Seuran historiaa

Kangasalan Karjalaseura 80v, Äijälä 40v, 15.11.2020

Seuramme 80-vuotis muisteluja:

Seura perustettiin 17.11.1940, jatkosota keskeytti toiminnan ja uusi alku 1947, nimen vaihdos tapahtui  2007, Kangasalan Karjalaiset muutettiin Kangasalan Karjalaseuraksi.

Evakkoja oli Kangasalla v. 1949 reilut 2000, heistä puolet Kivennavalta ja toinen puoli Viipurin, Muolaan, Sakkolan, Sortavalan ja Nuijamaan evakoita. Kangasalle syntyi jopa karjalaiskyliä esim. Liuksialaan, Ruutanaan, Lihasulaan, Vääksyyn, Kerppolaan ja Herttualaan, jonka teiden nimet ovat karjalaisperäisiä.  Kunnan väkiluku nousi tuolloin kolmanneksella.

Aluksi alkoi toimia kuoro, näytelmä-, tanhu- ja nuorisoryhmä. Vuosikymmenten aikana seura on ehtinyt järjestää tansseja, juhannusjuhia Vesaniemessä, kulttuuri- ja urheilukilpailuja, kihuja, matkoja, iltamia, lounaita, myyjäisiä, kirppareita, evakkovaelluksen…

Toiminta on vuosien mittaan elänyt, osin muuttunutkin, kuoro ja harrastusryhmät eivät toimi enää, mutta seura on. On järjestänyt erilaisia kursseja, lasten talviriehaa ja löytöretkeä, kyykkäpelejäkin taas.  Äijälään rakennettujen näyttelytilojen myötä on toimintaan tullut lukuisat vaihtuvat näyttelyt, ja Äijälän vuokraustoiminta on pyörinyt jo vuosikymmeniä.

Äijälään lahjoitettu esineistö ja kirjasto ovat laajentuneet vuosien mittaan ja nyt Äijälä on nyt myös paikallismuseo. Äijälän pitkä nimi on Karjalainen kulttuurikeskus Äijälä. Lyhyesti sanottunahan kulttuuri on yhteisön tai koko ihmiskunnan henkisten ja aineellisten saavutusten kokonaisuus, sivistys.

Äijälän tarina alkaa jo 1500-luvulta, Äijälä oli parisataa vuotta yhdellä suvulla, sitten alkoi vaihto vilkastua ja huipentui 1900-luvun vaihteen molemmin puolin, muutaman vuoden aikana seurasi toistakymmentä omistajanvaihdosta tai pakkohuutokauppaa, kunnes tilanne taas rauhoittui 1900-luvun alussa.  1978 maatila kiinteistöineen siirtyi kunnan omistukseen ja kunta aikoi purkaa Äijälän, mutta seuralle sopivaa toimitilaa pitkään etsineet, ripeät karjalaiset ehtivät hätiin, pelastivat Äijälän. Vuokrasivat rakennukset 1979 ja remontoivat talon nopeasti, tupaantuliaisia vietettiin 1980 ja -84 seura osti rakennukset, 100 mk:lla, ja vuokrasi maa-alueen.

Aittarakennuksen päädyssä on nykyisin sauna ja aitat on sisutettu näyttelytiloiksi. Yläkerran näyttely- ja toimistotilat valmistuivat 2003, pihan juhlapaviljonki 2007.

Kangasalan Karjalaseura ja Äijälä eivät olisi sitä, mitä nyt ovat, ellei olisi ollut intohimoisia Kaukoja, eikä työtunteja laskemattomia karjalaisia ja karjalaishenkisiä talkoolaisia ja perheitä ja perhekuntia, ja joita on yhä edelleen mukana toiminnassa. Kaukot ovat olleet todella uskomaton ja toimiva työpari, tavallaan kuin veljekset, ja niin erilaiset: Ilosen Kauko rakentaja, uuden luoja, Äikäs tehdyn kertoja ja tallentaja…

Mutta, Karjalaseuran toimintaan ja hyvinvointiin ovat vaikuttaneet vuosikymmenien ajan myös moni muu taho: mm. Kangasalan kunta-kaupunki, Kivennapa-seura, ja   -Säätö, Ahjärveläiset, kaikki te meitä ympäröivät Pirkanmaan ja monet muutkin karjalaseurat, sukuseurat, eri alojen yhdistykset ja muut seurat, lähinaapurit esim. tuolta Koivukujan päästä, Kangasalan teatterit, pankit ja puutarhat, koulut,  auto- ja muut museot, seurakunta... myös Karjalan Liitto. Jokaiselle lämmin kiitos, yhdessä olemme enemmän!

Tiivistelmän lähdeaineistoina K:Ä:n ja S.P:n Äijälä-kirjanen, M.S:n sukuhistoria.