Suur-Jaakkimalaiset ry.

Tervetuloa Suur-Jaakkimalaiset ry:n kotisivuille

Kuvassa yläpuolella vasemmalla on Jaakkiman perinnevaakuna, vieressä Lumivaaran ja alla Lahdenpohjan vaakuna.

Aikoinaan vauras alue- idyllinen kauppala

Suur-Jaakkimalaiset ovat entisen Jaakkiman, Lumivaaran ja Lahdenpohjan alueelta evakkoon lähteneitä tai heidän jälkeläisiään. Alue sijaitsi Laatokan rannalla luovutetussa Karjalassa. Laatokka, karjalaisten mereksi kutsuttu syvä ja voimakasvirtainen järvi, on valtavan kokoinen ja erittäin kalarikas, 45 eri kalalajia. Laatokalla pysyttiin kalastamaan läpi vuoden mm. lohta, nieriää, siikaa ja muikkua. Laatokannorppa oli ja on oma hyljelajinsa, joka asustaa vain Laatokalla. Siinä missä Suomenlahti jäätyi, pysyi Laatokan ulappa usein avoimena talvisin. Alueen luonto on kuuluisa kauneudestaan jylhine kallioineen, lahtieen, saarineen ja hiekkarantoineen. Ilmasto ja maaperä olivat ihanteellista maanviljelyyn, joka oli tärkeä elinkeino kalastuksen ohella. Laatokan ansiosta hallaa ei alueella juuri ollut. Pitäjän alueella oli lisäksi yli 100 järveä ja lampea sekä moni kapeita jokia, joiden rannoilla oli myllyjä, sahoja ja koskipaikoissa jopa vesivoimaloita.

Alueen keskus oli Lahdenpohja, joka oli vanha kauppapaikka ja kuuluisa talvimarkkinoistaan. Lahdenpohjan satama tunnettiin Laatokan suojaisimpana syväsatamana. Jaakkima ja Lahdenpohja olivat myös tunnettuja varuskuntapaikkakuntia. Viipurin Rykmentti sijaitsi Jaakkimassa Huuhanmäellä ja Rannikkotykistön RT3 kasarmit sijaitsivat Rauhalan kartanon alueella.

Alueen vanhin asutus on ollut kreikkalaiskatollinen. Stolbovan rauhan jälkeen 1617 luterilaisuus valtasi alaa ja ruotsalaiset toivat alueelle uudisasukkaita muualta Karjalasta ja Savosta. Esinelöytöjen perusteella asutusta on ollut seudulla ainakin 4000 vuotta.

Ennen evakkotaivalta alueella asui n. 15.000 asukasta. Valtaosa alueen asukkaista oli maanviljelijöitä ja kalastajia. Kalastusta harjoitettiin yhdessä nuottakunnittain. Sodan jälkeen suurin osa suur-jaakkimalaisista sijoitettiin Etelä-Pohjanmaalle Seinäjoen ympäristöön. Nykyisin suur-jaakkimalaiset ovat pistoutuneet ympäri Suomea ja useat meikäläisistä asuvat myös ulkomailla.

Kaiken kaikkiaan Karjalasta lähti evakkoon n. 450.000 ihmistä. Jaakkimalaissyntyinen varatuomari Veikko Vennamo hoiti satojentuhansien siirtokarjalaisten uudelleen asuttamisen. Hän toimi sotien jälkeen asutusasiain osaston päällikkönä Maatalousministeriössä. Työ oli valtava ja vailla vertaa. Näistä ansioista Veikko Vennamoa voidaan pitää yhtenä suurena suomalaisena.

Meidän karjalaisten kannattaa olla ylpeitä omista juuristamme. Sodan jälkeen moni luovutetusta Karjalasta lähtenyt peitti juurensa. Karjalaisuus on voimavara, josta voimme ammentaa joka päivä, vaikka small talkin kautta. Kulkekaamme siis rintarottingilla! Onhan meitä nyt jo jopa  n. 1,5 miljoonaa!

