Ruskeala-Seura - elävää ja muistojen Ruskealaa

Tahothaa Sieki Ruskiilaa...

Lue lisää, ilmoittaudu jäseneksi!

Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry

Sie oot täs ruskiilaisten seuras -  tuu peremmäl

Ruskeala-Seura ¤ Ruskeala-Seuran jäsenyys ¤ Yhteystiedot ¤ Kauppa ¤ Tapahtumat ¤ Ruskela-tietoa

Ajankohtaista

• Tule mukaan virtuaalimatkalle Ruskealaan keskiviikkona 26.5.2021 klo 19. Videokuvaajamme Keijo Sorjonen tekee noin puolen tunnin pituisen videoyhdistelmän aikaisempien vuosien Ruskealan matkoista katsottavaksi verkkoon.  Verkkotapaamisessa keskustelemme Ruskealan matkoista tai muista osallistujia kiinnostavista aiheista.  Matkaohjelman sekä linkit etukäteen katsottavaan videoon ja verkkotapaamiseen ilmoitamme seuraavassa Uutis-Ruskiilaisessa No 3 toukokuun alussa. Tarkkaile postiasi!

• Ruskeala-Seuran  Virtuaalinen sukututkimusilta torstaina 15.4.2021 klo 18 järjestettiin Jitsi-videoneuvotteluohjelmalla. Tilaisuudessa keskusteltiin sukututkimuksesta, esiteltiin sukututkimuslinkkejä ja -kirjallisuutta (lue lisää), Ruskealan sukuja – tutkittuja ja tutkimattomia (lue lisää) ja käydään vapaata keskustelua Ruskealan suvuista ja sukututkimuksesta. (9.4.2021)

• Videotallenteen karjalaispitäjän esittelystä voi nyt ottaa katsottavakseen Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liiton pitäjäesittelyjen esitystallenteista. (25.2.2021)

• Vuoden 2021 Karjalaiset kesäjuhlat Raumalla siirretään vuoteen 2022, tiedottaa Karjalan Liitto Uutiskirjeessä 18.2.2021  (linkki).  Uutiskirjeestä kerrotaan liittohallituksen muista päätöksistä sekä monista toteutuvista tapahtumista: sukuwebinaari, Kizhin museon kansanpukuseminaari, eräperinneseminaari ja Kalevalan ja karjalaisuuden päivä, jotka striimataan. Lue lisää uutiskirjeestä. (18.2.2021)

• Ruskeala-Seuran vuosikokous (säännöt 10§) järjestettiin lauantaina 13.2.2021 (linkki). Karjalatalolla oli läsnä puheenjohtaja ja sihteeri sekä kaksi muuta osallistujaa, me muut kokoustimme etäyhteyksin. Kuvaruudun ääressä tuntui tosi kivalta nähdä tuttua porukkaa koolla pitkästä aikaa!  Tällainen pitää mahdollistaa taas yhä uudelleen! (13.2.2021)

ovat Ruskealassa!

• Karjalaisen Nuorisoliiton #minunjuureni -juttusarjassa julkaistiin tarinaamme ja faktaa Ruskealasta (siirry lukemaan tästä). Juttusarja kertoo varttikarjalaisten ja sitäkin nuorempien Karjala-kokemuksista ja tarinoita luovutetun Karjalan pitäjistä (siirry lukemaan tästä).

• Ruskeala-pöytästandaari:  Kartoitamme kiinnostusta tilata Ruskeala-pöytästandaari. Seura hankkii standaareja, jos tarpeeksi moni on kiinnostunut. Hinta olisi noin 50 euroa/kpl. Jos haluaisit standaari, lähetä viesti sihteerille (eeva.hasunen@welho.com, puh. 040 539 3323).

• Liikkuva Ruskiilainen: Ota käyttöön Karjalan Liiton kuntokortti KUNTORALLI nyt Excel-tiedostona! Huom. Tiedoston"KansiSivu"-välilehdellä on ohjeet kortin käyttämiseen. Kuntoilijan tietosi voit täyttää "TaulukkoSivu"-välilehdelle. Kortti on myös pdf-muodossa täällä. Sähköisen version meille teki puheenjohtajamme Esko Rautanen.

