Valkjärven Pitäjäseura ry

Tervetuloa tutustumaan valtakunnallisen Valkjärven Pitäjäseuran toimintaan!

74. Valkjärvi-juhlat pidetään Juupajoella lauantaina 2.7.2022

Klo 10 Valkjärvi-juhlajumalanpalvelus Juupajoen kirkossa, os. Kopsamontie 246.

Kunniakäynti sankarihaudoilla ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä.

Siirtyminen Juupajoen koulukeskukseen Korkeakoskelle, os. Koulutie 1.

Klo 12-13.30 Lounas

Klo 13.30 Valkjärven Pitäjäseuran vuosikokous

Klo 14 Valkjärvi-juhla, juhlapuhujana professori Matti Liski

Järjestää

Juupajoen Karjala-Seura ry ja Valkjärven Pitäjäseura ry

Linkki Juupajoen Karjala-Seuran kotisivuille

Perinnekorsu Veljeshovi Suomelan pihapiirissä, Kopsamontie 232, avoinna 2.7.2022 klo 11-15. Vapaa pääsy.

73. Valkjärvi-juhla pidettiin Jämsässä la 30.10.2021.

Valkjärvi-juhlaa päästiin vihdoin viettämään Jämsässä 30.10.2021 pitkän tauon jälkeen. Edellisen kerran oli juhlittu Keuruulla kesällä 2019. Juhlaväkeä oli runsaasti, päivä oli juhlavan lämminhenkinen, ohjelma monipuolinen ja tarjoilut erinomaisia. Oli mukavaa tavata tuttuja ja haastaa pitkästä aikaa. Lämpimät kiitokset jämsäläisille järjestäjille!

Ennen päiväjuhlaa pidettiin pitäjäseuran sääntömääräinen vuosikokous. Seuran kunniapuheenjohtajaksi kutsuttiin Hannu Iivonen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Liisa Vesterinen ja Marja Virtanen.  Kuvia juhlapäivästä löydät tästä linkistä.

Pitäjäseura valittiin Karjalan Liiton viikon seuraksi

Katso tarkemmin tästä linkistä.

Valkjärven Pitäjäseura ry:n vuosikokous ja oheisohjelma  19.8.2020 Ypäjä

Valkjärven Pitäjäseura piti vuosikokouksen ja hallituksen järjestäytymiskokouksen elokuussa Ypäjällä -valkjärveläisten keskeisessä talvisodan evakkopitäjässä. Kokouspäivän oheisohjelmana oli muistohetki kirkkomaalla, evakkoajan muistelu seurakuntakodissa sekä tutustuminen kirkkoon ja veteraanitupaan. Kirkkomaalla puhui koskettavasti emeritusprofessori Jouko Sihvo. Laskimme seppeleet sankarivainajien ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeille ja muistimme kukkavihkoilla kahdeksaa valkjärveläistä talvisodan sankarivainajaa.

Joulun 1939 lähestyessä Ypäjälle tuli lähes yhtä paljon evakkoja kuin pitäjässä oli asukkaita. Seurakuntakodissa Pekka Moisander kertoili mielenkiintoisesti evakkojen sijoittumisesta ja evakkoajasta. Kuulimme myös omakohtaisia kokemuksia ja jälkipolville kerrottuja tarinoita.  Tänä kesänä ei voitu kotiseutumatkailla eikä viettää pitäjäjuhlia, mutta tästä tilaisuudesta muodostui lauluesityksineen pieni juhla.  Osallistujia oli nelisenkymmentä eri puolilta Suomea. Ypäjän Karjalaisseura ja Ypäjän seurakunta toteuttivat kanssamme mieleenpainuvan muistojen matkan.

Lisää valokuvia löydät tästä linkistä

Perinteenkeruu

Muistojen keruun tuloksena Pääkaupungin Valkjärveläiset ry puuhamiehenään professori AImo Inkiläinen on saanut valmiiksi kirjan Valkjärven Muisteloita Entisiltä ja nykyisiltä asuinsijoilta. Kirja julkaistiin Valkjärvi-juhlassa Keuruulla. Kirja on tällä hetkellä loppuunmyyty. Postitse toimitettuna kirjan hinta on toimituskuluineen 30 euroa.

Valkjärven entisen kirkon alueen ja sotilashautausmaan suojaaminen ja kehittäminen ympäristöineen

Puheenjohtaja Marja-Liisa Pessisen johdolla asiasta on käyty alustavia keskusteluja marraskuussa 2018 Mitshurinskojen aluehallinnon ja kyläneuvoston edustajan Tatjana Pavlovan kanssa.

Valkjärvi-säätiön opiskelija-avustukset

VALKJÄRVI-SÄÄTIÖN OPISKELIJA-AVUSTUKSET 2022 HAETTAVISSA Valkjärvi-säätiö voi jakaa hakemuksesta avustuksia valkjärveläistaustaisille ammattiin tähtäävää tutkintoa suorittaville opiskelijoille. Hakemus on vapaamuotoinen ja siihen on liitettävä oppilaitoksesta saatava todistus opiskelusta sekä virkatodistus tai digi- ja väestötietovirastosta saatava todistus, josta käy ilmi suora polveutuminen valkjärveläisistä isovanhemmista. Säätiön hallitus käsittelee saapuneet hakemukset vuosikokouksessaan maalis-huhtikuussa 2022, mikäli koronapandemia ei aiheuta rajoituksia kokouksen pidolle. Ajankohta tarkentuu myöhemmin. Hakemukset liitteineen on toimitettava mieluiten sähköpostilla timo.talikainen@meili.fi viimeistään 28.2.2022 mennessä PDF-muotoisina tiedostoina (ei valokuvina). Lisätietoja avustuksista antaa säätiön asiamies Timo Talikainen, puh. 050 3100491 tai em. sähköpostitse. Määräajan jälkeen saapuneiden hakemusten käsittelystä hallitus päättää tapauskohtaisesti erikseen. Määräaikaan mennessä saapuneet hakemukset asetetaan etusijalle mahdollisia avustuksia myönnettäessä. Hakemuksessa on mainittava hakijan posti- ja sähköpostiosoite päätöksen tiedoksiantoa varten ja mielellään pankkitilin numero avustuksen suorittamista varten. Säätiön hallitus pidättää oikeuden päättää apurahojen jakamisesta tai jakamatta jättämisestä sekä apurahojen suuruudesta, joten haettavaa summaa ei tarvitse hakemuksessa erikseen ilmoittaa.

Valkjärven kirkkomaan hoito

Valkjärven kirkonmäellä pidettiin kunnostuspäivä kuuden pitäjäseuran talkoolaisen voimin 16.5.2019. Raivattiin puustoa, leikattiin ruohoa, haravoitiin ja siistittiin aluetta sekä maalattiin aitaa ja ristiä. Aurinko paistoi, käki kukkui ja kottarainen valvoi työskentelyä. Lämmin kiitos ahkerille talkoolaisille: Aimo Inkiläinen, Pauli Inkiläinen, Kari Korpela, Taneli Kymäläinen, Marja-Liisa Pessinen ja Riitta Vanhanen

< heinäkuu 2022 >
matiketopelasu