Metsäpirtti Seura ry

METSÄPIRTTI SEURA RY:N TARKOITUS
Edistämme karjalaista kulttuuriperinnettä ja metsäpirttitaustaisten henkilöiden tietoisuutta juuristaan.
Tämä toteutuu tapahtumien, tarinailtojen, luentojen  ja kohtaamisten välityksellä.

METSÄPIRTTIJÄRJESTÖJEN KOKOUS 8.10.2022

08.10.2022 19:59

Metsäpirtti kerhojen, metsäpirttitaustaisten sukuseurojen, Rautuseuran ja Metsäpirtti Seura ry:n hallituksen edustajia kokoontui Mynämäelle Tuomaan Tuvalle pohtimaan yhteistyökysmyksiä ja tulevaisuuden toimintaa. Metsäpirttijärjestöjen kokous teki seuraavia toiminnallisia ehdotuksia toteutettaviksi:

1. Valokuvien digitalisointi -projekti
Kerätään digitaalisessa muodossa olevia valokuvia Metsäpirtistä viimeisten 30 -vuoden ajalta, eli ajanjaksolta, jolloin sinne kotiseutumatkoja pääsi järjestämään. Toistaiseksi ottaisimme vastaan valmiiksi digitaalisessa muodossa olevia kuvia, koska paperikuvien digitalisointiin tarvittaisiin henkilö, jota seuralla nyt ei ole käytettävissä. Kannattaa kääntyä suvun nuorison puoleen ja pyytää heitä skannaamaan isovanhempien ja vanhempien kuvia, sillä heillä on siihen taito. Kuvat voi lähettää Metsäpirtti Seura ry:n puheenjohtaja Pauli Tuohiojalle osoitteeseen pauli.tuohioja@gmail.com. Mukaan aina selostus mitä kuva esittää ja/tai ketä kuvassa on.

2. Selostukset omiin, Metsäpirtissä otettuihin paperikuviin.
Viimeistään tässä vaiheessa kaikkien isovanhempien ja vanhempien kannattaisi ottaa projektikseen kotiarkistossa oleviin Metsäpirtti -kuviin kirjoittaa kuvan kääntöpuolelle selostus kuvasta. Kirjoitus lyijykynällä, joka ei mene kuvapaperista läpi. Ei tarvitse mennä kovinkaan monta vuotta, kun jälkipolvi ei tiedä, mitä tai ketä kuvassa on.

3. Luodaan "Esityskapsäkki"
Kun joku on pitänyt esitelmän tai kirjoittanut jonkun artikkelin Metsäpirttiin liittyvistä asioista, niin ne olisi hyvä koota yhteen paikkaan, josta niitä olisi lupa vapaasti lainata ja käyttää. Näin auttaisimme toisiamme materiaalin löytämisessä ja toisaalta saisimme kerättyä dokumentaatiota elämän eri ulottuvuukista ja henkilöistä. Toistaiseksi ne olisi mahdollista varastoida tänne Metsäpirtti Seura ry:n nettisivulle. Käytännössä materiaalin lisääminen tahtuisi siten, että lähetät esityksesi puheenjohtajalle osoitteeseen pauli.tuohioja@gmail.com ja hän pääsee siirtämään dokumentit serverille.

4. Luodaan "Vierailukohteita" -luettelo
Voisimme sivulle listata mielenkiintoisia vierailukohteita, joihin kerhot tai ryhmät voisivat järjestää matkoja. Näin auttaisimme toisiamme ohjelmatarjonnan osalta.

5. Luodaan "Ohjelmistotoimisto"
Kun joku on tehnyt esityksen, jonka voisi tulla pitämään johonkin toiseenkiin tilaisuuteen, niin niistä kerättäisiin Metsäpirtti Seura ry:n sivulle luettelo kesto- ym. tietoineen. Lisäksi aina luennoitsijan yhteystiedot. Tämä voisi paljonkin helpottaa ohjelmatarjonnan miettijöitä.

Kommentointi

Otsikko: