Joulun sanoma kirkastuu

”Suur-Jaakkimassa joulu on vasta loppiaisen aikaan. Venäläinen pakkasukko vastaa meidän joulupukkiamme lahjoineen ja hyvän joulun toivotuksineen. Olemme suurten kulttuurierojen äärellä tänä päivänä. Uskon, että hengellisen elämän merkitys on keskeisellä sijalla niin täällä Kanta-Suomessa kuin Karjalassakin. Joulun tärkein sanoma Kristus on meille syntynyt, ”Poika meille annettu”, jonka ympärillä on herraus. Joulun suurta ihmettä pysähdymme tutkistelemaan sydämissämme. Joulun sanoma kirkastuu päivä päivältä täällä Koti-Suomessa kaamoksen keskellä.”

Tällaisen joulutervehdyksen kortin muodossa lähettäisin Karjalan kirkon piispoille, jotka vierailivat Suomessa Suur-Jaakkimalaisten vieraana. Kiitos arvoisat piispat, käyntinne ilahdutti meitä syvästi. Kiitos myös rovasti Naukkariselle, joka Töölön seurakunnan monitoimitilasta Mall of Triplasta kiireiltään ehti tuomaan oman tervehdyksensä palaveriin. Saimme yhdessä aikaan isoja toiminnallisia suunnitelmia siltä pohjalta, mitä arvoisat Karjalan kirkon piispat olivat jo edeltä nähneet ja visioineet. Keskinäinen hengellinen ja toiminnallinen yhteys jäi sydämiimme asumaan.

Menestyksellinen jaakkimalainen yhteys Karjalaan jatkossa kaipaa lisäapua Karjalan Liiton Hengelliseltä toimikunnalta. Toimikunnassa on piispoja ja pappeja, jotka pystyvät antamaan tukensa hyvälle yhteistyölle Karjalan kirkon piispoille ja karjalaisuudelle.

Viime keväänä kaikki suunnitelmat yhdistyksessämme jäivät kesken koronan takia. Valtiovallan taholta pandemia sulki niin valtakunnan rajat kuin rajat Uudellamaalla. Yli neljäsataa uutta päivittäistä koronatapausta Suomessa on tänä päivänä todettu. Katsokaamme Betlehemin tähden suuntaan. Se luo uskoa ihmisten hätääntyneisiin tilanteisiin, perheissä, missä koronavirus jyllää ja missä jokaisen elämäntilanne on koetuksella. Pandemia on leviävää sorttia. Jumala pitää lapsistaan huolen myös sanansa ja lupaustensa kautta.

Jaakkiman kirkkoa rakennetaan uusiksi seurakunnan ja paikallisten rahoittajien avustuksella: ”Sen mitä isät ovat tuhonneet, nyt pojat rakentavat uudelleen". Jaakkiman kirkkoa on siistitty ja rappauksia korjattu, kirkon lattia kunnostettu huonojalkaistenkin käveltäväksi. Tapahtumia ja tilaisuuksia on siellä järjestetty: konsertteja, taidenäyttelyjä ja ennen kaikkea talkoita paikallisten kanssa. Joulun ilosanoma kuuluu paikallisille ja kulttuuri-ihmisille ja valaiskoon lyhtynne loisto suunnitelmianne ja toiveitanne jatkossakin.

Kotiseutumatkat Jaakkimaan peruuntuivat kesäkuun alkupuolella. Olin suunnitellut isäni Karjala-aikaisten naapurien jälkeläisten Kolmosten ja Tarkkosten kanssa matkaa Jaakkiman Sanomien matkanjohtajien opastuksessa. Olisin niin mielelläni entisille isäni jaakkimalaisten naapurien jälkipolville näyttänyt Reuskulaa ja kotipaikkoja sekä Jaakkiman kirkkoa ja muistopaatta, joka vihittiin käyttöön kesäkuussa 2018.

Muistopaaden vihkitilaisuus oli vaikuttava paikallisten yhteisöjen ja kaupungin avustamana, mutta Suur-Jaakkimalaisten ja Jaakkimalaisten Seuran panos toiminnallaan tapahtumassa toi sen kunnioituksen ja arvon isänmaan puolesta uhrinsa antaneille havuseppeleiden ja ruusujen laskun muodossa, johon koko suurjaakkimalainen väki osallistui. Sitä edelsi yhteistyö- ja suunnittelumatkat Jaakkiman Sanomien ja Jaakkimalaisten Seuran edustajien kanssa. He olivat muistopaaden alkuunpanijat. Itse olin tapahtumajärjestelykokouksissa mukana.

Kaikille järjestelyihin osallistuneille ja tapahtumassa olleille lähettäisin suuret kiitokset joulukortin kuvan kera, jossa koristellun joulukuusen alla on paljon kauniita lahjoja. Lahjat ovat muistuttamassa joulun suurimmasta lahjasta meille. Luukas 2: 1 -3.

Hyvää ja Rauhallista Joulua

niin Karjalaan kuin Suur-Jaakkimalaisille Koti-Suomeen.

Tarja Rantama pj.

Takaisin blogeihin