Ohjelmatoimikunta

Suur-Jaakkimalaiset ry:n Ohjelmatoimikunta toivoo, että sinä Arvoisa Lukija, voisit osallistua yhdistyksemme kehittämiseen, osallistumalla juhlien ja tapahtumien sisällölliseen tuottamiseen.  Ideoita otamme mielellämme vastaan kesä-elokuussa. Seuraavan vuoden toimintasuunnitelman kehittäminen on ajankohtaisinta tuolloin. Muulloinkin otamme ideoitasi vastaan ja viemme ne seuraavaan hallituksemme Kokoukseen. Kokoonnumme 6-7 kertaa vuodessa.

Öitseistä (pitäjäjuhlastamme) on muodostunut yhdistyksemme päätapahtuma ja se pidetään Karjalatalolla loka-marraskuun aikana. Vietämme tänä vuonna yhdistyksemme 50 vuotisjuhlavuotta, joka huipentuu 30.9.2023 pidettävään Juhlakonserttiin, joka korvaa tänä vuonna Öitsit.

Öitsit -sana on hauska jaakkimalaiseen perinteeseen pohjautuva:

Historia: Jaakkiman-Lumivaaran-Lahdenpohjan kylän nuorisolla ei ollut paikkoja missä kokoontua. Niinpä he kokoontuivat toistensa kodeissa. Emännältä ja isännältä kysyttiin lupa kokoontumiseen. Luvan saatuaan nuoriso auttoi tilan kunnostamisessa: matot kasattiin leikkejä ja tansseja varten, tytöt auttoivat tarjoilussa ja isäntäväki puuhasteli omia puhdetöitään öitsimisen aikana. Samalla valvovat silmäparit huolehtivat, ettei mitään tuhmuuksia päässyt tapahtumaan. Illan päätteeksi karkeloiva nuoriso osallistui paikan siivoamiseen ja tavarat laitettiin paikoilleen. Kotiinpaluu oli sitten toinen asia. Tapahtuiko siellä mitään- ainakin saatille pääsivät pojat mielitiettyjensä kanssa.

Syyskokous on aina tuntia- parituntia ennen Öitsejä. Kokouksessa käydään läpi toimintasuunnitelma, talousarvio ja erovuoroiset hallituspaikat ja puheenjohtajan valinta. Rotinaperinne on kevät- ja syyskokouksen yhteydessä. Olette lämpimästi tervetulleita osallistumaan kumpaankin tapahtumaan.

Ohjelmatoimikunta pitää "antennit" koholla uusien raikkaiden ohjelmien aikaansaamiseksi.

Pidämme mielessä taloudelliset mahdollisuutemme yhdistyksessä.

Yksin ei kukaan paatä esiintyjistä, vaan asiat tuodaan hallituksen käsittelyyn.

Teemme vapaaehtoistyötä yhdistyksellemme- yritämme saada ohjelmia vapaaehtoisuuden pohjalta.

Osallistu toimintaan- Yhdessä olemme enemmän!

Tarja Rantama pj.