Ruskeala-Seura - elävää ja muistojen Ruskealaa

Tahothaa Sieki Ruskiilaa...

Lue lisää, ilmoittaudu jäseneksi!

Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry

Ruskeala-Seuran facebook-sivut:   klikkaa kuvaketta

päivitetty 14.11.2022

Iloa, toimintaa, tietoa - tule mukaan Ruskeala-Seuraan

Ruskeala-Seura kuuluu Karjalan Liittoon, jossa se vaikuttaa
Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto ry:ssä  ja Karjalan Liiton Uudenmaan Piiri ry:ssä

Ajankohtaista ja tulevaa

• Ruskela-Seuran joulujuhla lauantaina 10.12. Karjalatalon Yläsalissa, ilmoittaudu Eevalle, ja tule mukaan! eeva.hasunen@gmail.com

• Ruskiilainen No 5 ilmestyy

• Ruskealaa koskeva kirjallisuusluettelo Bibliografia Ruskealae 2022 (linkki) on päivitetty ja julkaistu nettisivuilla 9.10.2022. Sen liitteessä (929.5 Sukututkimus, Genealogia) on tietoa ruskealaisista suvuista. Nämä tiedot löydät bibliografian viimeisiltä sivuilta! - Linkki1, Linkki2

Katso tästä tulevat ja menneet tapahtumat

Diasarja Ruskealasta valmistui 2021, se avautuu kuvaa klikkaamalla (yllä).

Karjalaisen Nuorisoliiton #minunjuureni -juttusarjassa on julkaistu tarinaamme ja faktaa Ruskealasta

Liikkuva Ruskiilainen:  Kuntoralli -Karjalan Liiton kuntokortti on ladattavissa Excel-tiedostona tästä (tiedostossa on ohjeet kortin täytämiseen, löydät ne välilehdeltä "KansiSivu" ohjeet kortin käyttämiseen.)  Kortti on pdf-muodossa täällä. Sähköisen version kortista teki puheenjohtaja Esko T. Rautanen.

Ruskeala-Seuran kaupasta saa mm. Kari Selkimon kirjat:

1. Ruskealan marmoria pintaa syvemmältä
  2. Risteysasema Matkaselkä
  3. Venäjän kirjat ja Amerikan passit
  4. Rahan liikkeet Ruskealan pitäjässä
  5. Aatteiden paloa Ruskealan pitäjässä

Hinta 30,00 euroa kappaleelta. Hintaan lisätään lähetyskulut. Tilaukset: eeva.hasunen@welho.com, puh. 040 539 3323

Tutustu perinnelehti Ruskiilaiseen, siirry tuotemyyntiin (linkki)

Seuraa Karjalan Liiton uutiskirjeitä ja Liiton verkkosivuja

Karjalan Liiton digiuutiskirje ilmestyy aina, kun liitolla on uutisoitavaa (hallituksen päätökset, liittovaltuuston päätökset, uudet tapahtumat ja toiminta). Ilmoita jäsenrekisteriin sähköpostiosoitteesi, niin saat Karjalan Liiton uutiskirjeet sähköpostiisi ja voit lukea ne tuoreeltaan sähköpostissa tai selaimella. Karjalan Liiton uutiskirjeet (linkki)>>

Tervetuloa seuraamme - ilmoittaudu jäseneksi> Tahothaa Sieki Ruskiilaa...(linkki)>>

Ruskeala-Seura ry

Pitäjäseuramme kokoaa yhteen ruskealalaisista juuristaan, Ruskealasta, Karjalasta ja karjalaisuudesta kiinnostuneita. Vaalimme perinteitä ja karjalaista kulttuuria keräämällä muistiin ja tallentamalla erilaisia asioita Ruskealan pitäjästä, sen erityispiirteistä ja elämästä siellä. Teemme Ruskealaan kotiseutumatkoja, matkailemme myös evakkojen uusilla asuinseuduilla. Tutustumme sekä rajantakaiseen Karjalaan että koko kotimaahan. Tapahtumamme ovat avoimia kaikille.

Ruskealan hautausmaata ovat hoitaneet Joensuussa vuosina 1948-2019 toimineen Ruskeala-pitäjäseuran, Ruskeala-Seuran, jäsenet. Oma Ruskeala-Seuramme  jatkaa tätä tärkeää toimintaa. Teemme yhteistyötä sukututkimukseen liittyvissä asioissa toistemme ja eri sukuyhteisöjen kanssa.

