Matkat

Matkailua 2023

Vuonna 1668 Lemin kylällä syntyy toive omasta kirkosta. Kyläläiset alkavat töihin ilman Taipaleen kirkkoherran lupaa. Toiveet ja odotukset kasvavat rakennustöiden edetessä, mutta millä hinnalla?

Lauri, joka on toiminut apumiehenä Taipalsaarella, joutuu ikävään välikäteen. Lauri haluaisi mennä Liisan kanssa naimisiin oman kylän kirkossa, mutta kannattaako ruokkivaa kättä purra?

Kirkon rakentamisen aikaan kappalaisen puuhakkaat lapset, Beda ja Valpuri, hyörivät majan rakennuksen kimpussa. Niin kirkko kuin majakin herättää monenlaisia tunteita, eikä voida välttyä ristiriidoilta ja mustelmilta.

Kolme lappeenrantalaista yhdistystä on jo vuosien ajan perinteisesti tehnyt yhteistyössä teatteriretkiä jäsenilleen. Näin on bussit saatu aina täyteen ja sehän tarkoittaa retkien hintojen pysymistä alhaisina.  Muiden teattereiden ohella  on nimenomaan Lemillä käyty teatteria katsomassa vuosittain – ja suosio takaa perinteen säilymisen! Aikaisempina vuosina rahaa on kertynyt sen verran ”taskun pohjalle”, että tällä kertaa bussikuljetus on jäsenille ilmainen! Paikkoja on 52 ensimmäiselle!

TEATTERIMATKA LEMILLE

Lauantaina 28.1.2023

Hinta 30 €, jäsenet 20 €.

Hinta sisältää bussimatkan, teatterilipun ja väliaikatarjoilun.

Sitovat ilmoittautumiset 20.1.2023 mennessä:

Kaakon Karjalaiset ry. / Jarmo Eskelinen puh. 0400 324 495

Joutsenon Karjalaiset ry. / Kirsti Mattinen puh. 0400 618 500

Etelä-Saimaan Kuulo ry. / Pirjo Pöllönen puh. 040 525 1614

Menoaikataulu:

klo 15.15 Joutsenon linja-autoasema

klo 15.40 Lauritsala, Karjalantien pys.

klo 15.50 Peltolan koulun pysäkki

klo 16.00 Kourulan ”Nesteen” pysäkki

klo 16.30 Lemi

klo 17.00 näytelmä alkaa

Matkailua 2022

Kuluvana vuonna 2022 oli mm. seuraavanlaisia retkiä:

29.1.2022 Teatteriretki Lemille "Yksinäisten sydänten kerho" on siirretty 28.1.2023, kunhan teatteri taas aukeaa uudella ohjelmistolla.

14.-28.5.2022 Lentomatka Kroatiaan, Bosnia-Hertsegovinaan ja Montenegroon.

15.-18.7.2022 Retki Ruotsiin tutustumaan Mälaren -järven rantojen hienoihin linnoihin.

19.-21.8. Matka ”220 ikonia Lapinlahdella ja virkistystä Vuokatissa”. Hinta 130 €.

Ruotsin kuninkaallinen järvi Mälaren

ja sen monet linnat, paluumatkalla se uusin Viking Glory -laiva!

Ruotsin Mälaren on kuninkaallinen järvi. Ei pelkästään siksi, että rannalla on kuninkaan linna ja Drottningholm, kuningattaren linna, jossa kuningasperhe asuu. Myös lukuisat kreivit, paronit ja muut aatelisherrat ovat rakentaneet toinen toistaan upeampia linnoja saman vesireitin varrelle. Mälaren ympärille on kasvanut myös useita merkittäviä teollisuuskaupunkeja sekä kirkollisia keskuksia.

BUSSI-LAIVAMATKA 4 PÄIVÄÄ, 15.-18.7.2022

15.7. perjantai

Bussikuljetus aikataulun mukaisesti Helsinkiin Katajanokan Viking -terminaaliin. Ms Viking Gabriella lähtee klo 17.15.

