Suur-Jaakkimalaiset ry.

Tervetuloa Suur-Jaakkimalaiset ry:n kotisivuille

Aikoinaan vauras alue- idyllinen kauppala

Suur-Jaakkimalaiset ovat entisen Jaakkiman, Lumivaaran ja Lahdenpohjan alueelta evakkoon lähteneitä tai heidän jälkeläisiään. Alue sijaitsi Laatokan rannalla luovutetussa Karjalassa. Laatokka, karjalaisten mereksi kutsuttu syvä ja voimakasvirtainen järvi, on valtavan kokoinen ja erittäin kalarikas. Laatokalla pysyttiin kalastamaan myös läpi vuoden mm. lohta, nieriää, siikaa ja muikkua. Alueen luonto on kuuluisa kauneudestaan jylhine kallioineen, lahtieen, saarineen ja hiekkarantoineen. Ilmasto ja maaperä olivat ihanteellista maanviljelyyn, joka oli tärkeä elinkeino kalastuksen ohella. Laatokan ansiosta hallaa ei alueella juuri ollut. Pitäjän alueella oli yli 100 järveä ja lampea.

Alueen keskus oli Lahdenpohja, joka oli vanha kauppapaikka ja kuuluisa talvimarkkinoistaan. Lahdenpohjan sataman tunnettiin Laatokan suojaisempana syväsatamana. Jaakkima ja Lahdenpohja olivat myös tunnettuja varuskuntapaikkakuntia. Ennen evakkotaivalta alueella asui n. 15.000 asukasta. Sodan jälkeen suurin osa jaakkimalaisista sijoitettiin Etelä-Pohjanmaalle Seinäjoen ympäristöön. Kaiken kaikkiaan Karjalasta lähti evakkoon n. 420.000 ihmistä.

Tältä sivuilta löydät tietoa Suur-Jaakkimalaisten järjestön toiminnasta, kuvia tapahtumistamme sekä jaakkimalaisiin liittyvää asiaa.

Kuvassa yläpuolella vasemmalla on Jaakkiman perinnevaakuna, vieressä Lumivaaran ja alla Lahdenpohjan vaakuna.

Tule mukaan toimintaan

Nyt voit tukea Suur-Jaakkimalaisten toimintaa. Lisätietoja saat klikkaamalla tästä

Ajankohtaista:

Hyvää alkanutta vuotta 2022 teille kaikille

ja kiitos menneestä vuodesta kansanne!

Toivokaamme, että pääsemme eroon koronakurimuksesta mahdollisimman pian. Me Suur-Jaakkimalaiset ovat toiveikkaita tämänkin asian suhteen ja olemme suunnitelleet kaikenlaista mukavaa toimintaa tälle vuodelle.

Tulethan sinäkin mukaan toimintaamme ja ota kaveritkin mukaasi!

Nyt helmikuussa la. 12.2.2022 olemme lähdössä Kansallisteatteriin katsomaan kirjailija Miika Nousiaisen Pintaremontti -komediaa. Näytäntö alkaa klo 13. Hinta on 65 euroa, joka sisältää päivällisen heti esityksen jälkeen Kansallisteatterissa.

Ilmoittautumisaika ti. 11.1. meni jo, mutta paikkoja voi vielä tiedustella:

Tarja Rantamalta p. 040 501 3047 tai tarja.rantama@gmail.com tai Kirsti Hartikaiselta p. 040 747  6846 kirsti.hartikainen@welho.com

Jos sait vielä liput ilmoittautumisajan jälkeen 11.1. niin maksathan teatterilipun/liput etukäteen maksu on Suur-Jaakkimalaisten tilille FI97 5723 0241 013098

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Jäsenkirjeemme on postitettu nyt tammikuun alussa ja sieltä saat lisätietoja tämän vuoden tapahtumistamme.

Toimintasuunnitelmamme vuodelle 2022 on päivitetty. Käyhän katsomassa, mitä kaikkea mukavaa teemme tänä vuonna jäseniemme kanssa. Tavataan Kansallisteatterissa la. 12.2. tai myöhemmin tänä vuonna Suur-Jaakkimalaisten tapahtumissa, jonne olet aina sydämelliseti tervetullut.

Parhain terveisin

Suur-Jaakkimalaisten hallitus

Anna karjalaisten juuriesi näkyä!