Tältä sivuilta löydät tietoa Suur-Jaakkimalaisten järjestön toiminnaJsta ja kuvia ja tietoja tapahtumistamme. Viime vuonna saimme iloksemme uusia jäseniä Laatokan Puolustajien Perinneyhdistyksestä, jotka yhä toivotamme tervetulleiksi yhdistykseemme. Teemme läheistä yhteistyötä Viipurin lauluveikkojen kanssa.

Tule mukaan toimintaan

Nyt voit myös rahallisesti tukea Suur-Jaakkimalaisten toimintaa.

Lisätietoja saat klikkaamalla tästä

Ajankohtaista:

Arvoisa jäsen

Rauhallista Pääsiäisen aikaa

Tänä päivänä voimme aidosti ja ylpeästi tuntea itsemme karjalaisiksi, joiden esi-isät ovat asuneet Suur-Jaakkiman alueella. Meidän ei onneksi enää tarvitse hävetä tai peitellä syntyperäämme tai karjalaista kultturia. Se on meille rikkaus, josta pystymme ammentamaan joka päivä positiivisen elämänasenteen kautta ja small talkin syntyperäisinä taitajina. Olkaamme siis ylpeitä juuristamme!

Toivomme, että maailmaan tulisi rauha ja ihmiset viimeinkin ymmärtäisivät, että loppujen lopuksi kaikki osapuolet häviävät sodassa. Martti Ahtisaaren sanoin: rauha on tahdon asia.

Toimintasuunnitelmamme on täynnä mukavaa ohjelmaa ja toivomme näkevämme sinut kaikissa yhdistyksemme tapahtumissa. Olemme  myös postittaneet jäsenkirjeemme heti vuoden alussa. Pidä se hyvässä tallessa niin aina näet, mitä mukavaa seuraavaksi teemme yhdessä.

Näin vuoden aluksi kävimme la. 20.1.2024 katsomassa Kansallisteatterissa hersyvää komediaa "Juhlat ja elämä siinä sivussa". Esityksen jälkeen nautimme yhdessä runsaan päivällisen Kansallisteatterin toisessa kerroksessa.

Huhtikuussa lähdemme Tikkakoskelle, tuuthan siekin mukkaan.

Teemme bussilla retken la. 20.4. Suomen Ilmavoimamuseoon, johon tutustumme oppaan johdolla. Museossa on mahdollisuus kokeilla lentosimulaattoria eri maksusta (40€).

Läheisellä Kuikan ampumaradalla taitojaan voi kokeilla laseraseella ja pienoiskivärillä.

Retken isäntänä toimii jaakkimalaistaustainen kapteeri (evp) Heino Malinen.

Ilmoittautumiset 12.4.2024 mennessä: Tarja Rantama 040 501 3047 tai tarja.rantama@gmail.com tai Elli Saarelle elli.saari@elisanet.fi. Retken hinta on 80 €, museokorttilaisilta 75 €. Alle 12 vuotiaat 40 € ja alle 5 vuotiaat ilmaiseksi. Ruokailu kuuluu hintaan. Pienille järjestämme juoksukilpailun. Hyvät palkinnot.

Bussi lähtee Kiasman edestä klo 9.

Maksu etukäteen on välttämätön Suur-Jaakkimalaiset ry:n tilille FI 97 5723 0241 0130 98. Viestikenttään osallistujien nimet. Lämpimästi tervetuloa!

Toukokuussa la. 19.5.2024 klo 14 Kunniakäynti Hietaniemen hautausmaalle

Järjestämme perinteisen kunniakäynnin Hietaniemen hautausmaalle Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille.

Jatkosota päättyi Karjalan osalta tulevana syksynä 80 vuotta sitten, jolloin toinen evakkomatka alkoi karjalaisten osalta. Taakse jäivät kodit ja konnut, kirkot ja hautausmaat, joiden kätköissä esipolvemme lepäävät.

Tilaisuuteen odotetaan jäsenjärjestöjä ja muita karjalaisia järjestöjä lippuineen ja airueineen.

Kutsumme sinut/teidät lämpimästi mukaan tähän juhlavaan ja hartaaseen tilaisuuteen.

Tervetuloa!

