Ohjelmatoimikunta

Suur-Jaakkimalaiset r y:n Ohjelmatoimikunta toivoo, että sinä arvoisa lukija, voisit osallistua yhdistyksemme kehittämiseen, osallistumalla juhlien ja tapahtumien sisällölliseen tuottamiseen, Ideoita otamme mielellämme vastaan kesä-elokuussa. Seuraavan vuoden toimintasuunnitelman kehittäminen on ajankohtaisinta tuolloin. Muulloinkin otamme ideoitasi vastaan ja viemme ne seuraavaan hallituksemme Kokoukseen. Kokoonnumme 6-7 kertaa vuodessa.

Öitseistä (pitäjäjuhlastamme) on muodostunut yhdistyksemme päätapahtuma ja se pidetään Karjalatalolla loka-marraskuun aikana. Seuraava Öitsit tapahtuma on 2.10.2021 Karjalatalolla Helsingissä.

Öitsit -sana on hauska jaakkimalaiseen perinteeseen pohjautuva:

Historia: Jaakkiman-Lumivaaran-Lahdenpohjan kylän nuorisolla ei ollut paikkoja missä kokoontua. Niinpä he kokoontuivat toistensa kodeissa. Emännältä ja isännältä kysyttiin lupa kokoontumiseen. Luvan saatuaan nuoriso auttoi tilan kunnostamisessa: matot kasattiin leikkejä ja tansseja varten, tytöt auttoivat tarjoilussa ja isäntäväki puuhasteli omia puhdetöitään öitsimisen aikana. Samalla valvovat silmäparit huolehtivat, ettei mitään tuhmuuksia päässyt tapahtumaan. Illan päätteeksi karkeloiva nuoriso osallistui paikan siivoamiseen ja tavarat laitettiin paikoilleen. Kotiinpaluu oli sitten toinen asia. Tapahtuiko siellä mitään- ainakin saatille pääsivät pojat mielitiettyjensä kanssa.

Tulevissa Öitseissä on Juhlapuhe: Kasvatustieteen tohtori Hellä Neuvonen Sepponen, Tears of Jois yhtye Ilkka Aunun johdolla huolehtivat tanssimusiikista. Herkullisista karjalaisista pitopöydän antimista huolehtii Ravintola Karelia. Kylät kisaavat-tietokilpailu, sekä lisäksi yhteislaulua ja arpajaiset.

Syyskokous on aina tuntia- parituntia ennen Öitsejä. Kokouksessa käydään läpi toimintasuunnitelma, talousarvio ja erovuoroiset hallituspaikat ja puheenjohtajan valinta. Rotinaperinne on kevät- ja syyskokouksen yhteydessä. Olette lämpimästi tervetulleita osallistumaan kumpaankin tapahtumaan.

Öitsit 2019 kuvat

Syyskokouksessa 3.10.2020 hyväksyttiin seuraava puitesuunnitelma vuonna 2021 järjestäville tapahtumille.

Tarkemmasta ohjelmasta tiedotetaan jokaiselle jäsenelle vuoden 2021 alussa jäsenkirjeellä ja näillä kotisivuilla Tapahtumia-sivulla.

1. Helmikuussa teatteriin.

2. Maaliskuussa yhdistyksen kevätkokous.  21.3. sunnuntaina on kevätkokous klo 13.00 Helsingissä Karjalatalon Yläsalissa. Kokousasioiden lisäksi on luvassa Karjala-aiheista ohjelmaa. Yhdistys tarjoaa myös kahvia, kakkua ja piirakoita. Kauniita virpomisvitsoja voi ostaa kotiin viemisiksi. Tervetuloa!

3. Huhtikuussa Lotta-museoon!

4. Toukokuussa Hietaniemeen. Kaatuneitten muistopäivänä, sunnuntaina 16.5. klo 13.00 laskemme kukkalaitteen Hietaniemen hautausmaalla Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä.

5. Touko-kesäkuussa matkaamme Jaakkimaan mikäli korona-tilanne sallii. Jaakkiman Sanomat järjestää lukijamatkan Lahdenpohjaan, Lumivaaraan ja Jaakkimaan. Lisätietoja Jaakkiman Sanomissa, yhdistyksen jäsenkirjeessä ja nettisivuilla.

6. Kesäkuussa Karjalaiset kesäjuhlat Raumalla 18.-20. 6.

Yhdistyksemme osallistuu karjalaiselle torille yhteisosastolla. Jaakkiman Sanomien lukijatapaaminen on 19.6. Tervetuloa kahvittelemaan! Sunnuntain juhlakulkueessa on mukana yhdistyksen lippu ja kilpi. Tule mukaan kulkueeseen!

7. Heinäkuussa risteillen Villa Salmelaan.

8. Elokuussa kalajuhlat Petäyksessä Hattulassa.

9. Lokakuussa tavataan syyskokouksessa ja Öitseissä! Kokous pidetään 2.10. 2021 klo 13.00 Karjalatalon Yläsalissa. Tule vaikuttamaan yhdistyksemme toimintaan! Osallistujien kesken arvotaan pääsylippu Öitseihin.

10. Marraskuussa Viipurin Lauluveikkojen adventtikonsertti Johanneksen kirkossa.

Ohjelmatoimikunta pitää "antennit" koholla uusien raikkaiden ohjelmien aikaansaamiseksi.

Pidämme mielessä taloudelliset mahdollisuutemme yhdistyksessä.

Yksin ei kukaan paatä esiintyjistä, vaan asiat tuodaan hallituksen käsittelyyn.

Teemme vapaaehtoistyötä yhdistyksellemme- yritämme saada ohjelmia vapaaehtoisuuden pohjalta.

Osallistu toimintaan- Yhdessä olemme enemmän!

Tarja Rantama pj.