Hekuvat karjala-aiheiset korvakorut ovat tulleet myyntiin. 15 € pari, yksittäin 8 €.
Katso kohtaa tuotteet ja tilaa korvakorut itsellesi ja läheisillesi.

Tulossa uusi blogikirjoitus aiheesta Rotinat.

3.6.2021  Blogikirjoitus: Välähdys  Siirry blogeihin tästä

Toimintasuunnitelma 2021

Tuotteet

Kuvagalleria

Tule mukaan

Tule mukaan! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!

Jaakkiman Sanomat

Suur-Jaakkimalaiset r.y.

on perustettu v. 1973 ja sen kotipaikka on Helsingin kaupunki.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia jaakkimalaisia perinteitä ja karjalaista kulttuuria. Yhdistys toimii entiseltä kotiseudultaan Jaakkimasta, Lumivaarasta ja Lahdenpohjasta kotoisin olevan väestön sekä heidän jälkeläistensä ja myötäeläjien yhdyssiteenä ja edistää entisen kotiseutunsa hyväksi tapahtuvaa toimintaa.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan järjestämällä toimintaympäristössään jäsenilleen ja asiasta kiinnostuneille suunnattuja yleisötilaisuuksia, sekä järjestää kulttuuri-, perinne ja vapaa-ajan tilaisuuksia.

Toimeenpanemalla esitelmä-, kokous-, ynnä muita valistus- ja sivistystilaisuuksia sekä juhlia ja iltamia; harjoittamalla julkaisutoimintaa; järjestämällä koulutus- ja infotilaisuuksia; järjestämällä kotiseutumatkoja ja muita matkoja jäsenilleen; pitämällä yhteyksiä muihin karjalaisiin yhteisöihin ja sukuseuroihin; avustamalla viranomaisia antamalla lausuntoja ja suorittamalla viranomaisten sille uskomia tehtäviä; harjoittamalla nuoriso- sekä varhaisnuorisotoimintaa; toimimalla yhteistyössä Karjalan Liiton kanssa luovutetun Karjalan kysymyksen ratkaisemiseksi.

Yhdistyksen jäseneksi pääsee jokainen, jonka yhdistyksen hallitus hyväksyy. Hallituksen hyväksymät jäsenet ovat varsinaisia, kannattavia tai ainaisjäseniä.

Jaakkiman kartta:
Avaa kartta klikkaamalla.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seuran lippu

Seuran toiminnan alkuvaiheissa 70-luvulla teetettiin oma lippu laadukkaasta kankaasta, puisella kantovarrella ja komealla nuppikoristeella. Kaikki nämä olivat kuitenkin aika painavia kantaa kesäisessä Karjala Liiton kesäjuhlien juhlakulkueessa. Niinpä teetettiin uusi kevyempi kantolippu vuonna 2018. Uusi lippu on alkuperäisen kaltainen, senkin symbolina on Jaakkiman kirkon kellotorni ja lipussa lukee Suur-Jaakkimalaiset.

Uusi kantolippu naulattiin juhlallisesti yhdistyksen kevätkokouksessa 18.3.2018. Siitä kerrottiin Jaakkiman Sanomissa 4/2018 näin: "Karjalaistenlaulun sävelin siirryttiin päivän huipennukseen, yhdistyksen uuden kulkuelipun naulaamiseen. Kutsutut kunniavieraat löivät ensimmäiset naulat. He olivat Martti Nuikka, Heikki Pöllänen, Eino Bergman, Seija Bergman, Anja Kallio, Reino Halonen, Irma Sinerkari. Heidän jälkeensä vasaraa paukauttivat Taina Suoninen, Paavo Suoninen, Hilkka Nieminen, Marja Huttunen ja Seppo Saari sekä yhdistyksen hallituksen jäsenet Tarja Rantama, Pertti Parikka, Salme Ollikainen, Mauri Pekkinen, Jyrki Tiittanen, Tea Itkonen ja Kiti Hartikainen"

Lippu vihittiin käyttöön Karjalaisten kesäjuhlien avajaisissa 2018 Kouvolassa. Sekin ikuistettiin valokuvin. Lippua kantoi kesäjuhlien avajaisissa ja juhlakulkueessa yhtistyksen kauppalopo Seppo Saari ja airueina olivat puheenjohtaja Tarja Rantama ja varainhoitaja Elli Saari.

Kuvat kevätkokouksesta ja kesäjuhlista 2018:

< tammikuu 2022 >
matiketopelasu