Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liiton toiminta

Lanttuperhonen (Pieris napi)

Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto, KPYL, toimii luovutetun Karjalan alueella sijainneiden pitäjien yhdyssiteenä ja tuo esille pitäjien historiaa ja nykypäivää.

Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liittoon kuuluu 50 pitäjäyhdistystä tai sen tyyppistä yhteisöä (1.2.2024).

Karjalaisen Pitäjäyhdistysten Liitto ry (KPYL) vaalii karjalaisia perinteitä sekä tekee tutkimus-, kotiseutu- tai perinnetyötä. KPYL:n tarkoituksena on myötävaikuttaa karjalaisuuden sekä karjalaisen kulttuurin säilymiseen ja edistämiseen Suomessa ja toimia kaikkien karjalaisten pitäjäyhdistysten yhteistyöelimenä. KPYL tukee pitäjäyhdistysten toimintaa karjalaisten perinteiden säilyttäjänä ja uudistajana.

Tavoitteena on, että juuriaan etsivät löytävät oikeaa tietoa entisestä kotipitäjästään

KPYL järjestää vuosittain yhteistapahtumia, joissa pitäjäyhdistykset voivat esitellä entisen pitäjänsä historiaa, perinteitä sekä seuratoimintaansa.

Suositut pitäjäesittelyt pidetään kuusi kertaa vuodessa ja niissä esitellään vuorotellen eri pitäjien historiaa, kulttuuria ja erikoispiirteitä sekä esitellään pitäjäseuratoimintaa. Pitäjäesittelyt järjestetään Karjala-talolla Helsingissä helmi-huhtikuussa ja syys-marraskuussa.

Pitäjäseurat osallistuvat valtakunnallisiin Karjalaisiin kesäjuhliin, jonne järjestetään yhteistyössä Karjalaisten Sukuyhteisöjen liiton kanssa muun muassa suku- ja pitäjäinfon.

Syksyinen päätapahtuma on marraskuussa pidettävät Pitäjä- ja sukumarkkinat Karjalatalolla.

Kaikki luovutetun Karjalan pitäjäyhdistykset toivotetaan tervetulleeksi mukaan yhteistyöhön ja tapahtumiin. Osallistuminen on maksutonta. Yhteistoiminta on hyvä tapa saada uusia ideoita muilta seuroilta, tutustua muihin karjalaisiin ja vireyttää oman yhdistyksen toimintaa.

noin 50 pitäjäyhdistystä - yli 6000 jäsentä

PITÄJÄSEURA. Liity KPYLin jäseneksi