PELATAAN KYYKKÄÄ

Torstaisin 19.5. alkaen Liikuntapuiston ylipainehallin takana olevalla kentällä pelataan kyykkää klo 15 - 17 välisenä aikana.

Tässä vielä Helena Ojasen tekstiä hiihtokilpailuista

Karjalan Liiton hiihtokilpailu 2021 Äänekoskella

Kilpailun organisoija, Äänekoski-Seuran puheenjohtaja Kari Leppänen kertoi kilpailuun osallistuneen 25 henkeä eri ikäsarjoissa.

Kilpailu pidettiin Äänekosken Liikuntapuistossa. Kovien lymipyryjen jälkeen oli kaunis aurinkoinen nollakelin sää ja ladut liukkaat.

Järjestelyt oli hoidettu hyvin, Äänekosken Karjala-Seuran mukana toimi Huiman järjestöväkeä. Kahvia ja makkaraa oli myynnissä, jotka ostettiinluukusta ja nautittiin ulkona.

Yleisurheilun moninkertaisen maailmanmestarin, 78-vuotiaan Keski-Suomen Piirin aktiivin Pirjo Karetien tapasimme ensimmäisenä.

-Hiihtoa ja kaikkea urheilua olen harrastanut koko ikäni. Kilpaurheilua harrastin nuorena hiihdossa, ja päälajina aikuisena kilpakävelyä, palkintoja ja sijoituksia olen saanut kansainvälisissäkin kilpailuissa. Nyt talviharrastuksena on hiihto, olen hiihtänyt tänä talvena vähän yli tuhat kilometriä. Asun Laukaassa, siellä on hyvät ladut, hiihdän muuallakin Keski-Suomessa ja Lapissa. Matka on tänään kolme kilometriä, siinä matkalla ei ehdi tulla edes lämmin, naurahti Pirjo.

-Perheemme on lähtenyt Harlusta, Lähteenselässä oli mummon koti, ja isän kotipaikka oli Jänisjärvi. Olin kaksivuotias kun lähdimme evakkoon.

-Oikein mukava lenkki oli, totesi Pirjo tyytyväisenä tultuaan maaliin.

Äänekoskelaiset Lilli ja Leevi Pulli osallistuivat kolmen kilometrin lenkille. Mummo voiteli suksia, ja kysyessäni jännittääkö, niin mummoa kuulema jännitti enemmän. Pitoa piti laittaa suksiin, oli nollakeli ja aurinko lämmitti.

- Olemme harjoitelleet vähän, voitto on tietysti tavoitteena.

-Joo, ihan hyvä lenkki, tulin kolmantena maaliin, tuumasi Leevi maaliviivan jälkeen.

Hannes Jaatinen oli tullut kilpailemaan Jyväskylästä.

-Olin Laukaan Liepeen hiihdoissa mukana kaksi vuotta sitten, tämä on vasta toinen kerta Karjalan Liiton hiihdoissa. Täytän maaliskuussa kahdeksankymmentä vuotta. Jaksan nyt, kun minulla on käytössä WellO2, höyryhengityslaite, minulla on varmaan asbestia keuhkoissa. Laite on auttanut tosi paljon, minulla on kuin uudet keuhkot. Olen hiihtänyt tänä talvena useamman sata kilometriä, osallistuminen tähän kisaan on tärkeintä.

-Perheemme on kotoisin Sortavalan maalaiskunnasta Mellosten kylästä, äiti on Jaakkimasta. Olin kolme- ja puolivuotias, kun sieltä lähdimme.

Olen käynyt siellä monta kertaa, toivottavasti pääsen vielä käymään.

-Kovempi oli kuin treenilenkki. Piti yrittää mennä nopeammin, sopiva ja hyvä lenkki oli, tuumasi Hannes hymyssäsuin maaliin saavuttuaan.

Kisan vanhin osallistuja, 85-vuotias Kimmo Pusa, tuli Nastolasta ja oli hyvässä kunnossa. Hän kertoi osallistuneensa hiihtokilpailuihin monella tasolla.

-Muutimme vuonna 1944 Joutsaan, jossa oli kuusi kansakoulua.

Koulumatkan hiihdin talvella, niinpä voitin koulujen välisen hiihtomestaruuden kaksitoistavuotiaana vuonna 1948. Nyt olen elämän toisessa päässä ja aina maistuu hiihto, eiköhän sillä ole vaikutusta terveyteen. Sekä vapaa, että luistelutyyli sopii, päälajini on soutu. Tämä kisa on minulle tärkeä.

-Olen syntynyt Uudellakirkolla, olin kolmevuotias kun lähdimme sieltä.

Reppu oli selässä, istuin reessä, kaksi sotilasta tuli ilmoittamaan marraskuun viimeisenä päivänä, että nyt on kaksi tuntia aikaa lähteä. Menimme silloin Lohjan Sammattiin, palasimme kotiin vuonna 1942 kahdeksi vuodeksi, vain kaksi piippua törrötti siellä. Vasarat pakkuivat silloin kaikkialla yötä myöten, Suomessa ei ole koskaan rakennettu niin paljon, kuin sen kahden vuoden aikana. Toisella kerralla oli viikko aikaa lähtöön.

Silloin matkustimme hevosella Joutsaan, matka kesti kolme viikkoa.Sadan kilon painoinen sika oli kärryissä mukana, vanhemmat kävivät vielä kerran sisällä ennen lähtöä. Vanhemmat päättivät, etteivät koskaan palaa sinne, enkä ole minäkään käynyt siellä, poikani kylläkin.

-Alussa lenkillä oli hirveän pitkä nousu, piti olla varovainen, ennenkuin lämpeni.

Oli oikein hyvä hiihtokeli, tuumasi hyväkuntoinen Kimmo Pusa ja jutteli pitkään mieheni Ahti Ojasen kanssa, sillä molempia yhdistää ilmailualan työ ja -harrastus.

Kilpailun nuorin hiihtäjä Lotta ja siskonsa Kerttu Heininen olivat saapuneet Kankaanpäästä.

-Olemme harjoitelleet vähän. Olen ollut aiemmin kilpailemassa Laukaassa,

Lotta on nyt ensimmäistä kertaa. Suksia ei ole tarvinnut paljon voidella, kertoi Kerttu.

-Lenkillä oli aika paljon mäkiä. Sukset luistivat hyvin eikä ollut mitään

ongelmia, hyvin meni, tuumivat tytöt maaliin tultuaan.

Helena Ojanen, Äänekoski

Karjala Liiton hiihtomestaruuskisat Äänekoskella 27.2.2021

Katso tiedot ja  lisäkuvat Kuvat-kohdasta

Karjalan Liiton Keski-Suomen Piirin syyskokouksen yhteydessä luovutettiin seuramme puheenjohtaja Kari Leppäselle Karjalan Liiton kultainen ansiomerkki ruusukkein. Ansiomerkki on Karjalan Liiton korkein järjestötoiminnan ansiomerkki.

Samassa yhteydessä luovutettiin Veeti Tarvaiselle Karjalan Liiton harrastemerkki.

Oikein isot onnittelut molemmille!