Impilahti-Seura ry

Aktiivista toimintaa

Impilahti-Seura ry järjestää sääntöjensä mukaan vuosittain monimuotoista toimintaa.  Impilahti-juhlia on vuodesta 2006 lähtien vietetty Punkaharjulla Itä-Karjalan Kansanopistolla. Eri teemoille pohjautuvia jäsenten kuukausitapaamisia on järjestetty Karjalatalon tiloissa Helsingissä. Perinteiseen toimintaan ovat kuuluneet myös kesämatkat kotiseudulle ja perinnelounas syksyllä.

Impilahti-Seuran puheenjohtaja on Seppo Suominen, seppo.suominen(at)haaga-helia.fi

IMPILAHTI-näyttely Outokummun kaivosmuseossa 15.11.2019 - 28.2.2020

Outokummun kaivosmuseon alakertaan on 15.11.2019 avattu Impilahdesta kertova näyttely yhteistyössä Impilahti-Seuran kanssa. Näyttely on avoinna Kaivosmuseossa 28.2.2020 saakka ja siihen voi tutustua arkisin klo 10-15. Pääsymaksu 6 € / 4 €.
Aloite Impilahti-aiheisesta näyttelystä tuli Impilahti-Seura ry:ltä jo keväällä 2018. Ensimmäinen yhteinen tapaaminen näyttelyn suunnittelun tiimoilta pidettiin syksyllä 2018, ja näyttely avautui tästä noin vuoden päästä. Outokummun kaivosmuseota Impilahti -näyttelyn toteuttamisessa kiinnosti Pitkärannan kaivos ja sen teollisuus sekä sota-aikana laaja impilahtelainen siirtoväen joukko, joka asettui Outokumpuun, silloiseen Kuusjärven kuntaan.
Erittäin hyvän yhteistyön pohjalta syntyi näyttely, jossa esille pääsevät jo edesmenneet impilahtelaiset niin ääninauhojen, videon, valokuvien kuin esineiden kautta. Kaikki näyttelyssä olevat esineet ovat lainassa joko Impilahti-Seura ry:ltä tai yksityishenkilöiltä, Kaivosmuseon kokoelmista esineistöä ei tätä näyttelyä varten löytynyt.
Impilahti -näyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua yhteen osaan Suomen historiasta: Impilahden kunnan kyliin, teollisuuteen, ihmisiin, ja sekä siihen muutokseen, joka näitä ihmisiä kohtasi, kun oma kotipitäjä jouduttiin luovuttamaan talvi- ja jatkosodan jälkeen toiselle valtiolle.

Lisätietoja näyttelystä: Merja Marin, museonjohtaja, puh. 044 7559 391 tai
merja.marin@outokummunkaupunki.fi

Impilahti

Impilahden kunta sijaitsee Laatokan pohjoisrannalla, nykyisen luovutetun Karjalan alueella. Impilahdesta kasvoi Laatokan Karjalan kolmanneksi väkirikkain kunta asukasmäärän ollessa 14 190 vuonna 1939. Perinteisten elinkeinojen, kuten maanviljelyksen ohella vilkas teollisuustoiminta mm. Pitkärannassa tarjosi impilahtelaisille töitä. Tänään Impilahti käsittää entisen Impilahden kunnan länsiosan ja siellä asuu noin 1 000 henkeä. Hallinnollisesti alue kuuluu Pitkärannan piiriin.

Impilahden muistoa vaalimaan perustettiin Impirantasäätiö ja Impilahtelaisten Seura Ry, jonka alla oli Pääkaupungin Impilahtelaiset. Vuosina 2001-2002 ne yhdistettiin ja uuden organisaation nimeksi tuli Impilahti-Seura ry. Impilahti-Seura ry järjestää aktiivisesti monenlaista toimintaa, mm. Impilahti-juhlia.

Outokummun kaivosmuseo

Outokummun kaivosmuseo on vuonna 1982 perustettu kaivannaisalan erikoismuseo. Kaivosmuseo toimii Outokummun keskustassa Vanhan kaivoksen alueella. Museo saa valtionosuutta ja se työllistää vakituisesti kaksi museoammatillisen koulutuksen saanutta henkilöä.
www.vanhakaivos.com

Jäsenmaksu

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Yhteystiedot

Hallituksen puheenjohtaja Seppo Suominen,+358 40 4887142, seppo.suominen(at)haaga-helia.fi

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!