Suur-Jaakkimalaiset ry.

Tervetuloa Suur-Jaakkimalaiset ry:n kotisivuille

Aikoinaan vauras alue- idyllinen kauppala

Suur-Jaakkimalaiset ovat entisen Jaakkiman, Lumivaaran ja Lahdenpohjan alueelta evakkoon lähteneitä tai heidän jälkeläisiään. Alue sijaitsi Laatokan rannalla luovutetussa Karjalassa. Sen luonto on kuuluisa kauneudestaan jylhine kallioineen, lahtieen, saarineen ja hiekkarantoineen. Ilmasto ja maaperä olivat ihanteellista maanviljelyyn, joka oli tärkeä elinkeino kalastuksen ohella. Pitäjän alueella oli yli 100 järveä ja lampea.

Alueen keskus oli Lahdenpohja, joka oli vanha kauppapaikka ja kuuluisa talvimarkkinoistaan. Lahdenpohjan sataman tunnettiin Laatokan suojaisempana syväsatamana. Jaakkima ja Lahdenpohja olivat myös tunnettuja varuskuntapaikkakuntia. Ennen evakkotaivalta alueella asui n. 15.000 asukasta. Sodan jälkeen suurin osa jaakkimalaisista sijoitettiin Etelä-Pohjanmaalle Seinäjoen ympäristöön. Kaiken kaikkiaan Karjalasta lähti evakkoon n. 420.000 ihmistä.

Tältä sivuilta löydät tietoa Suur-Jaakkimalaisten järjestön toiminnasta, kuvia tapahtumistamme sekä jaakkimalaisiin liittyvää asiaa.

Kuvassa yläpuolella vasemmalla on Jaakkiman perinnevaakuna, vieressä Lumivaaran ja alla Lahdenpohjan vaakuna.

Tule mukaan toimintaan
Nyt voit tukea Suur-Jaakkimalaisten toimintaa. Lisätietoja saat klikkaamalla tästä

Ajankohtaista:

Kutsu Suur-Jaakkimalaisten kokoukseen 2.10.2021 Karjalatalolle ja sieltä Öitseihin

Tervetuloa Suur-Jaakkimalaisten kevät- ja syyskokoukseen lauantaina 2.10.klo 13 Karjalatalon yläsaliin, Käpylänkuja 1, 0061 Helsinki. Kevätkokous siirtyi pidettäväksi syksyyn pandemian takia.

Tule mukaan vaikuttamaan!

Arvomme kaikkien kokoukseen osallistuneiden kesken pääsylipun Öitseihin.

Huom! Varaa pikkurahaa mukaan Öitseihin. Myymme arpoja, jossa hyvät palkinnot.

La. 2.10. klo 14.00 alkaen Legendaariset Öitsit Karjalatalon juhlasalissa. Tervetuloa!

Muista ennakkoilmoittautuminen.

Kuva vuoden 2019 Öitseiltä.
Suur-Jaakkimalaisia kurkistelemassa laatokankarjalaisesta tintamareskista.

Öitsit on Suur-Jaakkimalaisten iloinen, perinteinen ja ohjelmallinen ruokajuhla.

Tänä vuonna juhlapuhujana on kasvatustieteen tohtori Hellä Neuvonen- Seppänen väitöskirjansa aiheesta:

Menetetyn Karjalan valot ja varjot, siirtokarjalaisuus evakon lapsen elämässä

Mitä myönteistä ja toisaalta myös taakkaa jälkipoliville siirtyy evakkoudesta?

Tule kuuntelemaan Hellää ja keskustelemaan sekä jakamaan ajatuksia evakkouuden siirtymisestä seuraaville sukupolville.

Lisäksi tarjolla Karjalainen pitopöytä ja monipuolista ohjelmaa: kylät kisailevat, arpajaiset ja paljon muuta.
Musiikista vastaa Ilkka Aunu ja Tears of Joy -yhtye.

Paahan siekin merkintä kalenteriis ja tuu öitseilemään meijän kans.
Öitsit on nääs yks tän vuen kohokohdist.

Liput 30 €, alle 12 vuotiaat ilmaiseksi.

Ennakkoilmoittautumiset 26.9. mennessä.
Elli Saarelta puh 040 727 1104 elli.saari@elisanet.fi tai Tarja Rantamalta 040 501 3047 tarja.rantama@gmail.com
Viestikenttään osallistujien nimet.

Huom! Koronaohjeet huomioidaan joka tilanteessa.

Parhain terveisin Suur-Jaakkimalasiten hallitus ry

Sunnuntaina 3.10.2021 klo 14 Viipurin Lauluveikkojen iki-ihana konsertti

KARJALAN KUNNAILLA

Karjalatalolla, Käpylänkuja 1, Helsinki

Tämä konsertti on täynnä väkevää laulua ja karjalaista asennetta.

Tuuhan sieki kuuntelemaan ja nauttimaan yhes.

Liput 25 € / 20 € (Karjalakortilla)

Ennakkoilmoittautumiset 1.10. mennessä.
Tarja Rantamalta 040 501 3047 tarja.rantama@gmail.com
Viestikenttään osallistujien nimet.

