Vänskän Sukuseura

Vänskän Sukuseuran perustamiskokous pidettiin 21.8.2016 Valkealan Orilammella, jonne oli kokoontunut Anna ja Salomon Vänskän perillisiä, serkkuja ainakin kolmessa sukupolvessa. Sukuseura rekisteröityi ja liittyi jäseneksi Karjalan liitto ry:n ja sitä kautta Karjalaisten Sukuyhteisöjen liittoon. Jäseniä on tällä hetkellä 23.

Anna ja Salomon asuivat Laatokan pohjoisrannalla, Hättilän kylässä, Impilahden pitäjässä. Suvun päähaaran, Leppäsillan Vänskien, tiedetään asustaneen Impilahden Leppäsillassa jo ainakin 1700-luvulla. Ensimmäinen Vänskä mainitaan kirkonkirjoissa 1600-luvun jälkipuoliskolla.

Sieltä olemme lähtöisin. Laatokan Karjalasta. Toinen maailmansota pakotti suvun, kuten yli 400 000 muuta karjalaista, jättämään kotiseudut ja sijoittumaan läntisempään Suomeen. Impilahtelaisia asutettiin paljon Joensuu - Kuopio-akselille, joten esimerkiksi Outokummussa asustaa edelleen paljon Vänskä-sukuisia. Ja onhan meitä ympäri Suomen ja ulkomaillakin.

Jäsenmaksu 2020

Vänskän Sukuseuran jäsenmaksu vuonna 2020 on 25 euroa.

Yhteystiedot 2018

Tule mukaan!

Suku on suuri - tutustutaan toisiimme!

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.