Tilaisuuden jälkeen tarjotaan kakkukahvit Wiipurilaisen ja Karjalaisen osakunnan tiloissa, Leppäsuontie 11.

Lisätietoja tästä tapahtumasta pääsiäisen jälkeen. Laita tapahtuma ylös kalenteriisi.

Tapahtuma järjestäjät:

Suur-Jaakkimalaiset ry  Pääkaupunkiseudun Karjalaisyhteisöt ry  Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto ry

Vuoden 2024 tulevat tapahtumat ja jäsenkirjeet löydät klikkaamalla tästä

Yhdistyksemme täytti 50 vuotta 30.9.2023.

Juhlakonserttiimme Karjalatalolla oli mieleenpainuva.

Olli Nykäsen Karjala ja Sibeliuksen Finlandia

herkistivät meidät ja toivat kyyneliä silmäkulmiin.

Viipurin lauluveikot esittivät meille laatokankarjalaisia lauluja.

Kiitos kaikille vieraillemme,

juhlapuhujallemme Risto Uimoselle ja Viipurin lauluveikoille.

Teitte yhdessä kanssamme seuramme 50-vuotisjuhlasta

Ikimuistoisen!

Vuoden 2022 karjalainen kirja on:

Helena Kujalan kirjoittama teos Tekla Hultista,
Jaakkimassa syntyneestä tulisieluisesta tahtonaisesta.

Huom! Saat tämän kirjan nyt erikoishintaan verkkokaupastamme 25 € + postituskulut!

Monet meistä voi olla aidosti ylpeitä tästä tulisieluisesta, jaakkimalaisesta tahtonaisesta, joka aikanaan sai paljon aikaan rikkomalla tietoisesti lasikattoja ja monia rajoja. Hän luki itsensä ensi ylioppilaaksi ja sitten filosofian tohtoriksi. Tekla toimi naisena monissa yhteiskunnallisesti merkittävissä tehtävissä kuten Päivälehden toimittajana ja kansanedustajana. Toiminnaallaan hän edisti suomalaisten naisten asemaa, äänioikeutta ja tasavertaista avioliittolakia.

Tänä vuonna vuoden karjalaisen kirjan 2022 valitsi Karjalan Liiton ensimmäinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jukka Kopra.

Nyt voit hankkia lahjaksi tämän mukaansatempaavan teoksen aikaansa edellä olleesta Laatokan Karjalan tahtonaisesta Tekla Hultista verkkokaupastamme erikoishintaan 25 €+postikulut, siirry verkkokauppaamme klikkaamalla linkistä https://www.karjalanliitto.fi/karjalan-liitto/jasenyhteisot/pitajaseurat/suur-jaakkimalaiset-ry/tuotteet.html

Uusin Blogikirjoitus

Luehan uusin blogikirjoitus Rotinat, joka käsittelee ikivanhaa karjalaista rotinaperinnettä.

Uusi blogikirjoitus: Rotinat 23.1.2022  Siirry blogeihin tästä

Osta Karjala-aiheiset korvakorut

Anna karjalaisten juuriesi näkyä!

Hekuvat karjala-aiheiset korvakorut ovat tulleet myyntiin. 15 € pari, yksittäin 8 €.
Katso kohtaa tuotteet ja tilaa korvakorut itsellesi ja läheisillesi.

Toimintasuunnitelma 2021

Tuotteet

Kuvagalleria

Tule mukaan

Tule mukaan! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!

Jaakkiman Sanomat

Suur-Jaakkimalaiset r.y.

on perustettu v. 1973 ja sen kotipaikka on Helsingin kaupunki.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia jaakkimalaisia perinteitä ja karjalaista kulttuuria. Yhdistys toimii entiseltä kotiseudultaan Jaakkimasta, Lumivaarasta ja Lahdenpohjasta kotoisin olevan väestön sekä heidän jälkeläistensä ja myötäeläjien yhdyssiteenä ja edistää entisen kotiseutunsa hyväksi tapahtuvaa toimintaa. Iloksemme olemme saaneet uusia jäseniä vuonna 2022 lakkautetusta Laatokan Puollustuksen Perinneyhdistyksestä. Heidän entisestä yhdistyksestä kerromme myöhemmin lisää. Oli ilo tarjota uusi kotipesä Laatokan Puollustuksen perinneyhdistysläisille. Yhdessä ylläpidämme vahvaa laatokankarjaista ja suurjaakkimalaista perintöä.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan järjestämällä toimintaympäristössään jäsenilleen ja asiasta kiinnostuneille suunnattuja yleisötilaisuuksia, sekä järjestää kulttuuri-, perinne ja vapaa-ajan tilaisuuksia.

