Suur-Jaakkimalaiset ry.

Tervetuloa Suur-Jaakkimalaiset ry:n kotisivuille

Aikoinaan vauras alue- idyllinen kauppala

Suur-Jaakkimalaiset ovat entisen Jaakkiman, Lumivaaran ja Lahdenpohjan alueelta evakkoon lähteneitä tai heidän jälkeläisiään. Alue sijaitsi Laatokan rannalla luovutetussa Karjalassa. Laatokka, karjalaisten mereksi kutsuttu syvä ja voimakasvirtainen järvi, on valtavan kokoinen ja erittäin kalarikas, 45 eri kalalajia. Laatokalla pysyttiin kalastamaan läpi vuoden mm. lohta, nieriää, siikaa ja muikkua. Siinä missä Suomenlahti jäätyi, pysyi Laatokan ulappa usein avoimena talvisin. Alueen luonto on kuuluisa kauneudestaan jylhine kallioineen, lahtieen, saarineen ja hiekkarantoineen. Ilmasto ja maaperä olivat ihanteellista maanviljelyyn, joka oli tärkeä elinkeino kalastuksen ohella. Laatokan ansiosta hallaa ei alueella juuri ollut. Pitäjän alueella oli lisäksi yli 100 järveä ja lampea.

Alueen keskus oli Lahdenpohja, joka oli vanha kauppapaikka ja kuuluisa talvimarkkinoistaan. Lahdenpohjan satama tunnettiin Laatokan suojaisimpana syväsatamana. Jaakkima ja Lahdenpohja olivat myös tunnettuja varuskuntapaikkakuntia. Ennen evakkotaivalta alueella asui n. 15.000 asukasta. Valtaosa jaakkimalaisista oli maanviljelijöitä ja kalastajia. Sodan jälkeen suurin osa jaakkimalaisista sijoitettiin Etelä-Pohjanmaalle Seinäjoen ympäristöön. Nykyisin Suur-Jaakkimalaiset ovat pistouneet ympäri Suomea ja useat meikäläisistä asuvat myös ulkomailla.

Kaiken kaikkiaan Karjalasta lähti evakkoon n. 450.000 ihmistä.

Tältä sivuilta löydät tietoa Suur-Jaakkimalaisten järjestön toiminnasta, kuvia ja tietoja tapahtumistamme sekä jaakkimalaisiin liittyvää asiaa.

Kuvassa yläpuolella vasemmalla on Jaakkiman perinnevaakuna, vieressä Lumivaaran ja alla Lahdenpohjan vaakuna.

Tule mukaan toimintaan

Nyt voit myös rahallisesti tukea Suur-Jaakkimalaisten toimintaa.
Lisätietoja saat klikkaamalla tästä

Ajankohtaista:

Hyvää alkanutta syksyä!

Ihanan kesän jälkeen syksy on alkanut. Karjalaiset kesäjuhlat Raumalla oli onnistunut ja odotettu tapahtuma. Yhdistyksemme järjesti kesäkuussa kesäretken Kotkaan, jossa vierailimme Sapokan taidemuseossa ja Langinkosken keisarillisella majalla. Heinäkuussa vietimme karjalaisten kesäpäivää Jollaksessa ja elokuussa olimme kalajuhilla Petäjyksessä.

Suurjaakkimalaiset r.y. täyttää ensi vuonna 50 vuotta. Luvassa on mielenkiintoisia retkiä ja tapahtumia sekä Juhlajulkaisu yhdistyksemme historiasta. Näistä asioista kerromme myöhemmin lisää.

Nyt suutamme katsemme legendaarisiin Öitseihin, joita vietämme Karjalatalon juhlasalissa la. 1.10.2022 klo 14 alkaen. Monipuolinen ohjelma ja herkullinen karjalainen pitopöytä odottavat taas osallistujia. Tansseja tahdittaa mukaansatempaava orkesteri Tears of Joy. Luvassa on myös rotinaperinteen mukaisia rotinakorien jakoa vauvaperheille. Tapahtumaan on tervetulleita kaiken ikäiset. Hinta 35 €/henkilö. Alle 12 vuotiaat ilmaiseksi.

Tulethan sinäkin yksin tai yhdessä. Ihanks myö tuas tavattais?

Sydämellisesti tervetuloa!

Toimi näin:

1. Ilmoittaudu ruokailun järjestämiseksi Elli Saarelle, puh. 040 7271 104 tai elli.saari@elisanet.fi tai Tarja Rantamalle, puh. 040 50130 47 tai tarja. rantama@gmail.com

2. Varmista paikkasi maksamalla lippusi 22.9. mennessä Suur-Jaakkimalaisten tilille FI97 5723 0241 0130 98. Viestikenttään osallistujien nimet.

Huom! Ennen Öitsejä kokoonnumme klo 13 Karjalatalon Yläsaliin Suur-Jaakkimalaiset r.y:n Syyskokoukseen. Olet tervetullut myös syyskokoukseemme. Osallistujien kesken arvomme pääsylipun Öitseihin.

