Paimion Karjalaseura

Uutisia

Talvisodan päättymisen muistopäivän seppeleen lasku Johannekselaisten sankarivainajien ja muiden sodan uhrien muistomerkille.
Seppeleen laskijoina Ilkka Kuukka ja Simo Paavilainen.

Tunnelmia  Paimion Iskun talolla vietetystä pikkujoulujuhlasta. Maritta Lehtiö piti puuropuheen. Anton Simolin lauloi ja laulatti joululauluja. "Isot" tonttupojat tanssivat tonttupolkkaa.

Paimion Karjalaseuran edustajat Armi Suomi, Maritta Lehtiö ja Satu Tuominen (kameran takana) veivät perinteisen tavan mukaan "rotinat" karjalaisjuuriselle  perheelle, jonne on syntynyt vauva. Viemisinä oli rotinarinkeli, piirakoita sekä maustekakku.
Kuvassa äitinsä Jennan sylissä Sylvi Arja Elisabet Linkojärvi-Rannikko, isä Niko myhäilee takana ja isosisko Saaga puuttuu kuvasta, sillä hän oli päiväkodissa. Isoäidin, Sari Rannikon, juuret ovat Uudellakirkolla.

Lauantaina 11.11.23 nautimme Kekri - pidoista Paimion Tillintuvalla

Perunateatterissa välillä ihan nauratti ja pilkkomista riitti. Ruokailijoita oli runsaasti ja pöydän antimia kiiteltiin vuolaasti. Keksi- pipareitakin, pukkeja, koristeltiin yhdessä pöydässä.

Hyvää ruokaa, mukavaa juttuseuraa ja musiikkiakin.

Onnistuneet pidot!

Onnea uudelle puheenjohtajalle!

Paimion Karjalaseuran puheenjohtaja vaihtuu vuoden 2024 alussa.
Viiden vuoden puheenjohtajuuskauden jälkeen Armi Suomi luovuttaa nuijan seuraajalleen Maija Mäelle.

Maija työskentelee museologian yliopisto-opettajana Turussa ja on yhteiskuntaetnologian dosentti. Hän asuu perheineen Paimiossa ja karjalaiset juuret ovat Parikkalassa.

Tiistaina 3.10. Paimiosalissa Ilkka Virran esitelmän aiheena olivat Johannes, Koivisto ja Kuolemajärvi.

Paimion Karjalaseura vei ROTINAT, kuten perinne on ollut. Tällä kertaa veimme leivonnaisia,( rinkeli, karjalanpiirakat ja kahvikakku), Ahvenlammen perheelle.

Kuvassa iloinen Alvar äitinsä Sennin sylissä ja seuran edustajina olivat Tuula Kurki, Armi Suomi sekä Maritta Lehtiö (kuvan ottaja)

Lauantaina 22.4.2023 Oli Paimiosalissa esitelmä "Viipuri jatsaa".

Historiantutkija, dosentti Marko Tikka kertoi Viipurin historiasta tanssin ja tanssimusiikin kaupunkina. Esityksen lomassa elävää musiikkia esittivät aidoilla Viipurin peleillä Hannu Virta ja Marko Tikka.

Kuvassa Marko Tikka ja Hannu Virta Viipurissa valmistettujen harmonikkojen takana

Palmusunnuntain lähestyessä Paimion Karjalaseuralla on ollut tapana virpoa joku hyvä yhteistyökumppani. Vuoden 2023 virvottava on seurakuntasihteeri Heikki Miettinen. Hänet virvottiin Lempilän päiväkodin Leijonien koristelemilla, komeilla virpomisvitsoilla runoluritusten kera. Lisäksi hän sai diplomin ja tietysti suklaamunan.

Kuvassa virpojat, Tuula Kurki, Maritta Lehtiö, Satu Tuominen, Armi Suomi ja Ilkka Kuukka Heikki Miettisen ympärillä.

Nurkkatansseissa oli rattoisaa ja Paimion Harmonikkakerho loihti ilmoille kunnon vanhaa tanssimusiikkia. Hannu Virran johdolla, solistina oli Olli Airio Sauvosta.

Paimion Karjalaseuran kevätkokouksessa 7.4.2022 virvottiin, kuten tapana on ollut, henkilö, joka on osallistunut aktiivisesti seuramme toimintaan. Yleensä olemme suorittaneet virpomisen ennen Palmusunnuntaita. Tällä kertaa hallitus virpoi Veikko Malaskan, joka oli pitkään hallituksen jäsen ja toimi myös varapuheenjohtajana.

Virpomisvitsat oli koristeltu Hanhijoen päiväkodissa.

Kuvia Karjalaisen kansan messusta. Messussa avustajana toimi pj. Armi Suomi

Paimion Karjalaseura järjesti 14.6.21  pienimuotoisen ulkoilu- ja pelitapahtuman Paimion Jokirannassa. Pelattiin mölkkyä, petankkia ja krokettia aurinkoisen tuulisessa säässä. Lopuksi juotiin pullakahvit. Mukavaa oli tavata ja haastella taas pitkästä aikaa. Kiitos iloisille osallistujille!

Paimion Karjalaseura voitti taas toimintakilpailun 2019 1. sijan 201-300 jäsenen sarjassa.
Kiitos kaikille asiaan myötävaikuttaneille!

Paimion Karjalaseura elvyttää rotinaperinnettä. Sunnuntaina 18.10.2020 vierailimme Otto Tuomisen ja Pauliina Penttilän luona ja veimme rotina - korin, johon perinteen mukaan kuului rotinarinkeli, piparkakkuja, kakku ja tietysi karjalanpiirakat. Kesäkuussa heille syntyi poika, joka sai nimekseen Aapo Otto Augusti. Karjalaiset sukujuuret johtavat isoäidin, Satu Tuomisen, kautta Johanneksen Koskijärvelle.

Kuvassa Pauliina Penttilä, Satu Tuominen ja  Otto Tuominen sylissään Aapo.

Kuvassa Rotina - korin toivat seuran puheenjohtaja Armi Suomi ja sihteeri Maritta Lehtiö