Valkjärven Pitäjäseura ry

Tervetuloa tutustumaan valtakunnallisen Valkjärven Pitäjäseuran toimintaan!

Valkjärvi-juhlamatka Valkjärvelle 26.6-28.6.2020.

Tervetuloa mukaan!

Valkjärvi-juhlamatka Valkjärvelle 2020

Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan majoitumme Kultaisessa laaksossa Suontaan kylässä. Lauantain ohjelmassa on kotikyläkäyntejä mahdollisuuksien mukaan ja iltajuhla Kultaisessa laaksossa. Sunnuntaina on juhlamessu kirkonmäellä. Tarkempi matkaohjelma, bussien aikataulut, reitit ja matkan hinta vahvistuvat myöhemmin. Vastuullinen matkanjärjestäjä on Puolakan Valmismatkat, joka ottaa vastaan ilmoittautumisia. p 05-5444950 sähköposti: info@puolakka.com verkkosivut: https://www.puolakka.com/

Perinteenkeruu

Muistojen keruun tuloksena Pääkaupungin Valkjärveläiset ry puuhamiehenään professori AImo Inkiläinen on saanut valmiiksi kirjan Valkjärven Muisteloita Entisiltä ja nykyisiltä asuinsijoilta. Kirja julkaistiin Valkjärvi-juhlassa Keuruulla. Jos haluat hankkia kirjan, voit tilata sen joko sähköpostilla aimo.inkilainen(at)gmail.com (vaihda at-merkki @-merkiksi) tai tekstiviestillä numerosta 050 3835408. Postitse toimitettuna kirjan hinta on toimituskuluineen 30 euroa.

Valkjärven entisen kirkon alueen ja sotilashautausmaan suojaaminen ja kehittäminen ympäristöineen

Puheenjohtaja Marja-Liisa Pessisen johdolla asiasta on käyty alustavia keskusteluja marraskuussa 2018 Mitshurinskojen aluehallinnon ja kyläneuvoston edustajan Tatjana Pavlovan kanssa.

Valkjärvi-säätiön opiskelija-avustukset

Valkjärvi-säätiö voi jakaa hakemuksesta avustuksia valkjärveläistaustaisille ammattiin tähtäävää tutkintoa suorittaville opiskelijoille. Hakemus on vapaamuotoinen ja siihen on liitettävä todistus opiskelusta sekä syntyperästä (esim. virkatodistus, josta käy ilmi polveutuminen valkjärveläisistä isovanhemmista). Säätiön hallitus käsittelee saapuneet hakemukset vuosikokouksessaan maalis-huhtikuussa. Ajankohta tarkentuu myöhemmin. Hakemukset liitteineen toimitetaan mieluiten sähköpostilla timo.talikainen@meili.fi. Lisätietoja avustuksista antaa säätiön asiamies Timo Talikainen, puh. 050 3100491 tai em. sähköpostitse.

Valkjärven kirkkomaan hoito

Valkjärven kirkonmäellä pidettiin kunnostuspäivä kuuden pitäjäseuran talkoolaisen voimin 16.5.2019. Raivattiin puustoa, leikattiin ruohoa, haravoitiin ja siistittiin aluetta sekä maalattiin aitaa ja ristiä. Aurinko paistoi, käki kukkui ja kottarainen valvoi työskentelyä. Lämmin kiitos ahkerille talkoolaisille: Aimo Inkiläinen, Pauli Inkiläinen, Kari Korpela, Taneli Kymäläinen, Marja-Liisa Pessinen ja Riitta Vanhanen

< marraskuu 2019 >
matiketopelasu