HYVÄÄ ALKANUTTA VUOTTA !

Tänäkin talvena maa on peittynyt valkoisesta lumesta myös täällä Varsinais-Suomessa.

Tätä kirjoittaessani ”Valtteri myräkkä” antaa lisää puhtaan valkoista peitettä edellisen päälle,toivotaan että saamme pitää kunnon talven myös täällä etelä rannikolla.

Vuosi 2021 kului hiljaiselon merkeissä koska korona kokoontumisrajoituksineen on hallinnut elämäämme lähes kaksi vuotta. Toivotaan että kevättä kohti tilanne helpottuu ja voidaan kokoontua ja tavata tarinailtojen,kokousten ja tapahtumien merkeissä.

Vuoden 2021 toimintakertomus:

Maaliskuu: Laskimme seppeleet Sauvon ja Karunan muistomerkeillä yhdessä Sauvo-Karunan Sotaveteraanien kanssa talvisodan päättymisen päivänä 13.3

Toukokuu: Sauvon hautausmaalla pesimme yhdessä veteraanien tukijaoston kanssa muistomerkit ja sankarihautojen ristit sekä Karunassa Karjalaan jääneiden ja Sankarivainajien muistomerkit. Elokuu Vuosikokous Kalles Backassa 3.8 Kesäteatteriretki Somerolle 8.8 veteraaniväen kanssa.

Joulukuu: Pikkujoulua vietettiin Sauvon Pappilassa 1.12 torttukahvien kera. Kanttorimme säestyksellä laulettiin joululaulujaOsallistuimme myös Paimiolaisten järjestämään joulujuhlaan 4.12

Vuoden 2022 toimintateema on Karjala ja karjalaisuus tutkimuskohteena ! Kesäjuhlat järjestetään Raumalla kesäkuun 17-19 pv. Vuoden ensimmäinen Karjalan Kunnaat lehti ilmestyy helmikuun alussa ja siinä on myös mukana 2022 jäsenmaksu joka on edelleen 25 €. Omalle seurallemme Karjalan Liitto tilittää jäsenmaksupalautuksena 4 € /jäsen. Jäseniä seurassamme on 98 henkilöä. Tulevista tapahtumista ilmoitellaan edelleen Kunnallislehden Sauvon yhd.palstalla. Tervetuloa joukolla mukaan !

Hallitus kiittää kuluneesta vuodesta 2021

Ulla Holopainen /sihteeri

1.12.2021 vietettiin pikkujoulua Sauvon pappilassa torttukahvien kera. Pikkujouluissa laulettiin joululauluja kanttorimme Eevan säestyksellä.
Reetta Kytönen luki tarinan karjalanmurteella kotiseutumatkasta.

Reetta Kytönen luki tarinan karjalanmurteella kotiseutumatkasta

Kesällä pestiin talkoilla muistomerkit sekä Sauvossa että Karunassa.
Sauvossa pestiin myös sankarihautojen ristit yhdessä veteraanitukijaoston kanssa.

13.3.2021 seppeleenlasku Sauvon sekä Karunan muistomerkeillä, kuvassa Ulla ja Kari Holopainen

13.3.21 tuli kuluneeksi 81 vuotta talvisodan päättymisestä.

Sauvo-Karunan Sotaveteraanit ry. ja Sauvon Karjalaseura ry. laskivat havuseppeleet sankarihaudoille ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeille sekä Sauvon että Karunan kirkkomailla.

"Sun kätes, Herra, voimakkaan
suo olla turva Suomenmaan
niin sodassa kuin rauhassa
ja murheen, onnen aikana."

Kuvassa Pauli Rastas ja Riitta Alander

Kuvassa Ulla ja Kari Holopainen

Kuvassa Ulla ja Kari Holopainen, Pertti Peura ja Matti Leinonen

Sauvon Karjalaseuran jäsenkirje 3/2020

Kesän jäsenkirjeessä toiveikkaasti oletimme, että tämä koronakurjimus olisi ohi jo lokakuuhun mennessä. Mutta mitä vielä, tilanne senkuin pahenee. Ja se ei tietenkään voi olla vaikuttamatta toimintaamme. Yhdistyksen hallitus kokoontuin marraskuun loppupuolella ja päätti, että mennään terveys edellä, ja katso-taan tilanteen kehittymistä. Edellä mainitusta syystä toiminnassamme pidetään taukoa ainakin maaliskuuhun asti. Yhdistyksen hallitus kokoontuu seuraavan kerran 3.2.2021 tarkastelemaan tilannetta. Tiedotetaan sen jälkeen uudestaan mitä voimme rajoitusten puolesta tehdä.

Koska oman yhdistyksen toiminnasta ei ole paljon kerrottavaa, niin tässä tietoa kolmesta Karjalan Liitossa parhaillaan käynnissä olevasta työryhmätyöstä:

1.    Kesäjuhlatyöryhmä
Pohditaan mm. sitä, onko kesäjuhlia tarkoituksenmukaista järjestää joka vuosi, tai järjestetäänkö joka toinen vuosi jotain kevennettyä yhdessätekemistä. KL lähettää asiasta kyselyn yhdistyksille, jossa yhdistykset saavat kertoa oman mielipiteensä.
2.    Toimintaselostetyöryhmä
Vuosittain täytettävä ja liittoon lähetettävä toimintaseloste muokataan paremmin nykypäivään sopivaksi.
3.    Jäsenkorttityöryhmä
Jäsenkortin ulkoasuun tullaan tekemään muutoksia. Samoin saadaan mahdollisesti sähköinen jäsenkortti. Tärkeämpää on kuitenkin, että Liitto neuvottelee eri yritysten kanssa kortilla saatavista etuuksista. Sinne on alustavien tietojen perusteella tulossa etuja, jotka käytettäessään korvaavat jäsenmaksun monin-kertaisesti.

