Paimion Karjalaseura

Uutisia

Jäsenemme Veikko Malaska antoi seurallemme ”joululahjan” lahjoittamalla oheisen taulun! Kiitos Veikolle!

Runsaslukuinen yleisö kuunteli 28.11. Paimiosalissa emeritus suurlähettiläs Hannu Himasen mielenkiintoista luentoa; Voiko viidakon laki palata? Talvisodan varjo Suomen ja Euroopan yllä. Kuulijat osallistuivat aktiivisesti kysymällä niin talvisotaan johtaneesta kuin nykypäivänkin tilanteesta.

Paimion kaupungin joulumarkkinoilla Karjalaseuran jouluisen tuotekorin voitti Liisa Metsärinne. Lisäarvonnassa lapaset voitti Liisa Berg ja kaulaliinan Salla Ala-Jääski. Onnea voittajille.

Myyntipöydän takana häärivät Armi Suomi pj. ( kuvassa ) ja Maritta Lehtiö ( sihteeri)

Evakkoon! Runo-musiikkiesitys Paimiosalissa 10.10.2019

Helmikät: Marjatta Järvinen , lausunta, Tuija Saura, yksinlaulu ja Iina Kivimäki, piano.

Karjalan Liiton toimintakilpailu

Paimion Karjalaseura menestyi jälleen Karjalaln Liiton vuoden 2018 toimintakilpailussa voittamalla 201-300 jäsenen sarjan.

Olemme voittaneet myös Karjalan Liiton Varsinais-Suomen piirin vuoden 2018 kuntorallin yli 100 jäsenen sarjan.

Virvon, varvon, tuoreeks, terveeks… Paimion kirjaston väki virvottiin

Paimion Karjalaseura noudattaa vanhaa karjalaista perinnettä ja toivottaa virpomalla kaikkea hyvää, siunausta, menestystä, hyvää satoa , terveyttä ym. henkilölle tai yhteisölle, joka on ollut seuran hyvä yhteistyökumppani tai aktiivinen toimija,

Paimion kirjaston Arja Pesonen ja Mervi Hakala onnistuttiin yllättämään täydellisesti. Kirjasto on pitkään tehnyt yhteistyötä Paimion Karjalaseuran kanssa. Vuosittain järjestetään yhdessä mm. Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivän tapahtuma kirjastossa.

Karjalaseura toimitti pajunoksat  ja virpomisvitsat koristeli tänä vuonna Ala-Vistan päiväkodin Pillipiiparit- ryhmä.

Virpojat ja virvottavat vas. Arja Kulmala, Maritta Lehtiö, virvottava Mervi Hakala, Simo Paavilainen, virvottava Arja Pesonen, Seppo Villa, Tuula Ahola ja Armi Suomi.

Muistat sie?

Karjalaisten kammarissa kerääntyi joukko Karjalassa syntyneitä muistelemaan menneitä.
Jaana Paasonen johdatteli keskustelijat lapsuuden muistoihin esittelemällä vanhan matkalaukun sisältöä. Ensin tutkittiin vanhojen pieksujen materiaalia ja tekotapaa ja puhuttiin niiden käytöstä.

Aiheet liikkuivat hiihtämisen iloista, puukenkiin, mustekyniin, toppasokeriin ja tietysti kahviin, sikuriin ja korvikkeisiin.
Ensimmäiset muistot appelsiineista olivat monelle jääneet mieleen, tuoksu, mehu, maku ja se, miten tasan tarkkaan yksi appelsiini piti jakaa tasapuolisesti kaikkien lasten kesken.

Mukava muistelutuokio ja uutta kokoontumista odotellaan..

Paimion Karjalaseuralle oma kokoontumistila

Paimion Karjalaseura sai pitkän etsimisen jälkeen viime syksynä  vuokrattua omaa tilaa Paimion Urheilijoilta. Tila sijaitsee osoitteessa Kostilantie 4. Se sai  tammikuun 21. päivä pidetyssä avoimien ovien tilaisuudessa nimen ”Karjalaisten Kammari”.

Tila antaa mahdollisuuden säilyttää vuosien varrella kertynyttä materiaalia mm. lahjaksi ja lahjoituksina saatuja kirjoja sekä erilaisia palkintoja.

Kammarissa tullaan pitämään seuran hallituksen kokoukset sekä erilaisia kerhoja. Tammikuun 28. päivä alkoi Käsityöpiiri Hannele Kajanderin vetämänä. Ensimmäisessä kokoontumisessa päätettiin alkaa harjoitella pirtanauhojen tekoa. Piirissä voi tehdä myös oman halun mukaisia töitä esim. neulakintaita tai eturistipistotöitä yms. Seuraava kokoontuminen on 4.2.2019 klo 17 alkaen. Mukaan mahtuu vielä tekijöitä, tervetuloa!

Helmikuun 25. päivä klo 13-15, aloittaa kokoontumiset Karjalaisten Kammarilla ”Muistat sie” muistelupiiri Jaana Paasosen johdolla. Mukaan on kutsuttu Karjalassa syntyneitä jäseniämme. Toinen kokoontuminen on nyt keväällä 6.5 ja syksyllä 2.9 on kolmas kerta. Tervetuloa muistelemaan!