Kun Ruskeala-Seura aloitti toimintansa, sen nimi oli Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry, uusi nimi rekisteröitiin elokuussa 2020. Seura perustettiin vuonna 1968 Helsingissä. Kuulumme jäsenenä Karjalan Liittoon, jossa toimimme sekä Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitossa että Karjalan Liiton Uudenmaan piirissä.

Ruskealassa asuneiden sukunimistä yleisimmät ovat suuruusjärjestyksessä seuraavat: Tikka, Auvinen, Pirhonen, Holopainen, Soininen, Jaatinen, Väistö, Juvonen ja Sorjonen. Puolustusvoimain komentaja Yrjö Keinonen kuului Ruskealassa tunnettuun Keinosen sukuun. Sukututkimusta on tehty monella tasolla ja ainakin seuraavissa suvuissa on suvun tietoja kerätty: Auvinen, Fabritius, Hasunen, Heinonen, Immonen, Kakkonen, Keinonen, Kokko, Kuivalainen, Lehtinen, Leppänen, Matikainen, Tikka, Mölsä, Niiranen, Nousiainen, Pakarinen, Pakkanen, Pitkänen, Hoffrén, Saharinen, Soininen, Vepsä, Väistö (vrt. Selkimo: Bibliografia Ruskealae 2021).

Maatiloista vanhimpia on Kuosmasen suvun Onnenmäki. Musiikkimaailmassa  nimi Putkonen, ja soittokunta Putkosen pojat ovat ruskiilaisille tuttuja.

Ruskealan vaakuna

Punaisella pohjalla hopeinen vuorihakku viittaa
louhintaan. Aaltokoroinen, hopeinen vastapalkki
viittaa Tohmajokeen. Viisi hopeista lipuketta viittaavat
louhittuun marmoriin. Vaakuna on vuodelta 2014. Sen on suunnitellut Tapani Talari.

Ruskeala-viiri

Ruskeala-viirin punaisessa kentässä olevat kalkkiuunien
piiput kuvaavat Ruskealan marmorilouhosta. Mustassa
kentässä olevat pitäjän rajat kuvastavat murhetta kotiseudun
menettämisestä. Ensimmäiset standaarit valmistuivat
pitäjäjuhlaan 29.6.1969.

Viirin on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen.

Ruskeala-Seuran lippu

Ruskeala-Seuran lippu vihittiin käyttöön seuran pitäjäjuhlassa 30.6.1967. Lippu siirrettiin Joensuusta seuramme haltuun Helsinkiin vuonna 2019. Vasemmanpuoleisessa kuvassa Joensuussa lipun luovuttajina Anna Walling, Anja Karttunen, Erkki Valling, Sirkka Rouvinen ja puheenjohtaja Martti Kummunmäki. Oikeanpuoleissa kuvassa Helsingissä lipun vastaanottajina puheenjohtaja Esko Rautanen ja hallituksen jäsen Erkki Pitkänen. (Lue lisää: perinnelehti Ruskiilainen 4/2020.)

Lipun on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen.

Ruskeala-nimen etymologia

Kun Ruskealan pitäjä muodostettiin 1721, se sai nimen alueelle sijoittuvan vanhan Ruskealan kappeliseurakunnan mukaan. Ruskeala-nimestä on kaksi vakiintunutta teoriaa. Toisen teorian mukaan nimen pohjana on vanha, ilmeisesti muinaissuomalainen, henkilönnimi Ruskea(inen), joka on voitu antaa ruskea- tai punatukkaiselle. Tästä kutsumanimestä kehittyi sitten sukunimi. Ruskealasta on merkitty asiakirjoihin esimerkiksi Petrij Ruschinson 1582 Pälkjärveltä, Pecka Ruskia 1631 Ruskealasta. Jos tämä sukunimi on pitäjän nimen pohjana, jonkun tämännimisen henkilön nimi on ilmeisesti siirtynyt ensin hänen talolleen, edelleen kotikylälleen ja vihdoin koko pitäjälle.  Toinen teoria lähtee tiedosta, jonka mukaan Novgorodin vatjalaisen viidenneksen verokirjassa mainitaan ”kylä Ruskean järven luona”. Arvellaan, että ”Ruskea järvi” tarkoittaa Ruskolampea. Lammen nimi on voinut olla Ruskealan nimen lähtökohtana.

Lähde: Lehikoinen, L. (2018) Antreasta Äyräpäähän. Luovutetun Karjalan pitäjien nimet. Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisuja 55, s. 32. Noudettu 29.12.2020 osoitteesta https://kaino.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk55/Antreasta_Ayrapaahan.pdf

Sivun päivitykset: Anu Kekki