Valkjärven Pitäjäseura ry

Tervetuloa tutustumaan valtakunnallisen Valkjärven Pitäjäseuran toimintaan!

Valkjärven Pitäjäseura ry:n vuosikokous.

Valkjärven Pitäjäseura ry:n vuosikokous

pidetään ke 19.8.2020 klo 15 Ypäjän seurakuntakodissa os. Perttulantie 8 Ypäjä. Esillä sääntömääräiset asiat.

Oheistilaisuudet:

klo 12.30 Muistohetki, Ypäjän hautausmaa, Perttulantie 6

Puhe emeritusprofessori Jouko Sihvo. Seppelten lasku sankarihaudoilla ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä.

klo 13-15 Valkjärveläiset talvisodan evakossa Ypäjällä – tietoja ja muistoja, Seurakuntakoti

Seurakunnan tervehdys kirkkoherra Vesa Parikka. Evakkoaikaan johdattelee Pekka Moisander. Laulua Juhani Puuri ja Raili Myllykylä, säestys Pekka Vanhanen.

Kahvitarjoilu

Tutustuminen Veteraanitupaan, Perttulantie 7

Tervetuloa! Valkjärven Pitäjäseura ry

Valkjärvi-juhlamatka Valkjärvelle 2020 on peruttu

Tässä vastuullisen matkanjärjestäjän tiedote peruutuksesta ja uudesta matkasta. Tarkemmista matkajärjestelyistä tiedotetaan niiden varmistuessa. Hei ! VALKJÄRVI-JUHLAMATKA pe 26.6. – su 28.6.2020 ON PERUTTU – koronaviruksen johdosta! Matka siirretään kesälle 2021, ajankohta avoin. Seuraa Valkjärven Pitäjäseuran ilmoituksia! Ystävällisin terveisin, Satu PUOLAKAN VALMISMATKAT LINJA-AUTOLIIKENNE P.PUOLAKKA KY Satu Puolakka-Lantta Sarannontie 11, 45370 Valkeala puh: +358 5 5444 950 mobile +358 40 5611 766 www.puolakka.com

Perinteenkeruu

Muistojen keruun tuloksena Pääkaupungin Valkjärveläiset ry puuhamiehenään professori AImo Inkiläinen on saanut valmiiksi kirjan Valkjärven Muisteloita Entisiltä ja nykyisiltä asuinsijoilta. Kirja julkaistiin Valkjärvi-juhlassa Keuruulla. Jos haluat hankkia kirjan, voit tilata sen joko sähköpostilla aimo.inkilainen(at)gmail.com (vaihda at-merkki @-merkiksi) tai tekstiviestillä numerosta 050 3835408. Postitse toimitettuna kirjan hinta on toimituskuluineen 30 euroa.

Valkjärven entisen kirkon alueen ja sotilashautausmaan suojaaminen ja kehittäminen ympäristöineen

Puheenjohtaja Marja-Liisa Pessisen johdolla asiasta on käyty alustavia keskusteluja marraskuussa 2018 Mitshurinskojen aluehallinnon ja kyläneuvoston edustajan Tatjana Pavlovan kanssa.

Valkjärvi-säätiön opiskelija-avustukset

HAKUAIKA 29.2.2020 ASTI, HAKEMUKSET PDF-MUODOSSA! Valkjärvi-säätiö voi jakaa hakemuksesta avustuksia valkjärveläistaustaisille ammattiin tähtäävää tutkintoa suorittaville opiskelijoille. Hakemus on vapaamuotoinen ja siihen on liitettävä oppilaitoksesta saatava todistus opiskelusta sekä virkatodistus, josta käy ilmi suora polveutuminen valkjärveläisistä isovanhemmista. Säätiön hallitus käsittelee saapuneet hakemukset vuosikokouksessaan maalis-huhtikuussa 2020. Ajankohta tarkentuu myöhemmin. Hakemukset liitteineen on toimitettava mieluiten sähköpostilla timo.talikainen@meili.fi viimeistään 29.2.2020 mennessä PDF-muotoisina tiedostoina. Lisätietoja avustuksista antaa säätiön asiamies Timo Talikainen, puh. 050 3100491 tai em. sähköpostitse. Määräajan jälkeen saapuneiden hakemusten käsittelystä hallitus päättää tapauskohtaisesti erikseen. Määräaikaan mennessä saapuneet hakemukset asetetaan etusijalle mahdollisia avustuksia myönnettäessä. Hakemuksessa on mainittava hakijan sähköpostiosoite päätöksen tiedoksiantoa varten ja mielellään pankkitilin numero avustuksen suorittamista varten.

Valkjärven kirkkomaan hoito

Valkjärven kirkonmäellä pidettiin kunnostuspäivä kuuden pitäjäseuran talkoolaisen voimin 16.5.2019. Raivattiin puustoa, leikattiin ruohoa, haravoitiin ja siistittiin aluetta sekä maalattiin aitaa ja ristiä. Aurinko paistoi, käki kukkui ja kottarainen valvoi työskentelyä. Lämmin kiitos ahkerille talkoolaisille: Aimo Inkiläinen, Pauli Inkiläinen, Kari Korpela, Taneli Kymäläinen, Marja-Liisa Pessinen ja Riitta Vanhanen

Vierailu Mitshurisnkojeen, juhlajärjestelyt etenevät

Pitäjäseuran puheenjohtaja Marja-Liisa Pessinen, sihteeri Riitta Vanhanen ja hallituksen jäsen Kari Korpela vierailivat neuvottelumatkalla Mitshurinskojessa 20.11.2019. Aiheina olivat mm vuoden 2020 Valkjärvi-juhlan järjestelyt ja kirkonmäelle pystytettävä infotaulu. Samalla matkalla he osallistuivat 19.11. Karjalan Liiton järjestämään Yhteinen kulttuuriperintömme-hautausmaaaseminaariin Viipurin kirjastossa.

< syyskuu 2020 >
matiketopelasu