Kiukaisten Karjalaseura on perustettu 27.1.1946. Perustavan kokouksen puheenjohtajana toimi Johannes Miettinen ja sihteerinä Toivo Turunen. Siirtoväen huoltojohtaja H. Vuorela esitti alustuksen karjalaseuran perustamisen tarpeellisuudesta. Kokouksessa oli läsnä 80 henkeä.

Ensimmäiseen johtokuntaan valittiin J. Miettinen, T. Turunen, A. Marila, T. Hannukainen, A. Lindemark, K. Kuuluvainen, T. Nousiainen, A. Junkkari, P. Tonteri, rouvat A. Tanninen ja H. Marila, neiti A. Pöysti sekä varalle T. Hirvonen, I. Suutari, V. Tenhonen, neidit T. Laakso, H. Kuisma ja B. Kolsi. Johtokunnan jäseniä muutti kesken vuoden uusille asuinpaikoille ja heidän tilalleen valittiin uusia jäseniä. Kokouksia pidettiin vuoroin Kiukaisten ja Panelian puolella.  Seuran tarkoituksena oli siirtoväen asioista huolehtiminen.

Ensimmäisen vuoden aikana perustettiin toimikuntia mm. ravintola-, huolto-, urheilu-, valistus- ja juhlatoimikunta sekä järjestettiin kesäjuhlat. Hankittiin yhteislaidunta seuran jäsenten lampaille. Seuran jäseniä valittiin kunnallislautakuntaan ja verotuslautakuntaan sekä maanvuokraustoimikuntaan v. 1947. Seuran toiminta oli vilkasta niin siirtoväen etujen ajamisessa kuin harrastustenkin parissa.

Räisälän kirkon isompi kello sai arvoisensa paikan, kun v. 1950 Panelian Rukoushuone vihittiin kirkoksi.  Kirkon kellolla on suuri merkitys alueen karjalaiselle väestölle, väkeä on kerääntynyt yhteen läheltä ja kaukaa kuulemaan kellon kutsuääntä.

Panelian Marttayhdistys pystytti Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin Panelian kirkon mäelle v.1958.

Euran kunta kunnioitti siirtoväkeä nimeämällä Euraan Räisälä-puiston v. 2017. Kiukaisten kunnan alueelle tuli n. 350 karjalaista, joista pääosa oli räisäläisiä.  Nykyisen Euran alueelle karjalaisia tuli lähes 1200.

Kiukaisten Karjalaseura ry on Karjalan Liiton jäsenseura sekä kuuluu Karjalan Liiton Satakunnan piiriin. Tänä päivänä seuran tarkoituksena on ylläpitää karjalaista perinnettä ja siirtää niitä seuraaville sukupolville.

Seuraan kuuluu tällä hetkellä 51 jäsentä.

Panelian seuratalo.

Räisälän kirkon kellot ovat nykyään Panelian kirkossa​​​​​​​

Räisälän kirkon kellot ovat nykyään Panelian kirkossa

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki Panelian kirkon vieressä​​​​​​​

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki Panelian kirkon vieressä.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!