Historia

Kouvolan Karjala-Seura ry. perustettiin jo 5.12.1940. Sen tarkoituksena oli yhteisten asioiden ajaminen ja toimiminen tänne muuttaneiden karjalaisten yhdyssiteenä. Seura toimi kuitenkin alkuun päästyään muutenkin hyvin monipuolisesti ja vilkkaasti aina jatkosodan alkamiseen asti. Sitten karjalaiset pääsivät palaamaan koteihinsa ja seuran toiminnassa syntyi pieni tauko. Mutta ilo kotiinpaluusta oli lyhytaikainen ja seuran toiminta käynnistyi pian uudelleen. Tällä hetkellä seurassamme on noin 160 jäsentä.

Nykyisin seuran tarkoituksena on toimia karjalaisten ja karjalaisuudesta kiinnostuneiden yhdyssiteenä ja ylläpitää karjalaista kulttuuria. Järjestämme retkiä, matkoja ja tapahtumia sekä osallistumme Karjalaisseurojen Kymenlaakson piirin ja Karjalan Liiton järjestämiin tilaisuuksiin ja matkoihin.

Karjala-seuran voima on Karjalan historiassa ja siinä karjalaisuudessa, joka puhuttelee tässä ajassa ja tulevaisuudessa. Tällaisia seikkoja ovat esimerkiksi: karjalainen identiteetti, kiinnostus karjalaiseen kulttuuriin ja Karjalan alueeseen sekä sen historiaan, omat suvut ja juuret sekä sukututkimus, ilo ja ylpeys ryhmään kuulumisesta.