Päivällinen seisovasta pöydästä laivalla klo 17.30, (halukkaille lisämaksusta 36€).

16.7. lauantai

Aamiainen laivalla klo 08.00. laiva saapuu Tukholmaan klo 10.00. Suomenkielinen opas odottaa meitä satamassa. Oppaan johdolla ajelemme Tukholman kaupungin läpi. Klo 11.15 saavumme UNESCO:n maailmanperintökohteenakin tunnettuun Drottningholmin linnaan. Linna on yksi parhaiten säilyneistä kuninkaallisista linnoista Ruotsissa ja se toimii edelleen kuningasparin kotina. Puolen päivän jälkeen nautimme lounaan. Jatkamme matkaa Sigtunaan, joka sijaitsee n. 40 km päässä Tukholmasta. Täällä tutustumme Skoklosterin linnaan, joka on rakennettu vuosien 1654 ja 1676 välisenä aikana. Se on Ruotsin kaikkien aikojen suurin yksityinen linna ja yksi maailman tärkeimmistä barokkimuseoista.

Illaksi ajamme Västeråsiin, jossa majoitus hotelli Scandic Västeråsissa ja illallinen hotellissa.

17.7. sunnuntai

Aamiainen ja huoneiden luovutus. Matka jatkuu kohti Mariefrediä, jossa teemme kierroksen Kustaa Vaasan linnanakin tunnetussa Gripsholmin linnassa (katso kuva yllä). Linna on täynnä sen yli 400 vuotta vanhaa historiaa, mm. Kustaa III:n teatteri ja valtion muotokuvakokoelma.

Jatkamme matkaa kohti kakkulinnaksikin kutsuttua Taxingen kartanoa. Kartanossa nautimme kakkukahvit. Kahvittelun jälkeen matkamme jatkuu kohti Tukholmaa ja nautimme lounaan. Tukholmassa teemme kiertoajelun. Ostosvapaata vanhassa kaupungissa kuninkaanlinnan ympäristössä.

Illalla siirrymme satamaan, jossa lippujen jako ja majoittuminen laivaan Inside Four hytteihin.

Viking Glory lähtee klo 20.00, nautimme lisämaksusta (halukkaille 34€) buffet illallisen klo 20.00. Vietämme rentouttavan illan nauttien uusimman ruotsinlaivan monipuolisista ja laadukkaista palveluista ja ohjelmista.

18.7. maanantai

Laiva saapuu Turkuun klo 07.35. Näin ”linnamatkan” päätteeksi koko ryhmä joutuu ”linnaan” eli aamiainen nautitaan entisessä Kakolan vankilassa. Bussimatka ”kotiseudulle”.

Hinta / hlö 580€ (jäsenille 540€) 2 hengen hytissä/huoneessa.

Hintaan sisältyy:

• bussikuljetus matkaohjelman mukaisesti E.Valkeapää Oy:n nykyaikaisella turistibussilla
  • laivamatka Helsinki – Tukholma ja Tukholma - Turku jaetussa B luokan 2 hengen sisähytissä, jossa mukavuudet
  • aamiainen laivalla menomatkalla ja ”Kakolassa” paluumatkalla
  • majoitus 1 yö hotelli Scandicissa kahden hengen huoneessa aamiaisella sekä päivällinen ilman ruokajuomia
  • sisäänpääsy ja opastus ohjelmassa mainittuihin kohteisiin
  • kakkukahvit Taxingen ”kakkulinnassa”
  • kaksi lounasta ilman ruokajuomia
  • suomalaisen matkanjohtajan palvelut Lappeenrannasta lähtien sekä retkiohjelma Ruotsissa paikallisen suomenkielisen oppaan opastuksella

Lisämaksusta

• yhden hengen huoneen/ hytin lisämaksu 140€
  • ruokajuomat joillain aterioilla
  • illalliset laivalla: meno 36€, paluu 34€