Ruskeala-Seuran kauppa:

>Korona-ajan kampanjatarjous 1.9.-30.6.2021:

Kari Selkimon kirjat

1. Ruskealan marmoria pintaa syvemmältä
  2. Risteysasema Matkaselkä
  3. Venäjän kirjat ja Amerikan passit
  4. Rahan liikkeet Ruskealan pitäjässä

Hintaan 30,00 euroa kappaleelta.  Hintaan lisätään lähetyskulut.

Tilaukset: Eeva Hasunen, eeva.hasunen@welho.com, puh. 040 539 3323

Perinnelehtemme Ruskiilainen 4 ilmestyi marraskuussa 2020, siirry ostamaan! Tuotemyyntiin

Seuraa Karjalan Liiton uutiskirjeitä ja Liiton verkkosivuja

Karjalan Liiton  uutiskirje ilmestyy noin kerran kuussa. Uutiskirjeet lähetetään yhdistysten hallituksille jaettavaksi edelleen jäsenille. Haluatko Karjalan Liiton uutiskirjeet sähköpostiisi tuoreeltaan? Tilaa KL:n uutiskirje tästä. >>

Siirry KL:n uutiskirjeisiin>>

Tervetuloa seuraamme!   Tule mukaan! - ilmoittaudu jäseneksi>>

Tahothaa Sieki Ruskiilaa...

Ruskeala-Seuran toimintaa

Yhdessä matkailemme luovutetun Karjalan alueella ja kotimaassa, kokoonnumme perinnetapaamisiin ja jäsenkokouksiin, vietämme joulujuhlaa, osallistumme moniin karjalaisiin tilaisuuksiin, suunnittelemme ja toteutamme tapahtumia, tilaisuuksia, kaupan tuotteet jne.

Lapsiis lapsetki intoutuut

Yhteyshenkilöt

Puhjeenjohtaja Esko Rautanen, varapuheenjohtaja Marjukka Sellin, sihteeri Eeva Hasunen, rahastonhoitaja Anu Kekki, hallitusjäsenet Aune Holopainen, Erkki Pitkänen, Kari Selkimo, Katri Tuominen ja Piia Vottonen

Tutut imeiset

Kauppa ja tuoteinfo

Ruskeala-Seuran/ Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry:n julkaisuja - kirjoja ja lehtiä - voit tilata sähköisesti tai puhelimitse. Julkaisut ja muut tuotteemme löydät myös myyntipöydältämme omissa tapahtumissa ja kaikissa markkinointitilaisuuksissa.

Tuutha Sie puotii

Ruskeala-Seura ry

Ruskeala-pitäjäseuramme kokoaa yhteen ruskealalaisista juuristaan, Ruskealasta, Karjalasta ja karjalaisuudesta kiinnostuneita. Vaalimme perinteitä ja karjalaista kulttuuria keräämällä muistiin ja tallentamalla erilaisia asioita Ruskealan pitäjästä, sen erityispiirteistä ja elämästä siellä. Teemme Ruskealaan kotiseutumatkoja, matkailemme myös evakkojen uusilla asuinseuduilla. Tutustumme sekä rajantakaiseen Karjalaan että koko kotimaahan. Tapahtumamme ovat avoimia kaikille.

Ruskealan hautausmaata ovat hoitaneet Joensuussa vuosina 1948-2019 toimineen Ruskeala-pitäjäseuran, Ruskeala-Seuran, jäsenet. Oma Ruskeala-Seuramme  jatkaa tätä tärkeää toimintaa. Teemme yhteistyötä sukututkimukseen liittyvissä asioissa toistemme ja eri sukuyhteisöjen kanssa.

Kun Ruskeala-Seura aloitti toimintansa, sen nimi oli Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry, uusi nimi rekisteröitiin elokuussa 2020. Seura perustettiin vuonna 1968 Helsingissä. Kuulumme jäsenenä Karjalan Liittoon, jossa toimimme sekä Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitossa että Karjalan Liiton Uudenmaan piirissä.