Karjalan Liitto siirtyy vuoden 2021 alussa keskitettyyn jäsenlaskutukseen. Tällöin jäsenlaskut lähetetään suoraan jäsenseurojen henkilöjäsenille helmikuun Karjalan Kunnaiden mukana. Jäsenmaksu, 25 €, maksetaan kokonaisuu-dessaan Liiton tilille, jonka jälkeen maksetut jäsenseurojen jäsenmaksuosuudet tilitetään seurojen tileille. Sauvon Karjalaseuran tapauksessa palautettava osuus on 4 €/jäsen, koska liitolle maksetaan 20 € ja piirille 1 € jäsentä kohden.

Perin erikoisesta vuodesta huolimatta toivotamme teille kaikille rauhaisaa Joulun odotusta, Oikein Hyvää Joulua sekä koronavapaata vuotta 2021. Pysykää terveinä.

Yhdistyksen hallitus

Tammikuun tarinailta

Tammikuun tarinailtaa vietettiin 29.1.2020 Metalliasennus Huuhka Oy:n tiloissa Illan aiheena oli perinneruoat. Maistelimme mm hapankaalikeittoa itse leivotun ruisleivän kera, uunissa haudutettua hapankaalia, kaalipiirakkaa, uunijuustoa, perunapiirakoita munavoilla, vatruskoita ja jamakkapiirakkaa.

Sunnuntaina 22.9.19 vietettiin Karunan kauniissa merellisissä maisemissa Uusikirkkolaisten kirkkopyhää.

Messun jälkeen iloinen karjalainen puheensorina täytti Karunan seurakuntakodin salin, jossa juotiin Sauvon Karjalaseuran tarjoamat kirkkokahvit, osallistujia oli noin 70 hlöä.

Kiitos kaikille mukana olleille!

Karunan nykyinen kivikirkko edustaa tyylisuunnaltaan kansallisromantiikkaa.

Kirkko on rakennettu vuosina 1908–1910 Josef Stenbäckin suunnittelemana läheisiltä kallioilta louhitusta harmaasta graniitista.

Kirkkosalin keskellä olevassa tähtiholvissa ja vyökaarissa on köynnöskoristelua, ja muuten kirkko on sisältä rapattu valkoiseksi.

Kirkkoa on luonnehdittu yhdeksi Suomen onnistuneimmista ja kauneimmista kansallisromanttisista kirkoista.

Ilmari Launis on suunnitellut kirkon alttarilasimaalaukset ”Ristiinnaulittu, jonka juurelta vuotaa elämän veden virta” ja sivuilla ”Kalkkia ja leipää kantavat enkelit”.

Tyyne Huuhka palkittiin piirakkamestarin arvonimellä

Lehtijuttu oli Kunnallislehdessä 3.5.19

Tyyneä onnittelemassa Sauvon Karjalaseuran puheenjohtaja Pauli Rastas, taustalla sihteeri Ulla Holopainen

Piirakkamestarin arvonimen saanut Tyyne Huuhka palkittiin kukkasin Sauvon Karjalaseuran tarinaillassa to 9.5.

Sauvon omat piirakkamestarit Kyllikki Peltola (nro 38) ja Tyyne Huuhka (nro 115)

Ansioituneita palkittiin ja luovutetun Karjalan liikemiehiä käsittelevä kirja julkistettiin järjestöseminaarissa

Karjalan Liiton järjestöseminaarissa 27.4.19 jaettiin ansiomerkkejä liiton jäsenyhteisöjen ansioituneille toimijoille.
Piirakkamestarin arvonimi myönnettiin kuudelle henkilölle. Aiemmin Karjalan Liitto on myöntänyt piirakkamestarin arvonimen 113. hengelle. Tänä vuonna piirakkamestareiden järjestys oli:

114. Aija Haukka, Vihannin Karjalaseura ry
115. Tyyne Huuhka, Sauvon Karjalaseura ry
116.  Eeva Kamppi, Lavian Karjalaiset ry
117.  Pirjo-Liisa Osola, Karhulan Karjalaiset ry
118.  Pekka Sihvonen, Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry
119.  Paula Sipiläinen, Hyvinkään Karjala-seura ry

Perustelut piirakkamestarin arvonimelle: Edellytämme arvonimen saajan vastanneen vähintään viiden vuoden aikajaksolla ainakin viiden suuren tapahtuman (yli 200 vierasta) piirakkatarjoilusta. Palkittava henkilö on opettanut, opastanut piirakantekoon kursseilla tai yleisötilaisuuksissa. Edellytämme arvonimen saajan toimineen piirakanleivonnan opettajana tai yleisötilaisuuksissa piirakanteon esittelijänä ainakin 5-10 kertaa /kurssia. Palkittava henkilö on osallistunut piirakkakilpailuun piirakantekijänä tai tuomarina.

Lue koko artikkeli tästä.