Matkanjohtaja: Jarmo Eskelinen

puh. 0400 324 495¨

jarmo.eskelinenlappeenranta@gmail.com

Bussiaikataulu / meno:

klo 10.25 PARIKKALA, rautatieasema

klo 10.40 SIMPELE, S-Market

klo 11.20 IMATRA, linja-autoasema

klo 11.30 IMATRANKOSKI

klo 12.00 JOUTSENO, linja-autoasema

klo 12.20 LAURITSALA, Karjalankadun pysäkki

klo 12.30 LAPPEENRANTA, Peltolan koulun pys.

klo 12.35 LAPPEENRANTA, Sammonl. S-Market

klo 13.00 TAAVETTI, Pitkä Shell pysäkki

klo 13.30 UTTI, ABC pysäkki

klo 13.45 KOUVOLA, linja-autoasema

klo 16.15 HELSINKI, Viking-terminaali

Kyytiin pääsee myös matkareitiltä. Paluumatkan reitti on sama kuin mennessä.

Hytit laivoilla:

Viking Gabriella: B4 Inside Standard

Moderni ja viihtyisä standard-luokan sisähytti 4 henkilölle kannella 5 ja 6. Kaksi ala- ja ylävuodetta. Pinta-ala 8,5 m².

Viking Glory: Inside Four (I4)

Standard-luokan hytti 1–4 henkilölle kansilla 5, 6, 7 ja 8. Neljä erillistä vuodetta. TV ja hiustenkuivain. Pinta-ala 9,4 m².

Scandic Västerås sijaitsee vain 500 metrin päässä E18-moottoritieltä. Se on 3 minuutin ajomatkan päässä Västeråsin keskustasta. Hotellin WiFi, sauna ja kuntosali ovat asiakkaiden käytettävissä ilmaiseksi. Scandic Västeråsin kaikissa huoneissa on kaapeli-tv, oleskelualue ja silitysvälineet. Kylpyhuoneessa on suihku ja hiusten-kuivaaja. Hotellissa on à la carte- ja buffetravintola sekä baari. Erikslundin ostoskeskus ja Västeråsin satama kahviloineen ja rantakatuineen ovat molemmat 2 km:n päässä hotellista. Kokpunkten-vesipuisto on 1 km:n päässä.

Ennakkomaksu 100€ maksetaan 1.4.2022 ja

Loppumaksu 10.6.2022.

Kuluton peruutus 1.6.2022. Peruutuskulu 100€ / henkilö 25 päivää ennen ja 200€ 10 päivää ennen lähtöä. Myöhemmin tehdyt peruutukset eivät oikeuta maksun palautukseen.

Korona ei ole enää yllättävä tilanne ja ei oikeuta kuluttomaan peruutukseen. Suosittelemme jokaiselle koronan kattavaa matkavakuutusta!

VARAUKSET:

KAAKON KARJALAISET RY

Jarmo Eskelinen puh. 0400 324 495

ETELÄ-SAIMAAN KUULO RY

JOUTSENON KARJALAISET RY

Kirsti Mattinen puh. 0400 618 500

Matkan vastuunalainen järjestäjä:

Kouvolan Matkatoimisto Oy

Asemakatu 1, Kouvola, puh. (05) 744 3100

www.kouvolanmatkatoimisto.fi

Jäsenmaksu

Kaakon Karjalaisten jäsenmaksu on 25 €/vuosi (sisältää Kaakon Karjalaisten jäsenmaksun 4€ ja Karjalan liiton ja piirin jäsenmaksut 21€)

Yhteystiedot 2021

Johtokunnan vt. puheenjohtaja Reija Römpötti puh. 040 741 7707, reijaraya@yahoo.com, vt. varapuheenjohtaja Raija Levo puh. 0500 515 022, levoraija@gmail.com, sihteeri Sirpa Tereska p. 040 734 3087 sirpa.tereska@hotmail.com

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.