----------------------------------------

VALOKUVAMATKA JAAKKIMAN PITÄJÄÄN TO. 24.11.2022 KLO 18

Jaakkiman pitäjän esittely to. 24.11.2022 klo 18 yhteistyössä Jaakkima Seuran kanssa Karjalatalolla. Koe mielenkiintoinen valokuvamatka kauniiseen saarien kuntaan Jaakkimaan, Laatokan luonteisrannalle, entiseen kotiseutuumme. Tilaisuus on maksuton. Sydämellisesti tervetuloa!

Parhain terveisin

Suur-Jaakkimalaisten hallitus

Uusi Blogikirjoitus

Luehan uusin blogikirjoitus Rotinat, joka käsittelee ikivanhaa karjalaista rotinaperinnettä.

Uusi blogikirjoitus: Rotinat 23.1.2022  Siirry blogeihin tästä

Osta Karjala-aiheiset korvakorut

Anna karjalaisten juuriesi näkyä!

Hekuvat karjala-aiheiset korvakorut ovat tulleet myyntiin. 15 € pari, yksittäin 8 €.
Katso kohtaa tuotteet ja tilaa korvakorut itsellesi ja läheisillesi.

Toimintasuunnitelma 2021

Tuotteet

Kuvagalleria

Tule mukaan

Tule mukaan! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!

Jaakkiman Sanomat

Suur-Jaakkimalaiset r.y.

on perustettu v. 1973 ja sen kotipaikka on Helsingin kaupunki.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia jaakkimalaisia perinteitä ja karjalaista kulttuuria. Yhdistys toimii entiseltä kotiseudultaan Jaakkimasta, Lumivaarasta ja Lahdenpohjasta kotoisin olevan väestön sekä heidän jälkeläistensä ja myötäeläjien yhdyssiteenä ja edistää entisen kotiseutunsa hyväksi tapahtuvaa toimintaa.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan järjestämällä toimintaympäristössään jäsenilleen ja asiasta kiinnostuneille suunnattuja yleisötilaisuuksia, sekä järjestää kulttuuri-, perinne ja vapaa-ajan tilaisuuksia.

Toimeenpanemalla esitelmä-, kokous-, ynnä muita valistus- ja sivistystilaisuuksia sekä juhlia ja iltamia; harjoittamalla julkaisutoimintaa; järjestämällä koulutus- ja infotilaisuuksia; järjestämällä kotiseutumatkoja ja muita matkoja jäsenilleen; pitämällä yhteyksiä muihin karjalaisiin yhteisöihin ja sukuseuroihin; avustamalla viranomaisia antamalla lausuntoja ja suorittamalla viranomaisten sille uskomia tehtäviä; harjoittamalla nuoriso- sekä varhaisnuorisotoimintaa; toimimalla yhteistyössä Karjalan Liiton kanssa luovutetun Karjalan kysymyksen ratkaisemiseksi.

Yhdistyksen jäseneksi pääsee jokainen, jonka yhdistyksen hallitus hyväksyy. Hallituksen hyväksymät jäsenet ovat varsinaisia, kannattavia tai ainaisjäseniä.

Jaakkiman kartta:
Avaa kartta klikkaamalla.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seuran lippu

Seuran toiminnan alkuvaiheissa 70-luvulla teetettiin oma lippu laadukkaasta kankaasta, puisella kantovarrella ja komealla nuppikoristeella. Kaikki nämä olivat kuitenkin aika painavia kantaa kesäisessä Karjala Liiton kesäjuhlien juhlakulkueessa. Niinpä teetettiin uusi kevyempi kantolippu vuonna 2018. Uusi lippu on alkuperäisen kaltainen, senkin symbolina on Jaakkiman kirkon kellotorni ja lipussa lukee Suur-Jaakkimalaiset.

Uusi kantolippu naulattiin juhlallisesti yhdistyksen kevätkokouksessa 18.3.2018. Siitä kerrottiin Jaakkiman Sanomissa 4/2018 näin: "Karjalaistenlaulun sävelin siirryttiin päivän huipennukseen, yhdistyksen uuden kulkuelipun naulaamiseen. Kutsutut kunniavieraat löivät ensimmäiset naulat. He olivat Martti Nuikka, Heikki Pöllänen, Eino Bergman, Seija Bergman, Anja Kallio, Reino Halonen, Irma Sinerkari. Heidän jälkeensä vasaraa paukauttivat Taina Suoninen, Paavo Suoninen, Hilkka Nieminen, Marja Huttunen ja Seppo Saari sekä yhdistyksen hallituksen jäsenet Tarja Rantama, Pertti Parikka, Salme Ollikainen, Mauri Pekkinen, Jyrki Tiittanen, Tea Itkonen ja Kiti Hartikainen"

Lippu vihittiin käyttöön Karjalaisten kesäjuhlien avajaisissa 2018 Kouvolassa. Sekin ikuistettiin valokuvin. Lippua kantoi kesäjuhlien avajaisissa ja juhlakulkueessa yhtistyksen kauppalopo Seppo Saari ja airueina olivat puheenjohtaja Tarja Rantama ja varainhoitaja Elli Saari.

Kuvat kevätkokouksesta ja kesäjuhlista 2018:

< lokakuu 2022 >
matiketopelasu