Historiastamme

Historiasta lyhyesti

Seuramme perustettiin vuonna 1946 Tampereen Karjalaiset ry:n alaisena kerhona, mutta jo seuraavana vuonna pidettiin 12.10.1947 itsenäisen seuran perustava kokous. Perustetun seuran toiminnan periaatteet noudattivat Karjalan Liiton ja Tampereen Karjalaistet ry:n päämääriä.

Pirkkalaan sijoitettiin sodan jälkeen evakkoja etupäässä Sakkolan porsaspitäjästä ja vuoden 1948 lopussa evakkoja oli yhteensä 613 henkilöä. Määrä oli sen hetkisestä kunnan koko väestöstä n. 24 %.

Seuran toiminta oli vilkasta, jäsenmäärä kasvoi nopeasti yli sadan henkilön. Seurassa toimi mm. ohjelmatoimikunta, mieskuoro, lausuntakuoro. Kunnanvaltuustoon karjalaiset saivat oman edustajan. Toiminnan alkuvuosina tarinailtoja pidettiin jäsenten kodeissa.

Seuramme tänään

Pirkkalan Karjala-seura juhli 70-vuotista toimintaansa vuonna 2017 yhdessä itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlinnan kanssa. Jäsenmäärässä tapahtui laskua 2000-luvun vaihteessa, mutta olemme saaneet toimintaan mukaan myös uusia jäseniä. Tällä hetkellä meitä karjalaisia evakkoja, evakon jälkeläisiä ja muita karjalaisesta kulttuurista kiinnostuneita on jäseninä n 100 henkilöä.

Toimintamme runkona ovat tarinaillat ja muut tapahtumat, joissa jäsenemme tai kutsut asiantuntijat pitävät esityksiä mm. Karjalasta tai karjalaiseen kulttuuriin liittyvistä aiheista. Tärkeä osa on "haasteleminen."

Seura toimii yhteistyössä Pirkkalan kunnan, seurakunnan ja muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Vuodesta 2010 alkaen seura on myöntänyt stipendin Pirkkalan peruskoulun yläasteen päättävälle oppilaalle. Vuoden viimeiselle pirkkalaiselle vauvalle ja perheelle viemme rotinat.

Historiasta lyhyesti

Seuramme tänään

Pirkkalan Karjala-seura juhlii tänä vuonna 70-vuotista toimintaansa yhdessä itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlinnan kanssa. Jäsenmäärässä tapahtui laskua 2000-luvun vaihteessa, mutta viime vuosien aikana olemme saaneet toimintaan mukaan uusia jäseniä. Tällä hetkellä meitä karjalaisia evakkoja, evakon jälkeläisiä ja muita karjalaisesta kulttuurista kiinnostuneita on noin 80 henkilöä.

Toimintamme runkona ovat tarinaillat ja muut tapahtumat, joissa jäsenemme tai kutsut asiantuntijat pitävät esityksiä Karjalasta tai karjalaiseen kulttuuriin liittyvistä aiheista.

Jäsenmaksu 2020

Ks. kohta jäsenelle

Yhteystiedot 2018

Hallituksen puheenjohtaja Seppo Komonen p. 040 019 1235 seppo.t.komonen@gmail.com Hallituksen varapuheenjohtaja Jyrki Warvas p. 040 568 6314 jyrki.warvas@dnainternet.net Sihteeri Ebba Penttilä p. 040 823 2016 ebba.penttila@gmail.com Suvannon Seutu lehti Vuokselan osalta yhteyshenkilö 1.1.2018 alkaen Seppo Komonen Kompiontie 43 a 51200 Kangasniemi seppo.t.komonen@gmail.com p. 040 019 1235

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!