Suur-Jaakkimalaiset ry.

Tervetuloa Suur-Jaakkimalaiset ry:n kotisivuille

Aikoinaan vauras alue- idyllinen kauppala

Suur-Jaakkimalaiset ovat entisen Jaakkiman, Lumivaaran ja Lahdenpohjan alueelta evakkoon lähteneitä tai heidän jälkeläisiään. Alue sijaitsi Laatokan rannalla luovutetussa Karjalassa. Laatokka, karjalaisten mereksi kutsuttu syvä ja voimakasvirtainen järvi, on valtavan kokoinen ja erittäin kalarikas, 45 eri kalalajia. Laatokalla pysyttiin kalastamaan läpi vuoden mm. lohta, nieriää, siikaa ja muikkua. Siinä missä Suomenlahti jäätyi, pysyi Laatokan ulappa usein avoimena talvisin. Alueen luonto on kuuluisa kauneudestaan jylhine kallioineen, lahtieen, saarineen ja hiekkarantoineen. Ilmasto ja maaperä olivat ihanteellista maanviljelyyn, joka oli tärkeä elinkeino kalastuksen ohella. Laatokan ansiosta hallaa ei alueella juuri ollut. Pitäjän alueella oli lisäksi yli 100 järveä ja lampea.

Alueen keskus oli Lahdenpohja, joka oli vanha kauppapaikka ja kuuluisa talvimarkkinoistaan. Lahdenpohjan satama tunnettiin Laatokan suojaisimpana syväsatamana. Jaakkima ja Lahdenpohja olivat myös tunnettuja varuskuntapaikkakuntia. Ennen evakkotaivalta alueella asui n. 15.000 asukasta. Valtaosa jaakkimalaisista oli maanviljelijöitä ja kalastajia. Sodan jälkeen suurin osa jaakkimalaisista sijoitettiin Etelä-Pohjanmaalle Seinäjoen ympäristöön. Nykyisin Suur-Jaakkimalaiset ovat pistouneet ympäri Suomea ja useat meikäläisistä asuvat myös ulkomailla.

Kaiken kaikkiaan Karjalasta lähti evakkoon n. 450.000 ihmistä.

Tältä sivuilta löydät tietoa Suur-Jaakkimalaisten järjestön toiminnasta, kuvia ja tietoja tapahtumistamme sekä jaakkimalaisiin liittyvää asiaa.

Kuvassa yläpuolella vasemmalla on Jaakkiman perinnevaakuna, vieressä Lumivaaran ja alla Lahdenpohjan vaakuna.

Tule mukaan toimintaan

Nyt voit myös rahallisesti tukea Suur-Jaakkimalaisten toimintaa.
Lisätietoja saat klikkaamalla tästä

Ajankohtaista:

Ihanaa kesää!

Laatokka ja Annanriutta Sorolassa

Olemme pääsemässä eroon koronakurimuksesta. Onneksi! Kun kova 2 vuoden eristyneisyys toisistamme alkoi helpottaa, alkoi Ukrainan sota. Toivottavasti järki voittaa ja sota loppuu mahdollisimman pian. Me Suur-Jaakkimalaiset olemme toiveikkaita tämänkin asian suhteen.

Olemme suunnitelleet kaikenlaista mukavaa toimintaa tälle vuodelle.

Tulethan sinäkin mukaan toimintaamme ja ota kaveritkin mukaasi!

Seuraavaksi vietämme 6.8. Kalajuhlia Petäyksessä.

Ilmoittautumiset 23.7. mennessä.

Jäsenkirjeestämme saat lisätietoja tämän vuoden tapahtumistamme.

Toimintasuunnitelmamme vuodelle 2022 on päivitetty. Käyhän katsomassa, mitä kaikkea mukavaa teemme tänä vuonna jäseniemme kanssa.

Tule mukaan Kalajuhlille Petäjykseen la. 6.8. tai myöhemmin tänä vuonna Suur-Jaakkimalaisten tapahtumiin, jonne olet aina sydämelliseti tervetullut.

Parhain terveisin

Suur-Jaakkimalaisten hallitus

Uusi Blogikirjoitus

Luehan uusin blogikirjoitus Rotinat, joka käsittelee ikivanhaa karjalaista rotinaperinnettä.

Uusi blogikirjoitus: Rotinat 23.1.2022  Siirry blogeihin tästä

Osta Karjala-aiheiset korvakorut

Anna karjalaisten juuriesi näkyä!