Vuodesta 2022 olemme alkaneet ottaa vastaan rahalahjoituksia yhdistyksemme toimintaan. Lahjoitus voi olla pieni tai suuri, kaikki rahallinen apu on yhdistyksen toiminnan kannalta kullanarvoista. Testamenttilahjoituksia ottaa vastaan Jaakkimasäätiö.

Toimeenpanemalla esitelmä-, kokous-, ynnä muita valistus- ja sivistystilaisuuksia sekä juhlia ja iltamia; harjoittamalla julkaisutoimintaa; järjestämällä koulutus- ja infotilaisuuksia; järjestämällä kotiseutumatkoja ja muita matkoja jäsenilleen; pitämällä yhteyksiä muihin karjalaisiin yhteisöihin ja sukuseuroihin; avustamalla viranomaisia antamalla lausuntoja ja suorittamalla viranomaisten sille uskomia tehtäviä; harjoittamalla nuoriso- sekä varhaisnuorisotoimintaa; toimimalla yhteistyössä Karjalan Liiton kanssa luovutetun Karjalan kysymyksen ratkaisemiseksi.

Yhdistyksen jäseneksi pääsee jokainen, jonka yhdistyksen hallitus hyväksyy. Hallituksen hyväksymät jäsenet ovat varsinaisia, kannattavia tai ainaisjäseniä.

Jaakkiman kartta:
Avaa kartta klikkaamalla.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seuran lippu

Seuran toiminnan alkuvaiheissa 70-luvulla teetettiin oma lippu laadukkaasta kankaasta, puisella kantovarrella ja komealla nuppikoristeella. Kaikki nämä olivat kuitenkin aika painavia kantaa kesäisessä Karjala Liiton kesäjuhlien juhlakulkueessa. Niinpä teetettiin uusi kevyempi kantolippu vuonna 2018. Uusi lippu on alkuperäisen kaltainen, senkin symbolina on Jaakkiman kirkon kellotorni ja lipussa lukee Suur-Jaakkimalaiset.

Uusi kantolippu naulattiin juhlallisesti yhdistyksen kevätkokouksessa 18.3.2018. Siitä kerrottiin Jaakkiman Sanomissa 4/2018 näin: "Karjalaistenlaulun sävelin siirryttiin päivän huipennukseen, yhdistyksen uuden kulkuelipun naulaamiseen. Kutsutut kunniavieraat löivät ensimmäiset naulat. He olivat Martti Nuikka, Heikki Pöllänen, Eino Bergman, Seija Bergman, Anja Kallio, Reino Halonen, Irma Sinerkari. Heidän jälkeensä vasaraa paukauttivat Taina Suoninen, Paavo Suoninen, Hilkka Nieminen, Marja Huttunen ja Seppo Saari sekä yhdistyksen hallituksen jäsenet Tarja Rantama, Pertti Parikka, Salme Ollikainen, Mauri Pekkinen, Jyrki Tiittanen, Tea Itkonen ja Kiti Hartikainen"

Lippu vihittiin käyttöön Karjalaisten kesäjuhlien avajaisissa 2018 Kouvolassa. Sekin ikuistettiin valokuvin. Lippua kantoi kesäjuhlien avajaisissa ja juhlakulkueessa yhtistyksen kauppalopo Seppo Saari ja airueina olivat puheenjohtaja Tarja Rantama ja varainhoitaja Elli Saari.

Kuvat kevätkokouksesta ja kesäjuhlista 2018:

< helmikuu 2022 >
matiketopelasu