Lappeenrannan Karjalakuoro ry

Etelä-Karjalan kansalaisopiston kevätnäyttely 28.4.2019

Etelä-Karjalan kansalaisopisto piti 26.-28.4.2019 perinteisen kevätnäyttelynsä. Näyttely kruunasi kansalaisopiston kevätlukukauden ja toi yhteen taide- ja musiikkikurssien saavutuksia. Myös Lappeenrannan Karjalakuoro, kuoronjohtajansa Laura Tykkyläisen johtamana, pääsi esittelemään laulurepertuaariaan sunnuntaina 28.4.2019.

Esitys alkoi reippaasti Kalevalaisella vieraantervehdyksellä, jolla kevätnäyttelyn vieraat toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi konserttiin. Kalevalainen vieraantervehdys esitettiin laulunuottien ohjeistuksen mukaisesti pontevasti ja konsertti saatiin hyvin aluille. Seuraavaksi siirryttiin hieman rauhallisempaan materiaaliin, vuorossa oli Karjalan lapsia. Kertosäe ”Olen Karjalan lapsia mieleltäin, vaikka siellä mä syntynyt en, Olen Karjalan lapsia kieleltäin ja mä aarteena säilytän sen” tiivistää hyvin laulun sanoman. Laulaja pohtii, mitä kaikkea hän on karjalaisesta kulttuurista omaksunut, vaikka ei itse ole siellä syntynyt ja elänyt. Kaipuuta Karjalaan koettiin myös laulussa Laps’ olen Karjalan. Tämä laulu on selkeästi edellistä kaihoisampi, eikä näe muuta tietä onnellisuuteen kuin paluun ”taas kotiin Karjalaan”. Laulu on koskettava, ja erityisen paljon merkitystä laulun sanoilla on ihmisille, jotka joutuivat aikoinaan jättämään kotinsa Karjalassa.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Lappeenrannan Karjalakuoro Etelä-Karjalan kansalaisopiston kevätnäyttelyssä 28.4.2019, kuvan oikeudet:  Irja Jurvanen

Laps’ olen Karjalan -laulun jälkeen siirryttiin vauhdikkaampiin merkkeihin, sillä vuorossa oli Matalan torpan balladi. Kappale lauletaan vauhdilla, eikä jäädä turhia vartomaan. Tavallisesti sopraanot johtavat lauluja melodiallaan, mutta Matalan torpan balladissa myös miehet pääsivät esittelemään laulutaitoaan soolo-osuuksissa. Matalan torpan balladin jälkeen jatkettiin kevyen musiikin tahtiin Rinnakkain-iskelmällä.

Konsertti alkoi tässä vaiheessa olla jo loppupuolella, mutta jäljellä oli vielä kaksi laulua. Viipurin puistot on kaunis laulu, jossa muistellaan Viipuria, Laatokkaa ja kaikkea, mitä jouduttiin sodan vuoksi jättämään taakseen. Kaihoisuuden lisäksi laulussa on ajoittain myös vivahteita James Bond -elokuvien musiikkityylistä, mikä tuo lauluun sopivasti tietynlaista jännitystä ja mahtavuutta.

Konsertin loppukevennyksenä esitettiin ikivihreä Tipitii. Keväinen laulu sopi mukavasti päättämään konsertin ja toivottamaan kevään tervetulleeksi. Lappeenrannan Karjalakuoro on esittänyt Tipitiitä myös aikaisemmin ja lisää lauluun aina myös oman mausteensa. Erikoisuutena on, että viimeisen ”tipitiin” laulaa aina yksi kuoron naisista soolona.

Etelä-Karjalan kansalaisopiston kevätnäyttely oli onnistunut tapahtuma, joka päätti kevätkauden. Nyt Lappeenrannan Karjalakuorolla alkaa kesäkausi, jolloin on myös luvassa konsertteja. Tulevista konserteista ilmoitetaan aina kotisivuilla ja Facebook-sivulla, joten kannattaa pysyä kuulolla.

Lämpimät kiitokset kaikille kevätnäyttelyssä käyneille katsojille sekä Etelä-Karjalan kansalaisopistolle!

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Lappeenrannan Karjalakuoro Etelä-Karjalan kansalaisopiston kevätnäyttelyssä 28.4.2019, kuvan oikeudet:  Laura Tykkyläinen

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!