Haminan Karjalaseura ry, entinen nimi oli Haminan seudun Karjala-seura ry on kymenlaaksolainen karjalaseura, joka on perustettu tammikuussa vuonna 1941 ja merkitty yhdistysrekisteriin 25.2.1941. Uusi nimi on rekisteröity yhdistysrekisteriin 27.8.2019.  Siihen asti nimi on ollut alusta asti sama. Vuonna 1953 seura ryhtyi hankkimaan muistomerkkiä luovutetulle alueelle jääneille vainajille. Varainkeräys tuotti noin 225.000 markkaa. Taiteilija Kirsti Liimataisen suunnittelema upea, mustasta kivestä valmistettu patsas paljastettiin Haminan ev.lut. kirkon puistoon lähelle sankarihautoja 20. syyskuuta samana vuonna. Seuralle hankittiin oma lippu vuonna 1957.

Seuran jäsenistöllä on useimmilla juurensa menetetyn Karjalan kaupungeissa, kauppaloissa ja pitäjissä. Haminan seudulle asutettiin paljon evakoita mm. Säkkijärveltä ja Koivistolta.

Valtakunnalliset karjalaiset kesäjuhlat on järjestetty Haminassa vuosina 1971 ja 2006.

Jäseniä seurassa on vuoden 2023 lopussa 119.

Nuorisotyö, joka perustettiin vuonna 1961, on ollut seuran paljon iloa, ylpeyttä ja näkyvyyttä antava työmuoto. Lapsi-, nuoriso- ja aikuisten tanhuryhmät ja myös nykyisin kantelekerho esiintyvät perinteisesti juhlissamme ja illanvietoissamme pukeutuneina kauniisiin kansallispukuihin ja fereeseihin. Nuoret ovat perustaneet yhdistyksen Haminan Karjalaiset Nuoret ry,  rekisteröity yhdistysrekisteriin 28.9.2021.

Karjalaan jäänneiden vainajien muistomerkki Haminassa, Johanneksen kirkon puistossa.

Toiminnan tarkoitus ja -muodot

• olla paikkakunnalla karjalaisten yhdyssiteenä
  • toimia jäsentensä sosiaalisena ja henkisenä virkistyksenä ja yhteisöllisyyden parantajana
  • tehdä yleisesti tunnetuksi Karjalaa ja karjalaisia koskevia asioita
  • vaalia karjalaista kulttuuria
  • järjestää esitelmiä, juhlia, retkiä ja matkoja
  • järjestää muita tilaisuuksia ja osallistutaan Karjalaisten Nuorten yhdistyksen, seurakunnan ja kaupungin järjestämiin tilaisuuksiin

Seuramme järjestää tarinakerhoja 8 - 9 kertaa vuodessa, teatterimatkoja, historiallisia y.m. retkiä, kirkkopyhän, jossa Karjalaisen kansan messu, pikkujoulun ja kesän aikana harjoitellaan kyykkää.  Lisäksi osallistumme Karjalan Liiton Kymenlaakson piirin tapahtumiin, kilpailuihin  ja retkiin sekä Karjalan Liiton tapahtumiin, esimerkiksi karjalaisille kesäjuhlille.