös pdf-muodossa täällä. Sähköisen version meille teki puheenjohtajamme Esko Rautanen.

Ruskeala-Seuran kauppa:

Korona-ajan kampanjatarjous 1.9.-30.6.2020:

Kari Selkimon kirjat

1. Ruskealan marmoria pintaa syvemmältä
  2. Risteysasema Matkaselkä
  3. Venäjän kirjat ja Amerikan passit
  4. Rahan liikkeet Ruskealan pitäjässä

Hintaan 30,00 euroa kappaleelta.  Hintaan lisätään lähetyskulut.

Tilaukset: Eeva Hasunen, eeva.hasunen@welho.com, puh. 040 539 3323

Perinnelehtemme Ruskiilainen 4 ilmestyi marraskuussa 2020, siirry ostamaan! Tuotemyyntiin

Seuraa Karjalan Liiton uutiskirjeitä ja Liiton verkkosivuja

Karjalan Liiton  uutiskirje ilmestyy noin kerran kuussa. Uutiskirjeet lähetetään yhdistysten hallituksille jaettavaksi edelleen jäsenille. Haluatko Karjalan Liiton uutiskirjeet sähköpostiisi tuoreeltaan? Tilaa KL:n uutiskirje tästä. >>

Siirry KL:n uutiskirjeisiin>>

Ruskeala-Seura ry

Ruskeala-pitäjäseuramme kokoaa yhteen ruskealalaisista juuristaan, Ruskealasta, Karjalasta ja karjalaisuudesta kiinnostuneita. Vaalimme perinteitä ja karjalaista kulttuuria keräämällä muistiin ja tallentamalla erilaisia asioita Ruskealan pitäjästä, sen erityispiirteistä ja elämästä siellä. Teemme Ruskealaan kotiseutumatkoja, matkailemme myös evakkojen uusilla asuinseuduilla. Tutustumme sekä rajantakaiseen Karjalaan että koko kotimaahan. Tapahtumamme ovat avoimia kaikille.

Ruskealan hautausmaata ovat hoitaneet Joensuussa vuosina 1948-2019 toimineen Ruskeala-pitäjäseuran, Ruskeala-Seuran, jäsenet. Oma Ruskeala-Seuramme  jatkaa tätä tärkeää toimintaa. Teemme yhteistyötä sukututkimukseen liittyvissä asioissa toistemme ja eri sukuyhteisöjen kanssa.

Kun Ruskeala-Seura aloitti toimintansa, sen nimi oli Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry, uusi nimi rekisteröitiin elokuussa 2020. Seura perustettiin vuonna 1968 Helsingissä. Kuulumme jäsenenä Karjalan Liittoon, jossa toimimme sekä Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitossa että Karjalan Liiton Uudenmaan piirissä.

Tervetuloa seuraamme! Tulgua Tervehenä!

Ruskeala-Seuran toimintaa

Yhdessä matkailemme luovutetun Karjalan alueella ja kotimaassa, kokoonnumme perinnetapaamisiin ja jäsenkokouksiin, vietämme joulujuhlaa, osallistumme moniin karjalaisiin tilaisuuksiin, suunnittelemme ja toteutamme tapahtumia, tilaisuuksia, kaupan tuotteet jne.

Yhteyshenkilöt

Puhjeenjohtaja Esko Rautanen, varapuheenjohtaja Marjukka Sellin, sihteeri Eeva Hasunen, rahastonhoitaja Anu Kekki, hallitusjäsenet Aune Holopainen, Erkki Pitkänen, Kari Selkimo ja Katri Tuominen

Kauppa ja tuoteinfo

Ruskeala-Seuran/ Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry:n julkaisuja - kirjoja ja lehtiä - voit tilata sähköisesti tai puhelimitse. Julkaisut ja muut tuotteemme löydät myös myyntipöydältämme omissa tapahtumissa ja kaikissa markkinointitilaisuuksissa.

Tuotteet

Tuotemyyntiin->>    Tule mukaan! - ilmoittaudu jäseneksi>>

Ruskealan vaakuna

Punaisella pohjalla hopeinen vuorihakku viittaa
louhintaan. Aaltokoroinen, hopeinen vastapalkki
viittaa Tohmajokeen. Viisi hopeista lipuketta viittaavat
louhittuun marmoriin.

Vaakuna on vuodelta 2014. Sen on suunnitellut Tapani Talari.

Ruskeala-viiri

Ruskeala-viirin punaisessa kentässä olevat kalkkiuunien
piiput kuvaavat Ruskealan marmorilouhosta. Mustassa
kentässä olevat pitäjän rajat kuvastavat murhetta kotiseudun
menettämisestä. Ensimmäiset standaarit valmistuivat
pitäjäjuhlaan 29.6.1969.

Viirin on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen.

Ruskeala-Seuran lippu

Ruskeala-Seuran lippu vihittiin käyttöön seuran pitäjäjuhlassa 30.6.1967. Lippu siirrettiin Joensuusta seuramme haltuun Helsinkiin vuonna 2019. Vasemmanpuoleisessa kuvassa Joensuussa lipun luovuttajina Anna Walling, Anja Karttunen, Erkki Valling, Sirkka Rouvinen ja puheenjohtaja Martti Kummunmäki. Oikeanpuoleissa kuvassa Helsingissä lipun vastaanottajina puheenjohtaja Esko Rautanen ja hallituksen jäsen Erkki Pitkänen. (Lue lisää: perinnelehti Ruskiilainen 4/2020.)

Lipun on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen.

Ruskeala-nimen etymologia

Kun Ruskealan pitäjä muodostettiin 1721, se sai nimen alueelle sijoittuvan vanhan Ruskealan kappeliseurakunnan mukaan. Ruskeala-nimestä on kaksi vakiintunutta teoriaa. Toisen teorian mukaan nimen pohjana on vanha, ilmeisesti muinaissuomalainen, henkilönnimi Ruskea(inen), joka on voitu antaa ruskea- tai punatukkaiselle. Tästä kutsumanimestä kehittyi sitten sukunimi. Ruskealasta on merkitty asiakirjoihin esimerkiksi Petrij Ruschinson 1582 Pälkjärveltä, Pecka Ruskia 1631 Ruskealasta. Jos tämä sukunimi on pitäjän nimen pohjana, jonkun tämännimisen henkilön nimi on ilmeisesti siirtynyt ensin hänen talolleen, edelleen kotikylälleen ja vihdoin koko pitäjälle.  Toinen teoria lähtee tiedosta, jonka mukaan Novgorodin vatjalaisen viidenneksen verokirjassa mainitaan ”kylä Ruskean järven luona”. Arvellaan, että ”Ruskea järvi” tarkoittaa Ruskolampea. Lammen nimi on voinut olla Ruskealan nimen lähtökohtana.

Lähde: Lehikoinen, L. (2018) Antreasta Äyräpäähän. Luovutetun Karjalan pitäjien nimet. Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisuja 55, s. 32. Noudettu 29.12.2020 osoitteesta https://kaino.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk55/Antreasta_Ayrapaahan.pdf

Sivu on päivitetty 29.12.2020 (Anu Kekki)