Kansallispukunäyttely

Kansallispukuja esillä Keravan kirjastossa

Keravan karjalaiseura järjesti kansallispukunäyttelyn Keeravan kirjastossa v. 2016

Keravan kaupunginkirjastossa oli Karjala -teemaviikko 24.-28.10.2016.  Keravan Karjalaseura ry oli teemaviikolla mukana koko "arsenaalillaan", eli esittelimme toimintaamme ja myimme karjalaisia tuotteita. Mukana olivat kaikki harrastekerhomme: senioritanssikerho, kyykkäkerho, käsityökerho ja kuoro. Esittelimme yleisölle tanssia, käsitöiden ja kuorolaulun lisäksi seuramme jäsenistöllä olevia kansallispukuja, joita saimme kansantanssijoiden avulla esiteltäväksi 16 erilaista pukua.

Kansallispuku valitaan perinteet huomioon ottaen, ensisijaisesti oman tai suvun kotiseudun tai synnyinseudun mukaan, mutta myös muiden perusteiden tai mieltymysten mukaan.

Keravan Karjala-kuoro, johtajanaan Lotta Pettinen-Diaby (oikealla)

Kaarina esitteli Antrean puvun. Puku on neidon puku, johon kuuluu osana päänauha. Rouvaihmisen pukuun kuuluu näyttävä sykerö.

Lahja esitteli Kaukolan puvun.

Kirstillä oli Tervolan puku, joka hyväksyttiin Tervolan kansallispuvuksi 1976.

Hilkalla oli yllään Raja-Karjalan puku. Pukuun kuuluu päähine, eli värväskä, joka on koristeltu kaluunanauhalla sekä sulkkuvyö.

Railin puku on Tuukkalan muinaispuku. Puku perustuu Mikkelin lähellä olevan Tuukkalan hautausmaan hautalöytöihin. Niiden mukaan puku on alkujaan 1150-luvulta, mutta se on suunniteltu uudestaan 1930-luvulla.

Raijalla oli Viipurin läänin Pyhäjärven puku. Pukuun kuuluvat liivihame, pusero käsin tehdyin kirjailuin ja hihansuunapein sekä käsin kirjailtu essu. Lisukkeena nahkavyö, johon kiinnitetään tuluskukkaro ja pieni nahkatuppeen ujutettu puukko.

Eevalla oli Etelä-Pohjanmaan puku, tykkimyssyineen ja samettiliiveineen.

Saaralla Hämeen kansallispuku, johon kuuluvat hameen, puseron ja liivin lisäksi päänauha tai vaihtoehtoisesti pitsinen hilkka.

Sirpa esitteli Tuuterin puvun.

Larsilla Nurmijärven miehen puku.

Raililla oli yllään Keravan kansallispuku. Puku on kokoomapuku, johon on saatu vaikutteita ympäristökunnista.

Maaritilla oli Parikkalan naisen puku.

Annikalla Munsalan naisen puku.

Miialla Perä-Pohjolan naisen puku. Miian seuralaisella feresi, joka ei ole kansallispuku vaan karjalaisen naisen arkipuku.

Mervi ja Seiskarin naisen puku.

Kolme komiaa miestä, Mikko, Pentti ja Tenho, joilla jokaisella Johanneksen puku

.