70-vuotisjuhla

Seuran 70-vuotisjuhlat

Seuran 70-vuotisjuhlia vietettiin 11.11.2017 Korialla Vilppulan Nuorisoseurantalolla, seuran perustamispaikassa.

Kuva: Mervi Peltola, Jari Käki, Kirsi Juura (Karjalan Liiton varapj.), Eila Koivisto, Matti Kurki

Puheenjohtaja Jari Käen tervehdyssanat juhlassa

Arvoisa juhlaväki, tervetuloa viettämään kanssamme juhlapäivää tänne Elimäen Vilppulan nuorisoseurantalolle Korialle. Seuran syntysanat lausuttiin tässä kyseisessä talossa lähestulkoon 70 vuotta sitten tarkalleen sanottuna 9.11.1947.

Sotien jälkeen siirtyi useista Karjalan pitäjistä kaikkiaan noin 550 karjalaisperhettä Elimäelle ja näistä sijoittui Korian seudulle lähes 250 perhettä. Näin useat naapuruus ja ystävyyssuhteet olivat katkenneet, minkä johdosta tämä vilkkaudestaan tunnetun heimon jäsenet alkoivat etsiä kanssa sisariaan ja veljiään. Syntyi ajatus oman seuran perustamisesta. Päätettiin kokoontua ja 20.10.1947 Vilppulan koululla ja keskustella mahdollisen seuran perustamisesta. Perustettiin toimikunta, joka järjesti kokouksen 9.11.1947. Perustavaan kokoukseen saapui 39 karjalaista. Seuran nimeksi tuli KORIAN SEUDUN KARJALAISET.

Alkuvuosien toiminta kohdistui lähinnä jäsenistön kokoamiseen ja heidän sekä ympäristöseurojen keskeiseen kanssakäymiseen. Pidettiin tarinailtoja, ohjelmallisia iltamia ja vierailuja naapuriseuroihin. Seura on katsonut perustamisestaan lähtien tärkeäksi tehtäväksi siltojen rakentamisen kanta-asukkaiden ja karjalaisten välille. Voimme todeta, että tänäkin päivänä, että ystävyyden sillat ovat lujat ja yhdessä mennään eteenpäin.

Seuran historiikista selviää että esim. 1950 seura on lahjoittanut Karjalan Liitolle 12.000 mk ja vuonna 1952 Korian kirkon rakennusrahastoon 5.000mk ja Korian urheilukentän rakentamista varten 10.000mk.

Viisikymmentä luvun alkupuolella heräsi ajatus Elimäen ja Korian Karjalaisten kesken Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin hankkimisesta Elimäelle. Monien vaiheiden ja ponnistelujen tuloksena toive toteutui ja muistomerkin vihkiminen voitiin suorittaa 28.8.1955. Muistomerkki sai arvoisensa paikan Elimäen kirkkopuistossa. Muistomerkin suunnitteli ja valmisti Jääskeläissyntyinen Waltteri Mikkola. Tänään puoliltapäivin suoritetussa seppeleenlaskussa kunnioitettiin Karjalaan jääneitä sekä muistettiin sankarivainajiamme.

Seura hankki itselleen vuonna 1953 Karjalan pirtti -nimisen tontin Kontlammelta (Kontjärvi) Arvi Hallikkaalta vuokralle. Seuraavana vuonna tontille rakennettiin pirtti ja avajaisia vietettiin juhlallisin menoin 8.8.1954. Myöhemmin tontti ostettiin omaksi ja pirttiä laajennettiin vuosina 65-66. Nykyisin paikka tunnetaan Karjalaisten majana, joka sijaitsee Kontjärvellä.

Vuonna 1961 seuralle hankittiin oma lippu, jonka naulajaiset pidettiin Karjala pirtillä 15.6.1961. Lippu vihittiin käyttöön Karjalan Liiton kesäjuhlilla 17.6.1961 Kouvolassa. Lippu tullaan näkemään samaisissa juhlissa päivälleen 57 vuotta vihkimisestä.

Perinteistä kirkkopyhää on vietetty Korian kirkossa vuodesta 1974. Tapahtuma on pidetty pyhäinpäivän sunnuntaina ja jumalanpalveluksen jälkeen on karjalaseura tarjonnut kirkkokahvit kirkkoväelle.

Elimäen kirkon 300-vuotisjuhlaan 29.4.1978 lahjoitti Elimäen ja Korian Karjalaiset stolan seurakunnalle.

Vuonna 1995 seuran nimen muutosta alettiin valmistella ja nimi muutettiin KORIAN SEUDUN KARJALASEURA RY:ksi. 27.6.1996. Toiveena on ollut saada jäseniksi karjalaisesta kulttuurista kiinnostuneita henkilöitä yli heimorajojen ja siinä on onnistuttu.

Haastetta riittää ja on riittänyt myös tällä vuosituhannella. Suuri haasteemme on järjestää ensi kesänä valtakunnalliset Karjalan Liiton kesäjuhlat Kouvolassa 15. -17.6.2018. Tervetuloa talkoisiin ja mukaan Karjalaisen toiminnan esille tuomiseen valtakunnallisesti.

Lopuksi haluan kiittää niitä ihmisiä, jotka ovat näiden 70-vuoden aikana osallistuneet ja toimineet seuramme toiminnassa ja riennoissa. Näiden toimijoiden nimiä on nähtävillä tässä tilaisuudessa historiikkiseinällä, joka on kahvion puolella.

Kiitos jäsenille, puheenjohtajille, varapuheenjohtajille, sihteereille, hallituksen jäsenille, talkoolaisille, kilpailuihin osallistuneille, tapahtumien toimijoille, esiintyjille, osallistujille ja kaikille toiminnassa mukana olleille näiden vuosikymmenien aikana. Sukupolvet ovat vaihtuneet ja monet ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen. Muistelkaamme heitä kiitollisuudella ja olkaamme ylpeitä siitä, miten voimme tätä ketjua jatkaa.

Erityiskiitokset Elimäen Karjalaseuralle yhteistyöstä vuosikymmenten aikana unohtamatta muitakaan piirin karjalaseuroja. Yhteistyömme jatkukoon. Kiitos Kymenlaakson Piiri ja kiitos Karjalan Liitto sekä kaikki yhteistyökumppanit kautta vuosikymmenien.

Ilolla tervehtien toivotan teidät kaikki sydämellisesti tervetulleeksi yhteiseen 70-vuotisjuhlaamme!

Karjala elää, eläköön Karjala!

Juhlakuvia

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!