Sydämellisin Terveisin Suur-Jaakkimalaiset ry:n hallitus ja Viipurin Lauluveikot

Marraskuussa 28.11.2021 klo 16 Viipurin Lauluveikkojen tunnelmallinen adventtikonsertti

JOHANNEKSEN KIRKOSSA

Korkeavuorenkatu 12, Helsinki

Tuuhan sieki kuuntelemaan ja nauttimaan yhes.

Liput 25 € / 20 € (Karjalakortilla)

Ennakkoilmoittautumiset 1.10. mennessä.
Tarja Rantamalta 040 501 3047 tarja.rantama@gmail.com

Konsertin johtaa Ilkka Aunu

Sydämellisin terveisin Suur-Jaakkimalaiset ry:n hallitus ja Viipurin Lauluveikot

Anna karjalaisten juuriesi näkyä!
Hekuvat karjala-aiheiset korvakorut ovat tulleet myyntiin. 15 € pari, yksittäin 8 €.
Katso kohtaa tuotteet ja tilaa korvakorut itsellesi ja läheisillesi.

3.6.2021 Uusi Blogikirjoitus: Välähdys  Siirry blogeihin tästä

Toimintasuunnitelma 2021

Tuotteet

Kuvagalleria

Tule mukaan

Tule mukaan! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!

Jaakkiman Sanomat

Suur-Jaakkimalaiset r.y.

on perustettu v. 1973 ja sen kotipaikka on Helsingin kaupunki.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia jaakkimalaisia perinteitä ja karjalaista kulttuuria. Yhdistys toimii entiseltä kotiseudultaan Jaakkimasta, Lumivaarasta ja Lahdenpohjasta kotoisin olevan väestön sekä heidän jälkeläistensä ja myötäeläjien yhdyssiteenä ja edistää entisen kotiseutunsa hyväksi tapahtuvaa toimintaa.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan järjestämällä toimintaympäristössään jäsenilleen ja asiasta kiinnostuneille suunnattuja yleisötilaisuuksia, sekä järjestää kulttuuri-, perinne ja vapaa-ajan tilaisuuksia.

Toimeenpanemalla esitelmä-, kokous-, ynnä muita valistus- ja sivistystilaisuuksia sekä juhlia ja iltamia; harjoittamalla julkaisutoimintaa; järjestämällä koulutus- ja infotilaisuuksia; järjestämällä kotiseutumatkoja ja muita matkoja jäsenilleen; pitämällä yhteyksiä muihin karjalaisiin yhteisöihin ja sukuseuroihin; avustamalla viranomaisia antamalla lausuntoja ja suorittamalla viranomaisten sille uskomia tehtäviä; harjoittamalla nuoriso- sekä varhaisnuorisotoimintaa; toimimalla yhteistyössä Karjalan Liiton kanssa luovutetun Karjalan kysymyksen ratkaisemiseksi.

Yhdistyksen jäseneksi pääsee jokainen, jonka yhdistyksen hallitus hyväksyy. Hallituksen hyväksymät jäsenet ovat varsinaisia, kannattavia tai ainaisjäseniä.

Jaakkiman kartta:
Avaa kartta klikkaamalla.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seuran lippu

Seuran toiminnan alkuvaiheissa 70-luvulla teetettiin oma lippu laadukkaasta kankaasta, puisella kantovarrella ja komealla nuppikoristeella. Kaikki nämä olivat kuitenkin aika painavia kantaa kesäisessä Karjala Liiton kesäjuhlien juhlakulkueessa. Niinpä teetettiin uusi kevyempi kantolippu vuonna 2018. Uusi lippu on alkuperäisen kaltainen, senkin symbolina on Jaakkiman kirkon kellotorni ja lipussa lukee Suur-Jaakkimalaiset.

Uusi kantolippu naulattiin juhlallisesti yhdistyksen kevätkokouksessa 18.3.2018. Siitä kerrottiin Jaakkiman Sanomissa 4/2018 näin: "Karjalaistenlaulun sävelin siirryttiin päivän huipennukseen, yhdistyksen uuden kulkuelipun naulaamiseen. Kutsutut kunniavieraat löivät ensimmäiset naulat. He olivat Martti Nuikka, Heikki Pöllänen, Eino Bergman, Seija Bergman, Anja Kallio, Reino Halonen, Irma Sinerkari. Heidän jälkeensä vasaraa paukauttivat Taina Suoninen, Paavo Suoninen, Hilkka Nieminen, Marja Huttunen ja Seppo Saari sekä yhdistyksen hallituksen jäsenet Tarja Rantama, Pertti Parikka, Salme Ollikainen, Mauri Pekkinen, Jyrki Tiittanen, Tea Itkonen ja Kiti Hartikainen"

Lippu vihittiin käyttöön Karjalaisten kesäjuhlien avajaisissa 2018 Kouvolassa. Sekin ikuistettiin valokuvin. Lippua kantoi kesäjuhlien avajaisissa ja juhlakulkueessa yhtistyksen kauppalopo Seppo Saari ja airueina olivat puheenjohtaja Tarja Rantama ja varainhoitaja Elli Saari.

Kuvat kevätkokouksesta ja kesäjuhlista 2018:

< syyskuu 2021 >
matiketopelasu