Ruskeala-Seura - elävää ja muistojen Ruskealaa

Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry vaalii ruskealalaista perintöä

Lue lisää, ilmoittaudu jäseneksi!

Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry

Taustakuvassa (yllä) on Ruskealan vanha  marmoriilouhos (kuva KL).

Karjalan Liitto 80 vuotta - ollaan yhdessä virtuaalisesti!

Koronan vuoksi fyysisiä tapaamisia ei järjestetä kevään ja kesän 2020 aikana.   >>Lue Karjalan Liiton tiedote. Lisätietoa saat Karjalan-Liiton sivuilta. Seuraavat Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Raumalla 18.-20.6.2021.

Karjalan Liiton sääntömääräiset kokoukset (28.3. ja 25.4.) toteutetaan jonakin myöhempänä ajankohtana. Ne kutsutaan koolle välittömästi, kun epidemiatilanne sen sallii.

Karjalan Liitto toimii ja yhdiistää: Toukokuussa saamme Karjalan Kunnaat -lehden, nettisivuille kerrytetään karjalaista yhdessätekemistä, FB-sivuilla keskustellaan ym. ym.

Ruskeala-Seuran yleisö- ja jäsentapahtumat:

Päivitämme nettisivuille tapahtumatiedot viikottain. Kevään ja alkukesän tapaamisia (Ruskeala-perinneilta 6.5. ja matka Karjalaan viikolla 21) emme toteuta, toivottavasti tapaamme elokussa.  Seuraa sivujamme ja saat tietää toiminnastamme, uusista suunnitelmista ja mahdollisista muutoksista.

Elokuussa

• Kotimaan matka kiinnostaviin kohteisiin reitillä Helsinki-Tampere-Helsinki tehdään 20.−21.8.2020. Sitovat ilmoittautumiset eeva.hasunen@welho.com >> LUE LISÄÄ! - katso ohjelma!

Karjalan Liiton 80-juhlavuoden 2020 tilaisuuksia

• Juhlavuoden aloitusseminaari, Karjalan Liiton järjestöseminaari 25.1.2020 Karjalatalossa Helsingissä
  • Peruttu: 80 vuotta talvisodan päättymisestä -tilaisuus 14.3.2020 Mikkelissä
  • Peruttu: Ekumeeniset hengelliset päivät 14.–15.3.2020 Mikkelissä
  • Peruttu: Kruuga – avoin piiritanssi Helsingin keskustassa kansalaistorilla 17.4.2020 klo 17
  • Peruttu: Karjalan Liiton liittokokous ja juhlagaala 25.4.2020 Karjalatalossa Helsingissä
  • Peruttu: Karjalaiset kesäjuhlat® 12.–14.6.2020 Helsingissä, pääpaikka Finlandia-talo, >>KL:n tiedote.
  • Juhlavuoden päätösristeily Turusta Tukholmaan 14.–15.11.2020

Karjalan Liiton uutiskirje

Karjalan Liiton  uutiskirje ilmestyvät noin kerran kuussa. Uutiskirjeet lähetetään yhdistysten hallituksille jaettavaksi edelleen jäsenille. Haluatko Karjalan Liiton uutiskirjeet sähköpostiisi tuoreeltaan? Tilaa KL:n uutiskirje tästä. >>

Siirry KL:n uutiskirjeisiin>>

Tervetuloa seuraamme!

Seurauutisia

Vuosikokous su 9.2.2020 kannatti yksimielisesti sitä, että virallistamme meille nimen Ruskeala-Seura! Hallituksen ehdotus sääntöjen muuttamisesta sai siunauksensa toisen kerran ja nyt asia on päätetty. Nimenmuutosilmoitus on lähetetty PRH:n käsittelyyn.

Joensuussa seurakumppanimme, Ruskeala-Seura ry., lopetti toimintansa kesällä  2019. Joensuusta seuramme sai perinnöksi nimen, Ruskealan pitäjän lipun, standaareja, valokuvia, kirjallisuutta ym. Joensuulaiset ovat perinteisesti vaalineet Ruskealan hautausmaata, nyt. olemme mekin aktivoituneet asiassa ja teemme heidän kanssaan yhteistyötä. Seuratoiminnasta Joensuussa julkaistiin historiateos kesäkuussa 2019. Kirjan Ruskeala-Seura ry:n historiasta voi ostaa kaupastamme hintaan 10 euroa. Historiateoksen myyntitulot käytetään Ruskealan hautausmaan hoitamiskuluihin.

Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry. - Ruskeala-Seura

Ruskeala-pitäjäseuramme kokoaa yhteen ruskealalaisista juuristaan, Ruskealasta, Karjalasta ja karjalaisuudesta kiinnostuneita. Vaalimme perinteitä ja karjalaista kulttuuria keräämällä muistiin ja tallentamalla erilaisia asioita Ruskealan pitäjästä, sen erityispiirteistä ja elämästä Ruskealassa. Teemme Ruskealaan kotiseutumatkoja, matkailemme myös evakkojen uusilla asuinseuduilla. Tutustumme sekä rajantakaiseen Karjalaan että koko kotimaahan. Tapahtumamme ovat avoimia kaikille.

Ruskealan hautausmaata ovat hoitaneet Joensuussa vuosina 1948-2019 toimineen Ruskeala-pitäjäseuran, Ruskeala-Seuran, jäsenet. Pääkaupungin Ruskeala-Seura etsii nyt tapoja jatkaa tätä tärkeää toimintaa. Seuramme jäsenet tekevät yhteistyötä sukututkimukseen liittyvissä asioissa toistensa ja eri sukuyhteisöjen kanssa.

Pääkaupungin Ruskeala-Seura perustettiin vuonna 1968 Helsingissä. Kuulumme jäsenenä Karjalan Liittoon sekä Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liittoon ja Uudenmaan Karjalaisseurojen piiriin

Ruskeala-Seuran toimintaa

Syksyllä järjestämme perinnepäivän ja perinteikkään joulujuhlan, osallistumme moniin karjalaisiin tilaisuuksiin ja suunnittelemme tulevaa toimintaa.

Yhteyshenkilöt

Puhjeenjohtaja Esko Rautanen, varapuheenjohtaja Marjukka Sellin, sihteeri Eeva Hasunen, rahastonhoitaja Anu Kekki, hallitusjäsenet Aune Holopainen, Erkki Pitkänen, Kari Selkimo ja Katri Tuominen

Kauppa ja tuoteinfo

Ruskeala-Seuran/ Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry:n julkaisuja - kirjoja ja lehtiä - voi tilata sähköisesti tai puhelimitse. Julkaisuista ja muista tuotteistamme järjestämme myyntipöydän tapahtumiin, joita järjestämme tai joihin osallistumme.

Tuotteet

Tuotemyyntiin->>     Uutisvirtaan -2020>>   Tule mukaan! - ilmoittaudu jäseneksi>>

Ruskealan vaakuna

Punaisella pohjalla hopeinen vuorihakku viittaa louhintaan,
aaltokoroinen hopeinenvastapalkki viittaa Tohmajokeen
ja viisi hopeista lipuketta louhittuun marmoriin.
Vaakuna on vuodelta 2014. Sen on suunnitellut Tapani Talari.

..

Ruskeala-viiri

Ruskeala-viirin punaisessa kentässä olevat kalkkiuunien
piiput kuvaavat Ruskealan marmorilouhosta. Mustassa
kentässä olevat pitäjän rajat kuvastavat murhetta kotiseudun
menettämisestä.

Viirin on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen.

..

Sivu on päivitetty 1.4.2020 (Anu Kekki)