Suur-Jaakkimalaiset ry.

Tervetuloa Suur-Jaakkimalaiset ry:n kotisivuille

Aikoinaan vauras alue- idyllinen kauppala

Suur-Jaakkimalaiset ovat entisen Jaakkiman, Lumivaaran ja Lahdenpohjan alueelta evakkoon lähteneitä tai heidän jälkeläisiään. Alue sijaitsi Laatokan rannalla luovutetussa Karjalassa. Sen luonto on kuuluisa kauneudestaan jylhine kallioineen, lahtieen, saarineen ja hiekkarantoineen. Ilmasto ja maaperä olivat ihanteellista maanviljelyyn, joka oli tärkeä elinkeino kalastuksen ohella. Ennen evakkotaivalta tällä alueella asui 8500 ihmistä. Sodan jälkeen suurin osa jaakkimalaisista sijoitettiin Etelä-Pohjanmaalle Seinäjoen ympäristöön.

Tältä sivuilta löydät tietoa Suur-Jaakkimalaisten järjestön toiminnasta, kuvia tapahtumistamme sekä jaakkimalaisiin liittyvää asiaa. Kuvassa yläpuolella vasemmalla on Jaakkiman perinnevaakuna, vieressä Lumivaaran ja alla Lahdenpohjan vaakuna.

Tule mukaan toimintaan

Ajankohtaista:

Varotoimena koronatilanteen takia on peruutettu vierailu Lotta-museoon 17.4 sekä yhdistyksen kevätkokous 24.4. Kevätkokouksen uusi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

26.4.2021 Uusi Blogi: Kyläkirjoista kertova blogi "Kotoisilla Kujosilla". Siirry blogeihin tästä
2.2.2021 Uusi jäsenkirje on julkaistu. Siirry kirjeeseen tästä

Toimintasuunnitelma 2021

Tuotteet

Kuvagalleria

Tule mukaan

Tule mukaan! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!

Jaakkiman Sanomat

Suur-Jaakkimalaiset r.y.

on perustettu v. 1973 ja sen kotipaikka on Helsingin kaupunki.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia jaakkimalaisia perinteitä ja karjalaista kulttuuria. Yhdistys toimii entiseltä kotiseudultaan Jaakkimasta, Lumivaarasta ja Lahdenpohjasta kotoisin olevan väestön sekä heidän jälkeläistensä ja myötäeläjien yhdyssiteenä ja edistää entisen kotiseutunsa hyväksi tapahtuvaa toimintaa.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan järjestämällä toimintaympäristössään jäsenilleen ja asiasta kiinnostuneille suunnattuja yleisötilaisuuksia, sekä järjestää kulttuuri-, perinne ja vapaa-ajan tilaisuuksia.

Toimeenpanemalla esitelmä-, kokous-, ynnä muita valistus- ja sivistystilaisuuksia sekä juhlia ja iltamia; harjoittamalla julkaisutoimintaa; järjestämällä koulutus- ja infotilaisuuksia; järjestämällä kotiseutumatkoja ja muita matkoja jäsenilleen; pitämällä yhteyksiä muihin karjalaisiin yhteisöihin ja sukuseuroihin; avustamalla viranomaisia antamalla lausuntoja ja suorittamalla viranomaisten sille uskomia tehtäviä; harjoittamalla nuoriso- sekä varhaisnuorisotoimintaa; toimimalla yhteistyössä Karjalan Liiton kanssa luovutetun Karjalan kysymyksen ratkaisemiseksi.

Yhdistyksen jäseneksi pääsee jokainen, jonka yhdistyksen hallitus hyväksyy. Hallituksen hyväksymät jäsenet ovat varsinaisia, kannattavia tai ainaisjäseniä.

Jaakkiman kartta:

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seuran lippu

Seuran toiminnan alkuvaiheissa 70-luvulla teetettiin oma lippu laadukkaasta kankaasta, puisella kantovarrella ja komealla nuppikoristeella. Kaikki nämä olivat kuitenkin aika painavia kantaa kesäisessä Karjala Liiton kesäjuhlien juhlakulkueessa. Niinpä teetettiin uusi kevyempi kantolippu vuonna 2018. Uusi lippu on alkuperäisen kaltainen, senkin symbolina on Jaakkiman kirkon kellotorni ja lipussa lukee Suur-Jaakkimalaiset.

Uusi kantolippu naulattiin juhlallisesti yhdistyksen kevätkokouksessa 18.3.2018. Siitä kerrottiin Jaakkiman Sanomissa 4/2018 näin: "Karjalaistenlaulun sävelin siirryttiin päivän huipennukseen, yhdistyksen uuden kulkuelipun naulaamiseen. Kutsutut kunniavieraat löivät ensimmäiset naulat. He olivat Martti Nuikka, Heikki Pöllänen, Eino Bergman, Seija Bergman, Anja Kallio, Reino Halonen, Irma Sinerkari. Heidän jälkeensä vasaraa paukauttivat Taina Suoninen, Paavo Suoninen, Hilkka Nieminen, Marja Huttunen ja Seppo Saari sekä yhdistyksen hallituksen jäsenet Tarja Rantama, Pertti Parikka, Salme Ollikainen, Mauri Pekkinen, Jyrki Tiittanen, Tea Itkonen ja Kiti Hartikainen"

Lippu vihittiin käyttöön Karjalaisten kesäjuhlien avajaisissa 2018 Kouvolassa. Sekin ikuistettiin valokuvin. Lippua kantoi kesäjuhlien avajaisissa ja juhlakulkueessa yhtistyksen kauppalopo Seppo Saari ja airueina olivat puheenjohtaja Tarja Rantama ja varainhoitaja Elli Saari.

Kuvat kevätkokouksesta ja kesäjuhlista 2018:

< toukokuu 2021 >
matiketopelasu