Uutiset

Sunnuntaina 22.9.19 vietettiin Karunan kauniissa merellisissä maisemissa Uusikirkkolaisten kirkkopyhää.

Messun jälkeen iloinen karjalainen puheensorina täytti Karunan seurakuntakodin salin, jossa juotiin Sauvon Karjalaseuran tarjoamat kirkkokahvit, osallistujia oli noin 70 hlöä.

Kiitos kaikille mukana olleille!

Karunan nykyinen kivikirkko edustaa tyylisuunnaltaan kansallisromantiikkaa.

Kirkko on rakennettu vuosina 1908–1910 Josef Stenbäckin suunnittelemana läheisiltä kallioilta louhitusta harmaasta graniitista.

Kirkkosalin keskellä olevassa tähtiholvissa ja vyökaarissa on köynnöskoristelua, ja muuten kirkko on sisältä rapattu valkoiseksi.

Kirkkoa on luonnehdittu yhdeksi Suomen onnistuneimmista ja kauneimmista kansallisromanttisista kirkoista.

Ilmari Launis on suunnitellut kirkon alttarilasimaalaukset ”Ristiinnaulittu, jonka juurelta vuotaa elämän veden virta” ja sivuilla ”Kalkkia ja leipää kantavat enkelit”.

Tyyne Huuhka palkittiin piirakkamestarin arvonimellä

Lehtijuttu oli Kunnallislehdessä 3.5.19

Tyyneä onnittelemassa Sauvon Karjalaseuran puheenjohtaja Pauli Rastas, taustalla sihteeri Ulla Holopainen

Piirakkamestarin arvonimen saanut Tyyne Huuhka palkittiin kukkasin Sauvon Karjalaseuran tarinaillassa to 9.5.

Sauvon omat piirakkamestarit Kyllikki Peltola (nro 38) ja Tyyne Huuhka (nro 115)

Ansioituneita palkittiin ja luovutetun Karjalan liikemiehiä käsittelevä kirja julkistettiin järjestöseminaarissa

Karjalan Liiton järjestöseminaarissa 27.4.19 jaettiin ansiomerkkejä liiton jäsenyhteisöjen ansioituneille toimijoille.
Piirakkamestarin arvonimi myönnettiin kuudelle henkilölle. Aiemmin Karjalan Liitto on myöntänyt piirakkamestarin arvonimen 113. hengelle. Tänä vuonna piirakkamestareiden järjestys oli:

114. Aija Haukka, Vihannin Karjalaseura ry
115. Tyyne Huuhka, Sauvon Karjalaseura ry
116.  Eeva Kamppi, Lavian Karjalaiset ry
117.  Pirjo-Liisa Osola, Karhulan Karjalaiset ry
118.  Pekka Sihvonen, Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry
119.  Paula Sipiläinen, Hyvinkään Karjala-seura ry

Perustelut piirakkamestarin arvonimelle: Edellytämme arvonimen saajan vastanneen vähintään viiden vuoden aikajaksolla ainakin viiden suuren tapahtuman (yli 200 vierasta) piirakkatarjoilusta. Palkittava henkilö on opettanut, opastanut piirakantekoon kursseilla tai yleisötilaisuuksissa. Edellytämme arvonimen saajan toimineen piirakanleivonnan opettajana tai yleisötilaisuuksissa piirakanteon esittelijänä ainakin 5-10 kertaa /kurssia. Palkittava henkilö on osallistunut piirakkakilpailuun piirakantekijänä tai tuomarina.

Lue koko artikkeli tästä.