Hekuvat karjala-aiheiset korvakorut ovat tulleet myyntiin. 15 € pari, yksittäin 8 €.
Katso kohtaa tuotteet ja tilaa korvakorut itsellesi ja läheisillesi.

Toimintasuunnitelma 2021

Tuotteet

Kuvagalleria

Tule mukaan

Tule mukaan! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!

Jaakkiman Sanomat

Suur-Jaakkimalaiset r.y.

on perustettu v. 1973 ja sen kotipaikka on Helsingin kaupunki.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia jaakkimalaisia perinteitä ja karjalaista kulttuuria. Yhdistys toimii entiseltä kotiseudultaan Jaakkimasta, Lumivaarasta ja Lahdenpohjasta kotoisin olevan väestön sekä heidän jälkeläistensä ja myötäeläjien yhdyssiteenä ja edistää entisen kotiseutunsa hyväksi tapahtuvaa toimintaa.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan järjestämällä toimintaympäristössään jäsenilleen ja asiasta kiinnostuneille suunnattuja yleisötilaisuuksia, sekä järjestää kulttuuri-, perinne ja vapaa-ajan tilaisuuksia.

Toimeenpanemalla esitelmä-, kokous-, ynnä muita valistus- ja sivistystilaisuuksia sekä juhlia ja iltamia; harjoittamalla julkaisutoimintaa; järjestämällä koulutus- ja infotilaisuuksia; järjestämällä kotiseutumatkoja ja muita matkoja jäsenilleen; pitämällä yhteyksiä muihin karjalaisiin yhteisöihin ja sukuseuroihin; avustamalla viranomaisia antamalla lausuntoja ja suorittamalla viranomaisten sille uskomia tehtäviä; harjoittamalla nuoriso- sekä varhaisnuorisotoimintaa; toimimalla yhteistyössä Karjalan Liiton kanssa luovutetun Karjalan kysymyksen ratkaisemiseksi.

Yhdistyksen jäseneksi pääsee jokainen, jonka yhdistyksen hallitus hyväksyy. Hallituksen hyväksymät jäsenet ovat varsinaisia, kannattavia tai ainaisjäseniä.

Jaakkiman kartta:
Avaa kartta klikkaamalla.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seuran lippu

Seuran toiminnan alkuvaiheissa 70-luvulla teetettiin oma lippu laadukkaasta kankaasta, puisella kantovarrella ja komealla nuppikoristeella. Kaikki nämä olivat kuitenkin aika painavia kantaa kesäisessä Karjala Liiton kesäjuhlien juhlakulkueessa. Niinpä teetettiin uusi kevyempi kantolippu vuonna 2018. Uusi lippu on alkuperäisen kaltainen, senkin symbolina on Jaakkiman kirkon kellotorni ja lipussa lukee Suur-Jaakkimalaiset.

Uusi kantolippu naulattiin juhlallisesti yhdistyksen kevätkokouksessa 18.3.2018. Siitä kerrottiin Jaakkiman Sanomissa 4/2018 näin: "Karjalaistenlaulun sävelin siirryttiin päivän huipennukseen, yhdistyksen uuden kulkuelipun naulaamiseen. Kutsutut kunniavieraat löivät ensimmäiset naulat. He olivat Martti Nuikka, Heikki Pöllänen, Eino Bergman, Seija Bergman, Anja Kallio, Reino Halonen, Irma Sinerkari. Heidän jälkeensä vasaraa paukauttivat Taina Suoninen, Paavo Suoninen, Hilkka Nieminen, Marja Huttunen ja Seppo Saari sekä yhdistyksen hallituksen jäsenet Tarja Rantama, Pertti Parikka, Salme Ollikainen, Mauri Pekkinen, Jyrki Tiittanen, Tea Itkonen ja Kiti Hartikainen"

Lippu vihittiin käyttöön Karjalaisten kesäjuhlien avajaisissa 2018 Kouvolassa. Sekin ikuistettiin valokuvin. Lippua kantoi kesäjuhlien avajaisissa ja juhlakulkueessa yhtistyksen kauppalopo Seppo Saari ja airueina olivat puheenjohtaja Tarja Rantama ja varainhoitaja Elli Saari.

Kuvat kevätkokouksesta ja kesäjuhlista 2018:

< toukokuu 2022 >
matiketopelasu