Onko sinulla tai läheiselläsi juuria Ruskealassa? Ruskealassa asuneiden sukunimistä yleisimmät ovat suuruusjärjestyksessä seuraavat: Tikka, Auvinen, Pirhonen, Holopainen, Soininen, Jaatinen, Väistö, Juvonen ja Sorjonen. Puolustusvoimain komentaja Yrjö Keinonen kuului Ruskealassa tunnettuun Keinosen sukuun. Sukututkimusta on tehty monella tasolla ja ainakin seuraavissa suvuissa on suvun tietoja kerätty: Auvinen, Fabritius, Hasunen, Heinonen, Immonen, Kakkonen, Keinonen, Kokko, Kuivalainen, Lehtinen, Leppänen, Matikainen, Tikka, Mölsä, Niiranen, Nousiainen, Pakarinen, Pakkanen, Pitkänen, Hoffrén, Saharinen, Soininen, Vepsä, Väistö (vrt. Selkimo: Bibliografia Ruskealae 2021).

Maatiloista vanhimpia on Kuosmasen suvun Onnenmäki. Musiikkimaailmassa  nimi Putkonen, ja soittokunta Putkosen pojat ovat ruskiilaisille tuttuja.

Ruskealan vaakuna

Punaisella pohjalla hopeinen vuorihakku viittaa
louhintaan. Aaltokoroinen, hopeinen vastapalkki
viittaa Tohmajokeen. Viisi hopeista lipuketta viittaavat
louhittuun marmoriin.

Vaakuna on vuodelta 2014. Sen on suunnitellut Tapani Talari.

Ruskeala-viiri

Ruskeala-viirin punaisessa kentässä olevat kalkkiuunien
piiput kuvaavat Ruskealan marmorilouhosta. Mustassa
kentässä olevat pitäjän rajat kuvastavat murhetta kotiseudun
menettämisestä. Ensimmäiset standaarit valmistuivat
pitäjäjuhlaan 29.6.1969.

Viirin on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen.

Ruskeala-Seuran lippu

Ruskeala-Seuran lippu vihittiin käyttöön seuran pitäjäjuhlassa 30.6.1967. Lippu siirrettiin Joensuusta seuramme haltuun Helsinkiin vuonna 2019. Vasemmanpuoleisessa kuvassa Joensuussa lipun luovuttajina Anna Walling, Anja Karttunen, Erkki Valling, Sirkka Rouvinen ja puheenjohtaja Martti Kummunmäki. Oikeanpuoleissa kuvassa Helsingissä lipun vastaanottajina puheenjohtaja Esko Rautanen ja hallituksen jäsen Erkki Pitkänen. (Lue lisää: perinnelehti Ruskiilainen 4/2020.)

Lipun on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen.

Ruskeala-nimen etymologia

Kun Ruskealan pitäjä muodostettiin 1721, se sai nimen alueelle sijoittuvan vanhan Ruskealan kappeliseurakunnan mukaan. Ruskeala-nimestä on kaksi vakiintunutta teoriaa. Toisen teorian mukaan nimen pohjana on vanha, ilmeisesti muinaissuomalainen, henkilönnimi Ruskea(inen), joka on voitu antaa ruskea- tai punatukkaiselle. Tästä kutsumanimestä kehittyi sitten sukunimi. Ruskealasta on merkitty asiakirjoihin esimerkiksi Petrij Ruschinson 1582 Pälkjärveltä, Pecka Ruskia 1631 Ruskealasta. Jos tämä sukunimi on pitäjän nimen pohjana, jonkun tämännimisen henkilön nimi on ilmeisesti siirtynyt ensin hänen talolleen, edelleen kotikylälleen ja vihdoin koko pitäjälle.  Toinen teoria lähtee tiedosta, jonka mukaan Novgorodin vatjalaisen viidenneksen verokirjassa mainitaan ”kylä Ruskean järven luona”. Arvellaan, että ”Ruskea järvi” tarkoittaa Ruskolampea. Lammen nimi on voinut olla Ruskealan nimen lähtökohtana.

Lähde: Lehikoinen, L. (2018) Antreasta Äyräpäähän. Luovutetun Karjalan pitäjien nimet. Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisuja 55, s. 32. Noudettu 29.12.2020 osoitteesta https://kaino.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk55/Antreasta_Ayrapaahan.pdf

Sivu on päivitetty 12.4.21 (Anu Kekki)